- Mattias Hedman
- Medlem ●
- Sundsvall
Apple-butiken Postero har begärts i konkurs p.g.a. indragna bankkrediter.
Läs mer på:
Dagbladet Sundsvall: Postero begärs i konkurs efter indragna krediter
Då kanske det finns möjlighet för Grafit eller någon annan kedja att öppna en butik. Media Markt finns om inte annat i området säljandes macar.
Trist att konkurrensen försvinner bara.
Och kompetensen.
Yes!!
Kompetens?
Den kompetens som förloras i Posteros konkurs är försumbar, om ens märkbar. Hoppas att det öppnar upp för en seriös aktör i Sundsvall.
Kompetens?
Den kompetens som förloras i Posteros konkurs är försumbar, om ens märkbar. Hoppas att det öppnar upp för en seriös aktör i Sundsvall.
Du får det att låta som om Postero inte var en seriös aktör men det kanske inte var ditt syfte. Om det var ditt syfte får du gärna förklara dig lite
Du får det att låta som om Postero inte var en seriös aktör men det kanske inte var ditt syfte. Om det var ditt syfte får du gärna förklara dig lite
Jag sparkar ogärna på den som redan ligger!
Då kanske det finns möjlighet för Grafit eller någon annan kedja att öppna en butik. Media Markt finns om inte annat i området säljandes macar.
Trist att konkurrensen försvinner bara.
Instämmer med Sidde. Man får hoppas att någon eller några startar upp en liknande butik från en mer känd kedja.
Jag fattar inte att man kan få ekonomi i en Mac-butik. Jag ser i vår by där folk ränner in och ut ur PC-butikerna för att rensa virus eller fixa hårdvaran. Jag har aldrig haft några problem med mina Appledatorer mer än att jag fick byta batteri till en laptop efter många år. Jag är en dålig kund.
Det är svårt att få Mac only butiker att gå runt i mindre samhällen. Tror jag har berättat om en kund som halvt på skoj halvt på allvar sa att hans win 2000 server var bättre än hans X Serve. Anledningen var att i win-servern fick han vara in dagligen för att fixa något medan X Servern bara tuffade på. Därigenom så hade han lärt sig hur win funkade men X:et bara gick och gick och skulle det göras något var han tvungen att ringa oss
Det är svårt att få Mac only butiker att gå runt i mindre samhällen. Tror jag har berättat om en kund som halvt på skoj halvt på allvar sa att hans win 2000 server var bättre än hans X Serve. Anledningen var att i win-servern fick han vara in dagligen för att fixa något medan X Servern bara tuffade på. Därigenom så hade han lärt sig hur win funkade men X:et bara gick och gick och skulle det göras något var han tvungen att ringa oss
Jag kan tolka det på många sätt
1.) Han verkar kunna alldeles för lite om windows för att vara kompetent att hantera den.
2.) En övervägande del av intäkter från en mac butik ska komma från konsult tjänster för att i överhuvudtaget överleva
3.) 50.000 invånare räcker inte för att ha EN macbutik.
Verkligen trist. Jag har inte varit en speciellt betalande kund men jag brukar gärna göra ett besök någon gång i veckan bara för att känna på prylarna, atmosfären och snacka Mac-nyheter. Hoppas verkligen de kan styra upp det på något vis.
:/
Får göra ett sympatibesök imorgon - vill så gärna se den nya Nanons alla färger i verkligheten, liksom Touch.
Får göra ett sympatibesök imorgon - vill så gärna se den nya Nanons alla färger i verkligheten, liksom Touch.
Just det är en av anledningarna till att butikerna inte går bra. Folk kommer gärna in och vill ha "gratis" tips/råd/hjälp, testa varorna och sedan handlar dom på nätet eller en stormarknad (som saknar kompetens och lokal anknytning) för att tjäna några kronor!
Dessutom lär knappast Apple sänka priserna för sina små lokala ÅF för att dom ska kunna konkurrera med tex Mediamarkt. Följden blir lägre vinst = billigare personal (sämre kompetens) + mindre lager osv ...
Just det är en av anledningarna till att butikerna inte går bra. Folk kommer gärna in och vill ha "gratis" tips/råd/hjälp, testa varorna och sedan handlar dom på nätet eller en stormarknad (som saknar kompetens och lokal anknytning) för att tjäna några kronor!
Ja, detta är ju ett problem som kan drabba vilken butik som helst. Har själv jobbat i retail för runt 10 år sen, och det var då det började. Folket skjuter sig själva i foten.
Dessutom lär knappast Apple sänka priserna för sina små lokala ÅF för att dom ska kunna konkurrera med tex Mediamarkt. Följden blir lägre vinst = billigare personal (sämre kompetens) + mindre lager osv ...
Det du nämner där är nog kärnan tycker jag. Apple har ju aldrig varit ett ÅF älskande företag till skillnad från alla andra. Tom Dell kryper ju till korset nu och skaffar distributörer även i sverige. Med marginalerna som man som apple ÅF har så kan man undra hur det i överhuvudtaget går hop. Jag kan tänka mig, utan att ha någon insyn att Apple "premierar" ÅF som har stora feta skyltfönster med mac prylar för att hitta nån kvasivariant av Apple Store såhär på hemmaplan. Ger säkert klirr i kassan för en ÅF.
Enligt tidningsartikeln är det ju på grund av att banken dragit in krediterna som fått ägarna att begära företaget i konkurs, inte för att företaget skulle gå dåligt eller vara på ruinens kant.
Sen vet jag inte var ni får siffran 50.000 från, den totala folkmängden i Sundsvall är 94.575 enligt SCB, plats 14 i storleksordning bland svenska städer. Kan som tidigare Sundsvallsbo inte påstå att Sundsvall är en liten ort.
Umeå som jag förmodar det är MatsOlov syftar på är inte heller direkt en liten stad, med 111.771 innevånare och plats 11 storleksordning.
Enligt tidningsartikeln är det ju på grund av att banken dragit in krediterna som fått ägarna att begära företaget i konkurs, inte för att företaget skulle gå dåligt eller vara på ruinens kant.
Ett företag som går +-0 skulle inte jag kalla att det går bra.
De har fått ny konkurrens på marknaden bl.a. Media Markt och El-giganten, men även andra butiker som säljer iPods samt andra konsultfirmor både lokala och olokala.
Så det är en helt annan marknad som de måste ta an.
Det banken gör är att titta på vad de anser vara riskföretag och dessa områden säkrar de nu genom att säga upp krediten. En domino effekt av den ekonomiska situationen just nu. Men att de inte kommer åt de pengar de har får mig att ana oråd.
Nu är jag inte insatt i hur det fungerar när banken säger upp krediten men att låsa inne de pengar företaget besitter verkar konstigt enl. mig.
Klart det är trist att Apple-butiken och Apples skyltfönster i Sundsvall försvinner.
Vi Apple-Sundsvallsbor får hoppas på att någon annan kan ta vid.
För det vore extremt trist om Apple försvann helt.
Inte roligt alls, vart vänder man sig nu ifall man vill ha service på sina apple-prylar?
Rätta mig om jag har fel men visst startades väl Postero av Office i Sundsvall och Office finns ju fortfarande kvar...?
Inte roligt alls, vart vänder man sig nu ifall man vill ha service på sina apple-prylar?
Apple?
Service för sina Apple-prylar:
LAN-Master Sthlm eller Grafit i Umeå, det är bara att välja håll.
Kanske något i Gävle.
Postero är delar av gamla Office. Dagens Office i Sundsvall är Office Dokument, skrivare och liknande saker. De har vad jag vet en kille anställd för datorjobb och han kan inte Mac (eller hur Uffe?).
Det viskas i "branschen" om att någon annan större aktör tar över, det är bara att hoppas - frågan är hur fort det går.
Små orter och små orter...Sundsvall är 100.000 minst, lika stort som Umeå.
Problemet är som sagt vinst-marginalerna som är minimala. Det är minst lika svårt att ha igång en renodlad macbutik i storstäderna som i småstan, särskilt när prisskillnaden inte finns. Jag köper alla mina macar och tillbehör på macsupport, mest för att vi gjort det i flera år och är lite tjingis med personalen. Men "billigast" är de på Mediamarkt, mellan 5 och 10kronor billigare.....
Problemet är som sagt vinst-marginalerna som är minimala. Det är minst lika svårt att ha igång en renodlad macbutik i storstäderna som i småstan, särskilt när prisskillnaden inte finns. Jag köper alla mina macar och tillbehör på macsupport, mest för att vi gjort det i flera år och är lite tjingis med personalen. Men "billigast" är de på Mediamarkt, mellan 5 och 10kronor billigare.....
Jo att jaga billiga varor är egentligen helt meningslöst då skillnaden mellan de olika handlarna eller "lågprisvaruhusen" - Ha! bara är just runt 5-10 kronor. Jag gjorde en koll för några månader sedan på priset på en Samsung monitor. Priset på skärmen skillde just som max tio kronor hos dem som hade den aktuella produkten, de andra hade en "liknande" (samma utseende men sämre prestanda och därmed lägre pris). Handla på postorder är smidigast om man vill ha lägre priser men nackdelen är att man sällan kan hitta någonstans att känna på prylarna.
Med lite begränsad budget har tyvärr Postero blivit just ett ställe dit jag gått för att "känna på prylarna". Jag minns ett tillfälle kanske förra året då jag skulle ha något och personalen på Postero faktiskt sa att om jag ville ha det billigare så var det bättre om jag handlade på just postorder...
Jo att jaga billiga varor är egentligen helt meningslöst då skillnaden mellan de olika handlarna eller "lågprisvaruhusen" - Ha! bara är just runt 5-10 kronor. Jag gjorde en koll för några månader sedan på priset på en Samsung monitor. Priset på skärmen skillde just som max tio kronor hos dem som hade den aktuella produkten, de andra hade en "liknande" (samma utseende men sämre prestanda och därmed lägre pris). Handla på postorder är smidigast om man vill ha lägre priser men nackdelen är att man sällan kan hitta någonstans att känna på prylarna.
Med lite begränsad budget har tyvärr Postero blivit just ett ställe dit jag gått för att "känna på prylarna". Jag minns ett tillfälle kanske förra året då jag skulle ha något och personalen på Postero faktiskt sa att om jag ville ha det billigare så var det bättre om jag handlade på just postorder...
Well.. det är iallafall billigare att köpa datorn via Apple Store än hos en återförsäljare om man är studerande. Min första MacBook köptes där. Det tror jag är en stor nackdel för alla återförsäljare och inte bara Postero som är verksamt i en relativt liten stad. Nu har ju dock Apple släppt på detta och "ÅF" får börja använda rabatter på 6 procent.
Personligen så försöker jag att välja butik så länge det går, och det är synd att inte fler gör detsamma. Det är först när det blir strul som man verkligen uppskattar att man kan få en personlig kontakt med en serviceverkstad.
Jag antar att det var bytet till en svensk leverantör som rörde till det för dem genom att det ökade utgifterna. Om de hade kunnat fortsätta handla direkt med Amerika så hade de fått bättre priser (färre mellanhänder som ska ha sin del av kakan). Undrar varför de var tvungna att byta...