Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Line-In på tonhuvudsingång?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har mekat nu med en bunke motstånd på en gammal bandspelares tonhuvudskabel för att få den till att bli till en line-in och acceptera en vanlig mp3spelare.

Jag ger upp. Hur jag än gör med parallella och seriella motstånd blir det bara dist och åter dist.

Har en sats med 10ohm till 820k motstånd och jag har mest använt de stora till seriell och de små till parallellkopplingar.

Det måste ju finas en universell krets för detta ändamål. Tonhuvuden har ju i de flesta fall samma värden och en line-in för -10dB konsumentgrejer ska ju ha en viss impedans.

Nån som kan rita en krets, eller peka på en som finns redan?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-20 21:37

hmmm...är inte helt 100 på hur de fungerar, men de adapters man köper på typ clas ohlsson kör väl "tonhuvud mot tonhuvud" ... tror inte det går att bara koppla ihop kablar så där...eller?

Jag har kört med en sån huvud/huvud kasset fram till nu, men det blir så låg output. Det kan ju inte va omöjligt att göra en krets som omvandlar 60mV (typ) till 0,0004mV (supertyp).

Måste man använda nån sorts trafo/spole för att det ska funka?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-21 03:01
Ursprungligen av charliecrash:

Jag har kört med en sån huvud/huvud kasset fram till nu, men det blir så låg output. Det kan ju inte va omöjligt att göra en krets som omvandlar 60mV (typ) till 0,0004mV (supertyp).

Måste man använda nån sorts trafo/spole för att det ska funka?

Ursäkta min okunnighet på fyllan, men ska tonhuvudet ge 0,4 μV i utsignal nominellt? För linjenivå är väl 60 mV, det känns igen iaf. Kan du inte bara bygga en spänningsdelare med motståndsförhållande 60/0.0004 ? Ingångsimpedansen på linjeingångar är väl rätt oväsentlig ändå, bara den är över ett par kΩ ändå så att den är större än utgångsimpedansen.

Hur är det med bias och så, är det nån DC-spänning eller högre frekvens som är överlagrad och som man måste kompensera för?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-20 23:16

ja eh kassett eller rullbandare eller 8trax etc..?

ska du ha vanlig Kompakt kassett så kör enligt ovan .. en sladd ut på en kassette - sån man köper på BILTEMA för bilens casetteInkast .. modda den grejjen istället om du e ute efter fin HI-END HIFI - behöver bara en boss BX4 emellan, haha

\\ →

tror jag e enda grejjen - sen får du gasa på bilsteget! :]] varför överstyra tonhuvet? det e vellan skallen som mottager signalen som e konsumentanpassad?

Senast redigerat 2008-09-20 23:28
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-20 23:32

hör med mekonomen hur dom löser det :]

"Kassett med inbyggd sladd" är inget alternativ längre då jag rivit ut hela bandspelarmodulen och moddat med switcharna på kretskortet så den står i "tape running" mode.

Det finns inget tonhuvud att sätta det andra tonhuvudet mot längre.

Däremot finns det en kabel med en miljon gånger förstärkning, som förväntar sig ett tonhuvud, men ska få en line-in-omvandlarkrets.

Tillbaka till ruta ett. Hur bygger man en sån?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 00:30

har du inte börjat i fel ände?
-- vad vill du komma fram till?, för en døfödd som mig - fattar ingenting och kliver av

bra LINE IN signal → till ett tonhuvud (?) bandkompressor (?) men med MP3 etc

Jag vill bygga en line-in på en bandspelare utan att köra med skrotiga sladdkassetter som aldrig står i rätt azimuthvinkel, genom att hardwire'a mig på tonhuvudets kabel, med en krets som anpassar line-in till tonhuvudssignal.

Det kan väl inte va omöjligt?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 00:38

men kan du INTE MODa kassetten-med-sladd istället -- med dina "azimuthvinklar"? istället för att pajja allt och tja uppfinna hjulet på nytt, bara en snäll fråga..

Jamen shit, det är ju för fan inte det jag frågar om.

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 00:47

löd på då...sno en limiter\extrakter krets och kör på eller uppfinn ditt hjul -- du berättar ju för tusan inte vad du ska ha det till

bara en massa massa dravvel och tekkisSnikksnakk ingen kan svara på:]

förlåt kan radera allt jag skrivit! mp3→ bandjox ingång lixom utan tonhuvvet verkar vara en jävla omväg

fattar inte vad du vill uppfylla riktigt -- för att det ska låta bättre då?

Okej... här i min stol sitter en kretsNOOB som inte tycker det verkar omöjligt att bygga till en tonhuvudsförstärkare till en auxförstärkare med lite motstånd o sånt - men du kanske vet att det inte går?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 01:06

nyfiken .. det går testa med krokodilklämmerna --
men vad vill denne uppfylla med det ??

-- vad e hans teser och planer meet?
- jag distar grejjerna eller komprimerar på så sätt .. men hajjar inte!??

\\→ IN krokodilklämma med motstånd bakom inspelnings\uppspelningshuvet i REC+PLAY (opajjade grejjer) (hålla upp tapparna i kassettjaxet i RECläge vid start .. eller jag fattaringen_ting vad han vill!

Senast redigerat 2008-09-21 01:17

Får väl ta ett foto då...

Det verkar så raktfram pissenkelt att göra i min värld, men behöver en krets som inte distar ur tonhuvudskretsen.

Jag kan ju va helt ute o cyklar också - man kanske inte KAN mekka med tonhuvudskablar för impedans, fitrering eller vad vet jag om band...

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-09-21 13:09

Tjo.

Finns det något sätt att komma in i apparaten och kanske hitta var tonhuvudsförstärkaren sitter och löda in sig före den? Svårt utan schema förstås, men lite trial and error med varsamhet kanske kan ge resultat.

Att dra ner signalen till så lite volt känns som en stor källa till brus bara.
En sak jag hade testat dock är att leta upp en potentiometer på 100k eller mer och se om du kan hitta en sweetspot.

Vad tror du?

Jasså man kan gå in på volympoten också? Hade jag inte en aning om i min linjära hjärna

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-10-07 21:53
Ursprungligen av charliecrash:

Jasså man kan gå in på volympoten också? Hade jag inte en aning om i min linjära hjärna

Fick du ordning på det?

Den ligger dissikerad på skrivbordet ännu. Jag hade behövt nåt kul litet labbkretskort för att prova ut saker direkt utan att pilla med sockerbitar och annat skit för att hålla ihop komponenterna.
Jag är dålig på DIY på eletroniknivå.
Ge mig en låda reläer, timers och styrenheer på en din-skena så ska jag nog få ihop nån kul funktion för belysning i speciella situationer

Hmm... Volympotten kan gå såvida den reglerar signalen in på själva ingången till förstärkardelen, om den däremot styr en dc spänning till förstärkarens ingångssteg så vete 17..
Har själv funderat på att bygga om bilens original radio vars cd del inte alltid gillar hembränt (nu snackar vi skivor då) och att kunna koppla in en mp3 utan tjafs vore gött det med. JO, visst finns det FM sändare men de jag provat hittills fungerar uselt! (Välisolerad radiodel?)

Om du inte hittar ingången på rätt IC eller transistor (i brist på scheman eller du att du inte orkar konsultera Mr.Google så KAN en liten radioskruvmejsel, "Friskt vågat hälften vunnet!" mentalitet hjälpa dig fram till rätt lödpunkt att gå in på.
Dutta försiktigt på lödpunkterna med mejseln så hör du brum. Håll med fingrarna på mejselns metall så ger det bäst effekt. Men se för guds skull till att hålla tassarna borta från nätdelen!!! Om du inte vill ha en jyst rykande färsk affro frilla!....

Annars kan du ju alltid linda två små spolar till ingången där tonhuvudet satt innan och linda ett par varv med koppartråd från ingångarna kring dessa, förenklad ingångstransformator? Bara ett par förslag. Lycka till!

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-10-20 13:54

Bandspelare använder EQ vid in/avspelning

Precis som vinylskivor spelas in med RIAA- korrektion (dämpar bas och höjer diskant vid inspelning och tvärt om vid avspelning) Använder man NAB eller CCIR korrektion på bandspelare. Därför räcker det inte att dämpa signalen utan frekvenskurvan måste göras linjär med ett filter! Kör på "brumtest-metoden";)

Det låter ju logiskt som fan, att jag inte tänkte på det själv egentligen.

Afrofrilla fixar jag så bra på jobbet själv ibland. Det är spännande med ström... doooooh

Status på bandspelare: Klar!
Det gick hur bra som helst att leta upp två lagom brummiga punkter som lät lika högt i var sida. Jag lyckades till och med hitta ett ställe som hade lite högre ingångskänslighet än en vanlig line-in så man kan spela lägre på mp3spelaren och spara lite batteritid.
Låter perfekt och ingen kan se att det ligger en spelare i batterifacket på radion, som för övrigt ser ut som en typisk byggradio med färg och intryckta högtalargaller, bortslagna delar och krossad radioskala.
Tack för bra tips. Hade inte fixat det själv.

1
Bevaka tråden