Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program en nybliven Mac-användare måste ha

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har precis köpt mig min 3:e mac.
Har ägt en performa 630 under mina unga dagar
Men nu skaffade jag en MBP för ca 3mån sen och för 1v sen köpte jag en mac pro.
Så nu ska jag sälja bort pcn där hemma.

Tänkte höra vad ni rekommenderar för program som bara måste ligga på datorn
Är ju rätt ny i mac världen.

Finns måsten? Inte ens Mac OS X är ett måste längre eftersom man kan boota i andra OS.

Det finns många sådan listor på nätet (t.ex. Must-Have Mac Apps for the new Mac Switcher! ? Chris Thomson) men dina "måsten" beror ju på vad du kommer använda datorerna till.

Mitt favoritprogram är JMP.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 07:02
Ursprungligen av M. Sundbom:

Finns måsten? Inte ens Mac OS X är ett måste längre eftersom man kan boota i andra OS.

Det finns många sådan listor på nätet (t.ex. Must-Have Mac Apps for the new Mac Switcher! ? Chris Thomson) men dina "måsten" beror ju på vad du kommer använda datorerna till.

Mitt favoritprogram är JMP.

Jättebra länk! Tack !

Jag har svårt att vara utan Toast. Programmet har svällt en aning mycket på senaste men är fortfarande så fruktansvärt bra.

Sen måste jag själv ha en Office-svit. Kör med MS-versionen på min egen maskin.

Cyberduck är ett kanonprogg för ftp, tycker jag.

Mactheripper är kanon för dvd-rippning.

VLC är bäst för videoplayback - jag kör inget annat än det. Quicktime är skit. Däremot pröjsade jag extra för Quicktime PRO-versionen eftersom det är bra för konvertering till exv. 3gp-format. Men som playback använder jag VLC.

Ursprungligen av Patrik.L:

Tänkte höra vad ni rekommenderar för program som bara måste ligga på datorn

Inom vilka områden? Listan kan ju bli ganska lång om vi ska redovisa favorit- och måste-program inom precis alla områden.

Men här kommer en början till lista:
Firefox - bästa webbläsaren, tycker jag.
AdBlock Plus - oumbärlig extension till Firefox.
Flip4Mac - gör att Quicktime kan hantera Windows Media-filer.
Perian - gör att Quicktime kan spela en massa olika videoformat.

(Flyttade tråden till Switcher-forumet, och förtydligade rubriken lite)

1. Quicksilver (launcher, schweizisk armekniv), oumbärligt.
2. Adium till chatt
3. Firefox som browser
4. SuperDuper, briljant backuplösning, bättre än time machine
5. Vienna, bra rss-läsare

(Edit: Lade till länkar till programmen. /Mod)

Senast redigerat 2008-09-18 15:53

Här är några till som jag tycker är bra:
Default Folder X
Growl
iStat Pro
Steer Mouse (om man vill använda en annan mus än Apples)
VLC

Ok! tack för rekomendationerna! nu verkar jag börja få lite bättre koll på saker och ting

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-09-21 20:54

Det enda programmet jag behövt köpa sen jag gick över från pc var vmware fusion, föratt kunna installera mitt autocad 2007 som inte finns till mac. Det cadprogrammet som har satt standard i cadvärlden och tyvärr så genererar de mac-cadprogram jag använt ritningar som inte följer dwg standarden till 100% och således inte fungerar tillfreddställande.

Som sagt beror helt på vad du håller på med.. men vmware fusion är ett bra program, då kan man köra andra plattformar i fönsterformat i osx, jag har både win xp (för autocad) och ubuntu 8.04 installerat för olika ändamål.

annars så tycker jag quicktime suger rent ut sagt och tipsar dig därför om att välja något annat, exempelvis coreavc eller vlc (sistnämnda gratis, jag har båda och coreavc spelar hd-upplöst lättare).

utöver det så är iWork ett riktigt nödvändigt programsuitcase om du vill kunna ordbehandla o göra kalkyler&presentationer på ett maccigt vis.. men office 2008 finns också, omän inte lika bra som iWorks, men klart bättre än office07 för pc imo.. bättre sorterat o lättare att hitta det man söker.

utöver det.. kasta safari o kör webkit.. som du har i din iphone by default.. mycket bättre stöd för nya typer av webbprogrammering.. ser precis ut som safari också vilket är trevligt.

cyberduck är också trevligt.. grymt bra ftp klient omän du kan köra ftp via finder, men det är inte lika bra att organisera upp dina ftp servrar o så..

sedan kör jag även chicken of the VNC som vnc klient till min mac.. nu finns även microsoft remote desktop för OSX plattformen så du kan fjärrstyra dina windowsmaskiner på ett smidigt vis.

finns massor av godis

Förslag på sidor med listor påMac-software

Software

The Great Mac OS X Freeware List | MacApper

Stora påsar med blandat godis som du ser Patrik L.:p

Det går också bra att söka lite på Versiontracker.com.
Man kan söka på området det rör sig om, man får då upp
ett antal förslag.
Tuta och kör.

1
Bevaka tråden