Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bild bredvid URL?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på med en webbsida och är intresserad av hur man lägger en bild bredvid sidans URL? Vad jag menar är den där lilla bilden "99" som syns bredvid sökningen, i vissa webbläsare även bredvid namnet på olika flikar.

Någon som kan hjälpa mig? Vill veta hur jag gör det både i kod eller om det går via någon genväg i Adobe Dreamweaver.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-24 22:37

Antingen skapar du en 16×16 pixlar stor gif-bild som du döper till favicon.ico och lägger i webbrooten.

Eller så gör du bilden i valfritt format och lägger på valfri plats. Sedan lägger du till följande kod i <head>:

<link rel="shortcut icon" type="image/png" href="http://www.exempel.se/images/favicon.png" />

Med rätt sökväg till bilden of course.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-27 09:06

Ska den kunna ses av IE så ska den ligga i roten - adressen ska mao vara

href="http://www.exempel.se/favicon.png" />

VIll du ha hjälp att göra ikonen så är detta en bra gratitjänst
FavIcon from Pics -- how to create a favicon.ico for your website

Grafik och design klarar jag av själv det är det jag är bäst på. Men jag är sådär halvt ny till kod och är roten "<head>" då? förklara gärna :)!

• Medlem
  • Thailand
  • 2008-09-28 14:42
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Grafik och design klarar jag av själv det är det jag är bäst på. Men jag är sådär halvt ny till kod och är roten "<head>" då? förklara gärna :)!

Jag tror inte du har fått hela bilden. <HEAD> är den första delen av koden på din webbsida. Den ser du bara om du tittar på en webbsida och tar menyn "visa" och sedan "visa källkod" (exempel från Firefox). När du skapar en webbsida kan du naturligtvis också titta på koden, i din Dreamweaver eller vad du använder.

Roten är den plats på servern där din startsida ligger. Du ger alltså din bild filnamnet favicon.ico och laddar upp den på din webbserver. Det har ingenting direkt med koden i webbsidan att göra.

1
Bevaka tråden