Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla in den trådlösa skrivaren?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lyckan över min fina lilla svarta Samsung-skrivare kom av sig när jag inte lyckas skriva ut trådlöst på den, som tänkt. Jag kommer åt skrivarens nätverksinställningar via webbläsaren, men måste göra något fel med konfigureringen.
Förutsättningar: Samsung SCX-4500W, Powerbook G4, OSX 10.4.11, Airport Extreme, D-Link-router. Någon som fått nåt liknande att lyckas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-07 01:47

Go kväll!

Jag har precis köpt en Samsung SCX-4500W, riktigt fin att titta på men den verkar ha sina brister ur rent användningssyfte :/
Tog till och med en stund innan jag ens fick den att skriva ut (trådlöst) men det fungerade till sist.
Att installera en skrivare borde ju vara en enkel match, i detta fallet verkar det dock vara fler som fått bita i det sura, saxat från Apples support-forum:
"It's worth noting that I install printers like these everyday. It's part of my current job. NEVER have I had such problems in setting up a scanner as with this one. Connecting to a wireless network is something of a stroke of genius and luck. To do so without first attaching it to the network via ethernet is likely to lead to catastrope. After 45 minutes I finally spit out a page. 45!!!

I am here the next night trying to figure out how to scan. No dice. The drivers are mediocre, the software is non-existent. The pluses are that the quality is not bad, and probably the biggest reason to buy this product is that it looks really really great on your desk."

Utskriften funkade ju till slut, men att scanna med den?
Trodde först att jag missat något självklart men efter lite googlande fann jag den här skrämmande informationen:

"You won't be able to scan over the network. You'll need to connect via USB to perform scanning with the 4500..."

"Bottom line, if you have a Mac, this isn't a true all in one scanner, copier, printer. For the Mac, it is only a printer."

"This is a great printer and a great scanner. It took me a little bit to figure out how to scan wirelessly since when I called Samsung they said that scanning is not supported on Mac OS X. I have written a nice blog entry to help you with this scanner setup. You will need this or you will end up taking it back to the Apple Store. If you do a google search you will find my entry about this."

Källor:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1782557&tstart=0
http://store.apple.com/us/reviews/TR957LL/A

Det sista citatet så verkar ju någon hittat en lösning iallafall. Dock så har jag sökt som en galning efter denna blogg han hänvisar till men inte lyckats hitta den.
Fann en annan sida som hade lite installations-tips:
http://crownedup.com/Samsung_SCX-4500W_Wireless_Printing_Scanning_setup_OS_X_10.5
Följt dessa och det fungerar nu så långt att jag kan scanna en förhandsgranskning, dock kan jag inte utföra en ordentlig scanning så jag kan spara ner bilden i god kvalité...

Nån här som har en lösning kanske?

Grattis, då har du i alla fall kommit betydligt längre än jag!

Vilken "Operating mode" valde du? Ad hoc eller Infrastructure? Jag tänkte göra ett nytt försök att få allt att funka när jag har ny dator om någon månad.

Apropå ditt problem att bara kunna skanna en översikt, och inte högupplöst: vill inte påstå att du gör lika banala misstag som jag, men när jag hade samma problem berodde det helt enkelt på att jag inte hade markerat ett område att skanna på översikten.
mvh VSE

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-26 09:58

Är själv högst intresserad av denna all-in-one historia men återstår dessa problemen eller har samsung kommit med någon bra lösning?

Jag hittade detta på nätet: How to setup a Samsung SCX-4500W for Printing and Scanning on a wireless network with OS X 10.5 | '(Òvó) CrownedUp.com och då verkade det inte så svårt...

Jag resignerade och använder den fortfarande via USB-kabel. Ska försöka titta på din länk i veckan och se om den är vad jag behöver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-01 15:49

Glömde att återge här att jag faktiskt var o köpte den för några dagar sen. Och få igång den på den trådlösa nätverket var inga problem tyckte jag. Om man bara följde instruktionsboken. Utförandet är ungefär som när man konfigurerar en router första gången. Måste vara med kabeln i första gången.

Sen får jag tyvärr meddela att scanningen fungerar inte out-of-the-box iallafall. Har inte gett mig på att testa många andra sätt så. Men för mig har det dock inte så stor betydelse. Huvudsaken är att kopiering och skriva ut fungerar så.

Nu gick jag själv in på min egen länk i inlägget ovan och bara gick in i Image Capture som där står så fick jag upp Samsungen under "delad" där och det verkar fungera bra. Resultatet blir inte så bra men just nu är det bara text jag scannar så jag har ingen aning om hur det ska bli Men fungerar gör det iallafall

Hm, mina nätverkskunskaper är små, men jag brukar kunna läsa innantill. Vilken del av instruktionsboken är det jag ska följa - ska det vara nätverk modell ad hoc eller infrastructure? (Trådlös skanning är inte så viktig, det är trådlös utskrift som jag gärna skulle vilja ha.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-11 08:26

AdHoc använder du om du inte har en trådlös accesspunkt/router (Airport Express/Extreme t ex). Används oftast för att kommunicera mellan två datorer när man inte har ett trådlöst nätverk. Man skapar alltså ett tillfälligt trådlöst nätverk mellan dessa datorer.
Alltid annars används infrastructure.

1
Bevaka tråden