Skrevs ursprungligen av Ariel
Dokumentet "Min_Bild" har en inbäddad färgprofil som inte matchar den aktuella arbetsytan RGB.
Inbäddad:sRGB IEC6 1966-2.1
Aktuell: Adobe RGB (1998)
När du kalibrerade datorn berättade du för datorn vilken färgrymd som skärmen klarar av att beskriva. Sen ställer du in en arbetsfärgrymd som är så stor som möjligt (tex Adobe RGB).
Jämför min skärmprofil:
Platt skärm, iMac G4
... med Adobe RGB (1998)
Så ser du skillnaden i storlek på färgrymden. Arbetsfärgrymden ska vara så stor som möjligt för att man ska kunna konvertera den till vilken annan färgrymd som helst utan att det blir "glipor" mellan rymderna.
Den färgrymd din kamera jobbar inom (sRGB) är mycket mindre än Adobe RGB, vilket du ser här:
Jag rekommenderar därför att du konverterar din lilla färgrymd (sRGB) till din standardfärgrymd (Adobe RGB) om du ska göra färgjusteringar od med din bild. På det sättet bibehåller du en hög kvalitet på bilden, och du får ett bra original när du skriver ut den på din fotoskrivare.
Om vi istället tittar på en annan typ av profil där vi istället jobbar i fyrfärg:
Som du ser är den här färgrymden mycket mindre än RGB-färgrymderna. Det kan vara bra att veta att en tryckt bild kan aldrig få samma utmärkta färgåtergivning som en bild på skärm.
Det som händer med alla de här profilerna är att när du tar upp din bild på skärmen så anpassas färgerna utifrån den arbetsfärgrymd bilden har mot din skärms profil. På så sätt återges en bild i sRGB och Adobe RGB likadant på din skärm, förutsatt att din skärmfärgrymd är mindre eller lika som sRGB.
En annan sak som kan vara bra att veta är att sRGB brukar användas när man egentligen inte vet vilken profil enheten har.
Som din digitalkamera till exempel.
Hmmm... Det verkar som mina bilder inte kan visas i inlägget... Är den funktionen borta?!?