Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågetecken på diskett när MacOS 9.2.2 ska bootas

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har trasslat in mig ganska ordentligt i installationen av MacOS X och hårddiskpartitioner.

När jag för några månader sedan partitionerade min nuvarande hårddisk så skapade jag 4 partitioner; 3 Apple HFS Extended och en Apple UFS. Tanken var att använda UFS-partitionen när jag senare skulle installera MacOS X. Nu visade det sig dock att MacOS X ville ligga på en Apple HFS Extended-partition och nu hade jag en partition (UFS) som jag inte hade någon användning för.

Då drog jag igång Disk Tools (under MacOS 9.2.2) med en tanke om att radera UFS-partitionen, utan att formatera om driven, men såg snabbt att det inte går i Disk Tools. Då startade jag FWB Hard Disk Toolkit som vad jag förstod skulle kunna göra just detta. FWB Hard Disk Toolkit ville dock inte göra något innan den hade fått egna drivrutiner installerade på disken, så då lät jag programmet uppdatera drivrutinerna.

Nu börjar problemen på allvar. När jag bootar om datorn får jag upp en diskett med ett frågetecken. Uppdatering av drivrutinerna för hårddisken var tydligen ingen höjdare, i alla fall inte med FWB Hard Disk Toolkit. Jag försöker först att boota från Mac OS 9 installations-CD:n, men får unimplemented error eller liknande.

Den enda utvägen jag kan se i detta läge är att installera MacOS X i hopp om att kunna komma åt den data som ligger på hårddiskarna. Jag installerar MacOS X på en av HFS-partitionerna utan problem och startar om datorn med MacOS X som startsystem. Det funkar fint och jag får upp mina diskar på skrivbordet.

Nu kan jag pusta ut ett slag eftersom jag kan ta backup på den data jag har på diskarna (ännu ej gjort dock eftersom det är en del GB som ska sorteras och brännas).

På försök testar jag att sätta Mac OS 9.2.2 som startsystem, men då får jag samma problem - ett blinkande frågetecken (hittar ingen startskiva). Startar jag om datorn igen med "x" nedtryckt startar MacOS X utan problem. Det går även att köra mitt gamla MacOS 9.2.2 i classic-läge, dock med några vanliga buggar/begränsningar då och då (markören som försvinner och vissa program som inte går att starta). Men det är ju något som tydligen förekommer.

Nu vill jag göra två saker:

1) Ha ett fungerande MacOS 9.2.2 som jag kan boota ifrån om jag vill, helst utan att behöva formatera om min hårddisk och göra om alla partitioner.

2) Använda den partition som idag inte används. Det är 27 GB som bara ligger och väntar på disken.

Om det är något som är oklart, så fråga gärna.
Tack på förhand!

• Oregistrerad
  • 2003-06-22 19:34

Jag skulle föreslå att du provade att köra DiskWarrior på HDn.
Annars så låter det ju som om en backup och omformatering är den bästa lösningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bOOzo
Jag skulle föreslå att du provade att köra DiskWarrior på HDn.
Annars så låter det ju som om en backup och omformatering är den bästa lösningen.

Tyvärr har jag inte Disk Warrior så det blir svårt. Är det ett program som finns till MacOS X?

Angående backup så har jag försökt att köra Toast (i classic-läge), men programmet hittar inte min SCSI-brännare. Jag ska nu testa att installera Toast för MacOS X och se om jag kan bränna backuper därifrån. Jag vet dock inte om MacOS X kan hantera SCSI-enheter överhuvudtaget?

• Oregistrerad
  • 2003-06-23 11:47

Låter som en riktig härva..

DiskWarrior finns till OS X och det är ett mycket bra reparations program.

Du får försöka och lösa backupen på något sätt och formatera om sen.

Du kanske kan låna en HD från en kompis och flytta över saker till den?

Citat:

Skrevs ursprungligen av bOOzo
Låter som en riktig härva..

DiskWarrior finns till OS X och det är ett mycket bra reparations program.

Du får försöka och lösa backupen på något sätt och formatera om sen.

Du kanske kan låna en HD från en kompis och flytta över saker till den?

Helst av allt skulle jag vilja återställa datorn som den var innan jag började joxa med MacOS X och bara köra 9.2.2, men jag antar att det blir svårt utan att formatera om hårddisken.

1
Bevaka tråden