Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa mailprogrammet för mac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kört Eudora sen jag köpte macen eftersom det var det jag körde på pc:n då. Vad är det som gäller nu, vilket är bästa mailprogrammet till MacOs 9.

Det är mycket av en smaksak vilket som är bäst. Eudora är stabilt och snabbt och har den fördelen att mailen inte bakas in i en databas som är omöjlig att komma åt på nåt annat sätt än från programmet, utan sparas i en vanlig textfil. En "nackdel" med Eudora kan vara det ålderdomliga och (i mitt tycke) något knöliga gränssnittet.

Outlook Express har lite tajtare gränssnitt, med allt-i-ett: inkorg, utkorg, adressbok osv. Nackdelen är att alla mail sparas i en databas som bara kan läsas av programmet. Dessutom byggs databasen på och blir jättestor om man inte gör en manuell optimering då och då. Jag har sett databas-filer på 5-6 gigabyte.

Jag är helt inkörd på Outlook Express (numera Entourage), och gillar det programmet. Men prova båda för att bilda dig en uppfattning.

Tackar.
Hur är det med OsX, finns det ett inbyggt mailprogram där? Tyckte jag hörde det talas om det på keynoten igår.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 13:23

Visst. Apple Mail. Själv håller jag mig till Eudora, men Mail ska vara helt OK det också.

• Oregistrerad
  • 2003-06-24 13:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
Jag har sett databas-filer på 5-6 gigabyte.

Höhö...hur kan du ha sett det? 2 GB är max filstorlek för databasen, sen smäller det.
OS 9 gillar inte heller filer över 2GB, för övrigt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 13:49

Min Eudora-mapp är på 21,6 MB totalt. Jag kan ju slänga ut alla bilagor om jag vill eftersom de ligger i en separat mapp och inte inbakade i en databastruktur.

ok, verkar som om jag ska hålla mig till min Eudora 5.1 ett tag till då.

• Avstängd
  • 2003-06-24 14:10

Jag har mail.mac
och eudora på den mailadress jag fick med anslutning till bredband.
Min gamla Felia mail som drabbas ofta av virus kollar jag bara genom webmail telia .com

när jag ser något misstänkt skickar jag direkt till abuse@telia.com så får de öppna och ta hand om skräpet.

Citat:

Höhö...hur kan du ha sett det? 2 GB är max filstorlek för databasen, sen smäller det.
OS 9 gillar inte heller filer över 2GB, för övrigt

Helt riktigt. Jag menar hela Användar-mappen, med databas, meddelanden, mm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 17:17

Alltså... Hur kan man ha en epostmapp som innehåller 2 GB? Det är ju rätt vansinnigt. I Eudora kan man enkelt kasta bilagorna men behålla mejlen. Bilagorna ligger som lösa filer i en egen mapp.

Citat:

Alltså... Hur kan man ha en epostmapp som innehåller 2 GB? Det är ju rätt vansinnigt. I Eudora kan man enkelt kasta bilagorna men behålla mejlen. Bilagorna ligger som lösa filer i en egen mapp.

Rätt så dum lösning, ja. I OE får man öppna varje mail för sig och ta bort bilagorna. Sen göra en optimering av databasen för att programmet ska fatta att bilagorna är borta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 02:29

Jag kör Entourage nu och tycker att det funnkar helt ok,, har dock skarpa funderingar på att ge mej på apple´s MAIL när panther kommer..:p

I OSX/Eudora har det varit problem med åäö i vissa inkommande mail. Med Eudora 6 är detta löst.

Mail.app har kraschat rätt hårt för mig senaste tiden, ibland för småsaker som att man klistrar in text..?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 14:06
Citat:

I OSX/Eudora har det varit problem med åäö i vissa inkommande mail. Med Eudora 6 är detta löst.

Jag älskar Eudora, men senaste versionen av Eudora är 5.2.1. Version 6.0 är bara på betastadiet.

• Medlem
  • 2003-07-01 14:09

entourage är busbra, men kostar pengar. Outlook Express är oxå bra, men finns det för osx?

Mozillas mail-klient kanske är ett alternativ också? Opera har väl någon mailklient inbyggd, någon som har provat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-06 18:49

Jag måste slå ett slag för mail.app (det medföljande mailprogrammet till OS X)

Jag har använt Claris Emailer, Eudora (med och utan reklam) och Outlook Express. Mail är snabbt, lättanvänt (få saker att haka upp sig på i gränssnittet) och har de finesser jag behöver inklusive filter och integrering med OSXs adressbok. Jag har heller inte haft problem med att läsa mail i HTML-format (de kommer ju dessutom att renderas med Safari i Panthers mail). LDAP-stödet är också oerhört smidigt, man märker knappt att det är i en katalog som sökningen görs!

Eudora och Outlook (och för den delen Claris) är bra program, men båda har en del osmarta lösningar.

Apples mail är ett "iTunes för e-post", lika elegant och to-the-point.

1
Bevaka tråden