Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag tillbaka bilder som raderats ur iPhoto?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 11:39

Min fru raderade av misstag alla bilder från det senaste året från sitt iPhoto. Ca 15 Gb. Papperskorgen i iPhoto är tom.
Finns det någon möjlighet att hämta tillbaka bilderna? Kan man göra det själv med någon mjukvara eller har någon tips på nåt företag man kan gå till som kan fiska fram dem på något sätt? Är detta möjligt?
Jag hoppas verkligen de går att få tag på, det var mycket fina bilder från bröllop och semestrar m.m.
Hoppas någon av er kn hjälpa mig eller har något bra tips. Tack. Mvh Simon

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-23 12:11

Jag vet tyvär inte om det går att få tillbaks bilderna men man skall alltid ha backup på sådant, tänk om du får en hårddiskkrash, då är bilderna verkligen borta för alltid. Jag har själv lärt mig den hårda vägen men det var läääääänge sedan.

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-23 12:13

Det finns ett program som heter Data Rescue.. Köp det, jag lovar det är värt det. Är dom bara raderade så borde det kunna hitta tillbaka dina bilder.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-23 12:48

Det viktigaste är att inte använda datorn! Filerna finns kvar på hårddisken, men så fort något nytt skrivs till hårddisken, så kan de skrivas över.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 13:42

Ok, någon som har tips på vart man kan vända sig om man inte vill pilla i det själv? Något ställe i Stockholm?
Det är väl ingen bra ide att installera ett program för att försöka få tillbaka bilderna? Då kan de ju som sagt skrivas över?

Nej, det är ingen bra idé. Jag har använt ett program som heter FileSalvage, och det är mycket effektivt. (Det kostar en del, men det kanske finns billigare alternativ.)
Om du har tillgång till två datorer kan du starta dator A (där de slängda bilderna fanns) i target-mode. Starta om datorn och håll nere T-tangenten under uppstarten.
Koppla ihop datorerna med en firewirekabel och kör räddningsprogrammet från dator B. Båda datorerna kommer att vara upptagna ett bra tag framöver, så se till att du har gott om tid.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 15:14

Kostar en dryg 500-ing och det kan det ju vara värt. Billigare än att lämna datorn till ett företag som ska göra det åt en. Dessutom skulle det ta 1-3 veckor och så långsamt antar jag att detta inte är?
Hur stora bedömder ni chanserna är att jag lyckas rädda bilderna med en sådan här metod?

Tack för hjälpen föresten, ni är klippor!

Sök på Data Rescue här på forumet. Så länge du inte håller på jobba med datorn innan du kör räddningen så bör chanserna va rätt stora. Har själv tagit tillbaka massa filer från flera datorer med ovanstående program..

Det är svårt att uttala sig om chansen att lyckas, det beror på om något har råkat skrivas över eller ej, men jag räddade en massa bilder på en dator där en systemuppgradering hade misslyckats på ett katastrofalt sätt.

Det tar inte veckor att köra programmet, men det kan ta många timmar. Räkna med att inte behöva dator B på ett dygn eller så.

Har du och tanten "TimeMachine" aktiverat så finns bilderna där.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-26 14:54

Alltså, det är viktigt att säga att även om man bara knäpper på datorn utan att spara något, så kommer systemet att skriva massor av saker till hårddisken, t.ex. systemfiler och swapfiler. Så än en gång säger jag - använd inte datorn!

Boota istället i firewire target mode eller plocka ut hårddisken och sätt den i ett hårddisk-kabinett.

Jag fick lära mig när jag var yngre att "mängden datavana står i rak proportion till mängden förstörda data...".

Låter som din fru ökat på vanan rätt bra ....

Jag skall inte gå in och vara dum och säga vad var det jag sa...

men ;

Time Machine hade troligen räddat det hela. Jag har själv två gånger blivit av med alla mina bilder. Idag är kanske 10% fortfarande borta.
Det finns en anledning att många säger att "en fil som inte existerar på minst två ställen...existerar inte".

Hitta NÅGOT sätt som passar:

Bränn ut bilder till en DVD-skiva.
Kopiera dem till en Hårddisk för ett par hundralappar.
Köp ett backupprogram och kör enligt schema.
Köp en Drobo (dyrt)
Ha en backup på nätet (finns trådar om detta)

Man får ju välja vilken nivå man vill lägga sig på.
Polarn bränner ut till DVD och skriver ut sina bilder till en fet hårddisk som hamnar i ett bankfack (två hårddiskar, besöker bankfacket varannan vecka och byter). PLUS att han har backup på någon site på nätet.
Han klarar alltså rätt bra Hårddisk-pajj, brand, översvämning, klåfingriga barn och ett kortare inbördeskrig

Det kan väl kallas TÄMLIGEN krystat men han lever på sina foton.

Välj nivå själv på hur och vad du tar backup på, men gör något i alla fall.

Det skulle vara intressant att höra hur det har gått för NOW!S.
Har det fungerat att få tillbaka bilderna ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 10:03

Bilderna räddade!

Ursäkta att jag dröjt med den spännande upplösningen.

Samtliga bilder är faktiskt räddade. Jag laddade ner en demo av Data Rescue II och med den kunde man göra en scan och då såg jag att det fanns motsvarande mängd bilder liggande. Så jag köpte en licens, $99, och tankade över bildena till min burk. 650.- jämfört med en firma jag talade med som skulle ta 1500 - 2000.- och sitta på datorn i 3 veckor känns ju som en seger! Dessutom kan jag ju använda programmet om det skulle hända igen.

Tack för alla tips och hjälp. Jag hade det på känn att man inte skulle använda datorn så den fick stå orörd i viloläge först, sedan stängde jag av och startade i hårddiskläge och scannade via firewire från min.

Ursprungligen av NOW!S:

Ursäkta att jag dröjt med den spännande upplösningen.

Samtliga bilder är faktiskt räddade. Jag laddade ner en demo av Data Rescue II och med den kunde man göra en scan och då såg jag att det fanns motsvarande mängd bilder liggande. Så jag köpte en licens, $99, och tankade över bildena till min burk. 650.- jämfört med en firma jag talade med som skulle ta 1500 - 2000.- och sitta på datorn i 3 veckor känns ju som en seger! Dessutom kan jag ju använda programmet om det skulle hända igen.

Tack för alla tips och hjälp. Jag hade det på känn att man inte skulle använda datorn så den fick stå orörd i viloläge först, sedan stängde jag av och startade i hårddiskläge och scannade via firewire från min.

Och på vilket sätt kör du Backup nu då?

Kul! Grattis!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-02 16:56

Roligt att du kunde rädda bilderna.
Jag sitter just i detta nu och funderar på vilken backup-lösning som passar mig bäst. Kände i och med att jag läste denna tråden att jag ska lägga på en rem och skaffa backup genast

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 08:27

Hemma kör jag timemachine, funkar helt ok, på jobbet arbetar jag mot servern och CCC:ar min användarmapp varje dag, funkar ypperligt.

Servern backas mot bergrum, kostar 500 spänn i månaden

Ursprungligen av Tangen:

Hemma kör jag timemachine, funkar helt ok, på jobbet arbetar jag mot servern och CCC:ar min användarmapp varje dag, funkar ypperligt.

Servern backas mot bergrum, kostar 500 spänn i månaden

Känns ju tryggt att veta att den dag vi alla är radioaktiv aska så finns bilderna på svärmor kvar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 13:30

=)...

1
Bevaka tråden