Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

*Panik* Ta bort användare !!!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-06-22 23:07

Hur jag än försöker ta bort en användare så finns denna kvar i listan. Förvisso hamnar en fil med samma användarnamn i "deleted users", men personen finns fortfarande kvar i listan, och funkar att logga in med. Vad är det här för skit??? Har provat både som vanlig Admin och även som Root, men inget funkar.

/Fredrik

Senast redigerat 2003-06-22 23:21
  • Medlem
  • 2003-06-23 13:33

Det är klart att någon kan svaret på denna gåta...eller hur?

/Fredrik

Jag har också haft lite strul med det där.
För det första så tror jag att användaren man vill ta bort inte bör ha "admin" status.
Ibland kan det hjälpa att logga in som den användaren som ska raderas och kasta alla filer manuellt. Jag tror att "Delete User" får problem om hårdiskutrymmet inte räcker till när den gör en image-fil utav den användarens sparade filer.

• Medlem
  • 2003-06-23 14:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Jag har också haft lite strul med det där.
För det första så tror jag att användaren man vill ta bort inte bör ha "admin" status.
Ibland kan det hjälpa att logga in som den användaren som ska raderas och kasta alla filer manuellt. Jag tror att "Delete User" får problem om hårdiskutrymmet inte räcker till när den gör en image-fil utav den användarens sparade filer.

Hej!

Personen jag ska ta bort har inte Adminstatus, har inte särskilt många filer och mappar och kvarvarande HDD utrymme är 2.2 Gb. När jag väljer att ta bort användaren i fråga så rasslar datorn ett bra tag och en .dmg fil hamnar in "deleted users". Dock finns användaren kvar i listan och det går finfint att logga in som denne.

Mysko. OS X har betett sig underligt under den senaste tiden, så jag installerade om (över) allt igen. Så nu kommer detta också. Man börjar tröttna.

Alla tips är välkomana...

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-06-24 09:40

Nu går jag snart i taket - jag har provat alla tips jag fått, men inget fungerar. När jag väljer att ta bort användaren så rasslar det ett bra tag och en .dmg fil hamnar i "deleted users", som jag tidigare nämnde. Men användarfanskapet är kvar i listan, och det går även att logga in till denne.

Hjälp! Hjälp!

Mvh
Fredrik

• Medlem
  • 2003-06-24 13:39

Desperat...jag måste få bort skiten! Nu! Behöver v e r k l i g e n hjälp med detta..

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-06-24 14:40

Undrar:
Ligger användaren på samma disk (partition) som systemet? Det är inget manuellt knappat i "netinfo"? etc. etc. ???
Slut undrar

Djupt vatten:
I värsta fall kan man väl radera manuellt i netinfo och ta över ägande och kasta rubb... (utom sista "huvudmapparna" som man kastar via OS9)...
Sen lär väl i vart fall kontot inte funka
(fast man får hoppas de andra gör det...)
[not: Vet jag la över manuellt - via textkludd i netinfo - på annat partition och så och då har jag för mig jag fick ta bort det manuellt också... slut not]
Slut djupt vatten...

Nyfiken
Varför så viktigt???
Är det något annat mer än att det är irriterande?
Slut nyfiken

Undrar
Hur blir det om du ändrar på kontot till annat namn och annan behörighet... Dyker det upp som det du ändrade till eller som det du ändrade ifrån?
Slut undrar

• Medlem
  • 2003-06-24 15:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Undrar:
Ligger användaren på samma disk (partition) som systemet? Det är inget manuellt knappat i "netinfo"? etc. etc. ???
Slut undrar

Djupt vatten:
I värsta fall kan man väl radera manuellt i netinfo och ta över ägande och kasta rubb... (utom sista "huvudmapparna" som man kastar via OS9)...
Sen lär väl i vart fall kontot inte funka
(fast man får hoppas de andra gör det...)
[not: Vet jag la över manuellt - via textkludd i netinfo - på annat partition och så och då har jag för mig jag fick ta bort det manuellt också... slut not]
Slut djupt vatten...

Nyfiken
Varför så viktigt???
Är det något annat mer än att det är irriterande?
Slut nyfiken

Undrar
Hur blir det om du ändrar på kontot till annat namn och annan behörighet... Dyker det upp som det du ändrade till eller som det du ändrade ifrån?
Slut undrar

Mina svar till dig:

Har provat att gå in som annan användare, både med och utan Admin-behörighet. Samma sak där.

Har inte pillat i netinfo, eftersom jag inte brukar vara där och pilla.

Det är inte jätteviktigt, men jääävligt irriterande att jag inte får bort skiten.

Sist men inte minst: Användaren ligger på samma partition som systemet.

Klart slut, over and out.

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-06-24 15:53

*ler*

Okey dokey - då var det fråga som jag är lite nyfiken på:
Om du döper om användaren (ändrar i kontot) - dyker den upp som nya eller gamla vid inloggningen...
Om du döper om och tar bort användaren (ändrar och spar och raderar) - dyker den upp som nya eller gamla vid inloggningen...

• Medlem
  • 2003-06-25 18:21

Förmodligen ligger användaren kvar i Netinfodatabasen, även om du inte brukar vara där och pilla så kan du iaf prova i detta fall.

Starta Netinfohanterare->Klicka på User (längst ner)->Markera användaren du vill ta bort->Klicka på ta bort knappen

Spara

Thats it

Försvinner inte användaren nu så vete tusan!

Micke

• Medlem
  • 2003-06-25 23:52

Tackar! Äntligen fick jag bort användaren i listan. Behövde dock inte "spara" i NetInfo. Däremot är alla filer som användaren hade kvar. Vet inte om det är mer än i "home" mappen...det är det kanske inte. Men hur får jag bort det? Vilken är rätt metod? Är rädd för att paja något...

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-06-26 09:34

Om användaren har haft Admin rättigheter kan han ju ha skapat någon mapp eller fil direkt under hårddisken /

Jag är osäker på om rättigheterna då tex tillfaller root, när du tar bort användaren men tror iofs inte det.

Men skulle du råka på någon fil eller mapp som denna användare har gjort så är det ju bara att ändra rättigheterna på den mappen/filen och slänga, resten som användaren kanske har installerat i programväg är ju inte så mycket att göra åt. 90% av programmen lägger ju tillhörande filer i användarmappen.
Resten brukar mestadel installera i Library/Application Support
och sen prefsarna i användarmappen.

Så jag skulle nog nöja mig nu...användaren är borta!

Citat:

Skrevs ursprungligen av ML
Jag är osäker på om rättigheterna då tex tillfaller root, när du tar bort användaren men tror iofs inte det.

Men skulle du råka på någon fil eller mapp som denna användare har gjort så är det ju bara att ändra rättigheterna på den mappen/filen och slänga, resten som användaren kanske har installerat i programväg är ju inte så mycket att göra åt. 90% av programmen lägger ju tillhörande filer i användarmappen.
Resten brukar mestadel installera i Library/Application Support
och sen prefsarna i användarmappen.

Rättigheterna ändras faktiskt inte alls på filerna. Användarkontot man tagit bort har ju ett unikt ID-nummer (UID), och det är detta nummer som filbehörigheterna använder sig av. Tar man bort användaren kommer filerna fortfarande att ha den borttagna användarens UID som ägare, så om man t.ex. listar innehållet i en katalog (t.ex. med ls -l) kommer man då att se ett nummer där det tidigare stod ett användarnamn.

Det farliga i det hela är att om man skapar ett nytt användarkonto som får samma id-nummer som det borttagna, kommer alla filer som tillhörde den borttagna användaren att tillhöra den nya användaren. Om man måste ta bort användaren på det lite råare sättet (d.v.s. i NetInfo) är det därför bra att först ändra ägarskapet på alla filerna så att t.ex. rootanvändaren (eller ditt eget användarkonto) blir ägare. Det kan man göra så här (måste köras med rootbehörighet):

find / -user gammal_användare -print0 | xargs -0 chown ny_användare

Harangen här ovan ser minst sagt kryptisk ut, men det som händer när man kör den är att find-programmet skapar en lista över alla filer på hårddisken som tillhör kontot som ska tas bort. Sedan skickas den listan till programmet xargs, som går igenom listan punkt för punkt och ser till att ägarskapet blir ändrat för varje fil. I exemplet så ska man byta ut "gammal_användare" mot användarnamnet (eller id-numret) för det konto som ska tas bort. "Ny_användare" ska, inte helt otippat, ändras till det användarnamn som ska bli ny ägare.

• Medlem
  • 2003-06-26 14:54

Vet inte om jag bara är lat eller okunnig, men nu börjar det låta väldigt mycket "meck". Så det är inte bara hemmappen som ska bort? Finns det en risk (en bra sådan) att om jag gör ytterligare ett konto med samma användaranamn som det som jag tog bort, och sedan provar att ta bort detta konto. Följer filerna med då? Jag har alltså redan kört NetInfo och användaren är borta. Han var inte admin. Jag vill bara få bort resten med.

Mvh

Fredrik

• Medlem
  • 2003-06-26 21:16

Provade nu att skapa ett nytt konto med samma användarnamn, och javisst - det verkar som att denna användare "tog över" den förra användarmappen med samma namn.

Men naturligtvis så kan jag inte ta bort den här användaren heller. Jag väljer ta bort, bekräftar, och maskineriet sätter i gång att rassla ett BRA tag. Sedan kommer jag tillbaka till användarna och användaren är fortfarande kvar, men en .dmg fil har även hamnat i "deleted users"

Får man spatt eller får man?

Hilfe!

Fredrik

Netinfo-hanteraren(Applications/program->utilites/verktygsprogram)->Users->Markera den user du vill ta bort->Klicka på delete.

Sen ska den ju vara borta.

Just det, du måste klicka på hänglåset för att få göra ändrar i netinfo, skriv i lösenord när den ber om det. När du tagit bort usern klickar du på hänglåset igen så du inte råkar göra något annat.

Eller har jag missuppfattat ditt lilla problem?

• Medlem
  • 2003-06-28 08:17

Nej, då. Men om jag gör detta i NetInfo så får jag bara bort användaren i listan. Alla mappar osv finns ju kvar och dem vill jag ju naturligtvis ha väck de med. =/ Förstår
mig inte riktigt på OS X trots att jag haft det ett bra tag. Alla möjliga konstiga probelm har kommit. Har t o m installerat om X över befintlig installation. Man börjar tröttna lite grand.

Mvh
Fredrik

• Medlem
  • 2003-06-29 10:25

Var är alla gurus när man som bäst behöver dem? Detta är ju inte akut, men jag vill knappast ha det såhär. Jag kan i alla fall inte komma på nåt bra sätt att lösa det hela på...

Mvh
Fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-06-29 12:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Var är alla gurus när man som bäst behöver dem? Detta är ju inte akut, men jag vill knappast ha det såhär. Jag kan i alla fall inte komma på nåt bra sätt att lösa det hela på...

Mvh
Fredrik

Det är väl bara att logga på som användaren (eller ta över ägandet till mapparna ) och radera skiten för att sedan gå in i netinfo och ta bort användaren

Något säger mig dock att det någonstans i användarens mappar finns en fil som kan krångla lite [kernel panic kanske det inte blir - men lite problem i vart fall : finns massa info här om du söker.]

• Medlem
  • 2003-06-29 12:43

Kan man verkligen radera sina egna hem-mappar? Innehållet är en sak, men mapparna?

Jag vet inte jag...det här blev bökigare än vad jag trodde. Vad är det som har hänt tror ni?

/F

• Oregistrerad
  • 2003-06-29 12:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Kan man verkligen radera sina egna hem-mappar? Innehållet är en sak, men mapparna?

Jag vet inte jag...det här blev bökigare än vad jag trodde. Vad är det som har hänt tror ni?

/F

nix - men man kan radera i dom - ta bort användaren - ta över hans grejjor - ta bort det : men jag tror att du någonstans ibland hans filer hittar en fil som inte går radera i finder utan du får ta till sudo rm eller försöka ändra ändelse eller försöka öppna och spara om m.m. finns massa info i arkiven om det för det händer ibland när filen blir en smula korrupt... då brukar det vara sjåigt att att ta bort användaren... kolla disken kan vara ett annat tips

• Medlem
  • 2003-06-30 09:28

Borde inte ett sådant här problem försvinna när man reparerar "permissions" eller kollar / reparerar disken? I mitt fall gjorde det bannemig inte det.

*Funderar på att ominstallera alltihop*

/F

• Medlem
  • 2003-06-30 11:00

Tog och provade att boota upp i single usermode och körde fsck -y, men inget fel kunde hittas.

Provade då fsck -y /sbin och fick då upp följande meddelande:

"The following disk sectors could not be read 16,17...31 (samt allt däremellan).
ioctl (GCINFO): Inappropriate ioctl for device
fsck: /sbin: Can't read disk label.

Vad är detta? Kanske jag inte kan köra /sbin - vet liksom knappt vad det tillägget gör.

Jag blir så himla trött! =(

/Fredrik

Nifo: Vad fsck menar är just vad det står, den kan inte läsa av de sektorer den radar up. Vad du borde göra nu är ta backup på dina filer du vill ha kvar och formatera hårddisken.

Förhoppningsvis löser sig problemet då, om inte så är det fel på din hårddisk.

För övrigt är "sbin" inget tillägg utan ett dir för program (bland annat fsck).

• Medlem
  • 2003-06-30 12:50

Betyder detta att min hårddisk är på väg att rasa, eller att det bara har blivit något fel på informationen på den?

Sen har ju jag 2 partitioner på hårddisken. En för OS 9 och en för OS X. Innebär detta att jag måste radera båda och ominstallera igen? (Handelsbankenproblemet - använder inte OS 9 alls annars)

/Fredrik

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-30 13:26

Prova Diskwarrior 3. Den klarar det mesta när det gäller att laga filsystem. Funkar det inte med den så är det lågnivåformatering som gäller.

• Medlem
  • 2003-06-30 16:50

Ska prova det. Hur gör jag en lågnivåformatering? Har bara gjort på "vanligt" sätt från CD-skivan...

/Fredrik

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-30 18:27

Jag gjorde en beskrivning tidigare här.

• Medlem
  • 2003-06-30 18:36

Kollade länken, men hänger inte med. Jag har den "vanliga" 10.2 CD'n. Kan jag då (har inte kollat ännu) välja alternativet för lågnivåformatering, eller kan jag från skivverktygen på OS 9-skivan göra en lågnivåformatering, och skulle jag i så fall bara kryssa i någon viss ruta?

Jag har ju 2 partitioner, men jag antar att båda ryker vid en lågnivåformatering?

Mvh
Fredrik

• Medlem
  • 2003-06-30 18:56

By the way...har en äldre Systemworksskiva med Norton Utilities 6, tror jag. Kan jag reparera OS X med denna tro? Kanske beror på felet, men det verkar som det är något med nån bitlängd nånting nånting enligt Norton...

/Fredrik

Bevaka tråden