Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VIlken synth? OBX?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-10-02 09:28

Har gått och klurat lite nu på vilken synth som används till den här typen av ljud, har hört det i massa Japan låtar och i Sakamoto produktioner men undrar vad dom använder, jag tycker det borde vara antingen Prophet 5 eller OBX, och hur rattar man fram det om man nu inte har en OBX? Jag menar det lite köraktiga padljudet i bakgrunden till introt på den här låten:

YouTube - YMO Perspective

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 10:25

Ingen aning:) .. men om du är ute efter OBX ljudet föreslår ja att du tittar in OP-X!

OP-X - Virtual Oberheim Clone - VST & Reaktor

Förutom att den ska härma OBX bra så låter mer analogsynth än nått annat jag testat i mjukvaruväg, den är toppen med andra ord. Tack till Globalmotion som tipsade mej.

Och tack till HEK, som nu tipsade mig

  • Medlem
  • 2008-10-02 10:36

Aha, den är såpass bra alltså? Då ska den kollas in

övriga tips välkomna

  • Medlem
  • 2008-10-03 19:32

fler tips?

Kan tyvärr inte hjälpa dig med ljudet men tror knappast att det är en OB-X, för såvitt jag vet så använde inte YMO Oberheim syntar vid tidpunkten den här låten spelades in, dvs hösten 1983. Tidigare så använde dom en Oberheim 8-voice, inte OB-X.

Jag tror snarare att det är Prophet 5 (eller T8) för den använde Sakamoto en hel del runt den tiden (samma gäller David Sylvain i bandet Japan, mellan åren 1980-82). Det kan ju också vara någon digital synt, t.ex. Fairlight som Sakamoto skulle använda sig mycket av något senare, eller varför inte en Emulator. Det köraktiga ljudet låter lite digitalt i mina öron iallafall.

Micke

Jag kan tipsa om att även 'deluxe-varianten', OP-X Pro, är riktigt rolig. Lite mer modulationsmöjligheter och lättare att få åt Matrix/Xpander-hållet.

1
Bevaka tråden