Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudproduktion Radio vilken Mac? Vilken bandare/diktafon och Mic?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag ska jobba med ljudproduktion för radio vilken av macarna jag funderar på bör jag välja? MacbookPro eller imac i bägge fallen funderar jag på värstingvarianterna.

Sedan ska jag ha en digital inspelningsmodul/diktafon för intervjuer med mycket bra kvalitet vad finns det att välja på?
Och vilken Mic och ljudkort för tal som ger professionellt ljud bör jkag välja (Tänkt att spela in hemma).

Tack
/marcus

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-18 13:26

Ljudproduktion för radio... hur menar du då? Du kan välja vilken Mac du vill från, säg, PowerMac 7100 AV och framåt... Nästan alla dagens utom Air har ju ljud in och ut, helt hyfsat sådant dessutom, även om man säkert ska ha något externt ljudkort om man ska göra top notch-jobb. För att göra intervjuer med mycket bra kvalitet är mikrofonen viktigast, samt att du kan göra så tysta inspelningar som möjligt. Inspelningsteknik är inget man lär sig i en handvändning. Alla ljudkort från macarnas inbyggda till allt som finns på marknaden idag duger och ger professionellt ljud så länge du spelar in i så tyst och bra akustisk miljö som möjligt. Mikrofoner som fixar jobbet finns från några hundralappar. Gå till en musikaffär eller surfa in på Thomann, Musikbörsen, Musicstore, Emusic, 4sound m fl sajter, alla de säljer och skickar hem prylar.

För att sammanfatta lite snyggt, säger jag: Satsa mer på Micken än på Macen.

Vilken som helst ny mac funkar för ljudproduktion, iallafall om det är radio (undantaget möjligen Macbook Air och Mac Mini, men har man inte pretentioner på maximal prestanda funkar de också). Då är nog valet mellan bärbar eller stationär viktigare, men mest ur ergonomisynpunkt, så det har ju inte så mycket med ljud specifikt att göra.

Ljudkort och mikrofon - vilken budget har du tänkt dig? Det finns ju allt från Neumann U87 plus något trevligt från Apogee till mickar med inbyggt usbinterface för ett par hundralappar. (Plus att du förmodligen bör lägga lite pengar på akustiken om du ska spela in hemma.)

Digitala inspelningsmoduler har diskuterats en del på 99musik, tex här och här, men googla lite (+ lägg till site:99.se) så hittar du mer.

En vanlig intervjumikrofon i radiosammanhang är Sennheiser MD21. Den är rundtagande så den fungerar inte i stökiga miljöer men är annars mycket bra, robust och puff-okänslig.

Dock behöver inspelningsmaskinen ha bra mikrofonförstärkare (d.v.s. små pluttiga pocketminnen med mikingång är mindre bra) eftersom MD21 ger rätt svag nivå ifrån sig. Med dålig mikrofonförstärkare blir det brusigt.

Min fru producerar radio (P1, P4) på Macbook, Soundstudio och spelar in med Marantz PMD660 och Sennheiser MD42…

Tack för alla underbara människor som bara ger mig alla svar på de frågor jag ställer. Nu är det bara pengar som saknas sen ska jag ut och shoppa...

Jag skulle föreslå att du tittar på ett sE Electronics Reflexion Filter till när du ska göra röstpålägg hemma, det är ju inte alltid man har världsbäst akustik, och täcke över huvudet är inte alltid klockrent

Welcome to sE Electronics

Jag kommer säga som torsig och tipsa om sennheiser md21, riktigt trevlig mik för intervjuer.

Som arbetsdator funkar som sagt det mesta, personligen jobbar med radio på allt från Mac Mini till senaste MacPro så det är bara ta det som känns bäst för dig och köra så det ryker!

Sound Devices är helt klart två snäpp över Marantz på alla sätt. Marantz är helt ok men lite dålig headroom i mikförstärkarna, så det är större risk att man får brus eller distorsion.

MD42 är nog ungefär lika rimligt som MD21, samma riktningskaratäristik, lite modernare design. Kanske inte riktigt lika stryktålig.

En del snackar om micken Röde m3. Den verkar lite billigare än Sennheisern men hur är det med ljudet?!...

Har dock aldrig provat M3 men det är en njure och passar nog generellt sämre till ruffiga intervjusituationer, mer känslig för blåst och sånt. Men i en akustiskt stökig miljö så är ju njure att föredra.

Kolla Studioblogg

Hej Marcus. Vilken dator du väljer har väldigt lite att göra med vilken ljudkvalitet du uppnår, det handlar mer om vilken prestanda du behöver. Ljudkvalitet avgörs i tur och ordning av kvaliteten på den röst/musik du spelar in, akustiken i lokalen samt den teknik du använder. Med andra ord, är det en dålig röst och usel akustik låter det knappast bättre i en U-87:a. Och tvärtom, en bra sångare/speaker i ett rum med bra akustik kan leverera lysande resultat i en 2000-kronors mic och billigt ljudkort.

Ämnet är intressant, du får gärna besöka min Jisander Studioblogg. Jag skiver just nu en "studioskola" som fokuserar på nybörjaren och hemmastudioägaren.

mvh,
Mikael

Senast redigerat 2008-11-09 12:40

Hej. Orkar inte ens läsa igenom tråden men jag har jobbat med radio i tio år så här är mina "10 cent", som amerikanerna säger.

Vilken mac som helst duger. Köp inte dyrare grejer än nödvändigt. D.v.s. skit i Macbook Pro.

Köp en HHB Flashmic från USA och be nån hjälpa dig blåsa tullen. Då får du den för tusen dollar, till skillnad från det dubbla här i Sverige. Den bästa, enklaste inspelare på marknaden idag. Vi hade fem på SR-stationen där jag jobbade sist. Den kan du även använda för att lira in hemma. Eller så köper du en Röde Podcaster som är en bra dynamisk mik med usb-kontakt som är väldigt smidig att använda.

Jag har själv kört med Cool Edit Pro (nuvarande Adobe Audition) i många år men vilket progg som helst som fixar multikanalseditering funkar. Audacity, t.ex. Eller Garageband.

Zoom H2 är en bra inspelare med inbyggd mic till lågpris.
Vill man ha ännu mer och möjlighet till externa mikrofoner, så H4:an är riktigt bra med inbyggd mic-förstärkare. Även gitarrförstärkare.
En mini studio i portabelt format.
Sen tanka in i GarageBand och det är klart, klart.
Behövs ingen jättemaxad Mac för det heller.

Finns en otrolig missuppfattning i ljud- och video-träsket, har jag märkt. Folk tror att man behöver otroliga prestandamonster för att klippa ljud och video. Shit, vi klippte dv-fil på en iMac år 2000! G3 med typ 256 meg ram. Gick fin-fint. Filmen blev bra. Fan, de flesta köper alldeles för starka grejer. Lägg pengarna på nåt annat istället.

1
Bevaka tråden