Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höstfärger

Tråden skapades och har fått 291 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Göteborg....solig em......SE K530 med 2 MP kamera.
Inget förarbete eller efterarbete av bilderna.
Bara den nakna verkligheten utan någon överarbetning.;)
Fast det betyder ju också att det inte är speciellt skarpa bilder men ni får väl fokusera mer på motivet och höstkänslan i bilderna än på det fototekniska.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-08 21:54
Ursprungligen av KaRo:

Göteborg....solig em......SE K530 med 2 MP kamera.
Inget förarbete eller efterarbete av bilderna.
Bara den nakna verkligheten utan någon överarbetning.;)
Fast det betyder ju också att det inte är speciellt skarpa bilder men ni får väl fokusera mer på motivet och höstkänslan i bilderna än på det fototekniska.

Mycket trevliga höstfoton. Gillar bild nr 2 och 4. Keep up the good work!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-08 21:47
Ursprungligen av Minto0:

Jag gör något fel, för de kommer inte upp någon bild
Provade både o länka från lokalt o från mitt Flickr

Om du ska länka in en bild från Flickr till något inlägg här, så kan du göra på följande sätt:

  1. Surfa till din Flickr-sida.

  2. Klicka på utvald bild.

  3. Klicka på länken "All sizes".

  4. Välj en av storleksvarianterna, helst inte över 500 px bred.

  5. Högerklicka på bilden och välj "Kopiera bildadress".

  6. Öppna ny webbläsarefönster och surfa hit till forumet.

  7. Skapa ett nytt inlägg.

  8. Klicka på den fyrkantiga gula ikonen "Insert image".

  9. Klistra in den kopierade bildadressen.

  10. Förhandsvisa inlägget och kolla hur det blev.

  11. Skapa inägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 23:04
Ursprungligen av Reisan:

Om du ska länka in en bild från Flickr till något inlägg här, så kan du göra på följande sätt:

  1. Surfa till din Flickr-sida.

  2. Klicka på utvald bild.

  3. Klicka på länken "All sizes".

  4. Välj en av storleksvarianterna, helst inte över 500 px bred.

  5. Högerklicka på bilden och välj "Kopiera bildadress".

  6. Öppna ny webbläsarefönster och surfa hit till forumet.

  7. Skapa ett nytt inlägg.

  8. Klicka på den fyrkantiga gula ikonen "Insert image".

  9. Klistra in den kopierade bildadressen.

  10. Förhandsvisa inlägget och kolla hur det blev.

  11. Skapa inägg.

Jag känner mig allt lite dålig som inte lyckades med de själv, men Gu va bra de är med hjälp såhär:D TACK! Kommer snart bilden här då:P

lite smygreklam på sista bilden

Ursprungligen av Wakkashi:

lite smygreklam på sista bilden

Inte då.
Det är en datorintresserad hare som uträttat sina behov på den mossiga stubben !:cool:

Höstfärger

Blev inspirerad att fota lite höstfärger, dock slutade det med att jag fastnade vid en gammal eka

Ursprungligen av Triple_X:

Blev inspirerad att fota lite höstfärger, dock slutade det med att jag fastnade vid en gammal eka

Fin bild. Blir ofta intressant med kort på saker som "nötts att tidens tand". Klart det är en höstbild eftersom det är med så mycket gula löv !

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-11 14:22
Ursprungligen av Triple_X:

Blev inspirerad att fota lite höstfärger, dock slutade det med att jag fastnade vid en gammal eka

Väldigt fin bild tycker jag. Tog du fler bilder på samma motiv?

Ursprungligen av dala:

Väldigt fin bild tycker jag. Tog du fler bilder på samma motiv?

Tack så mycket, jo jag brände nog typ 40bilder på den där båten, tror jag har några till som blev bra. Älskar verkligen stora minneskort man kan aldrig ta förmånga kort liksom.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 23:28

nu kommer här en bild då är ju inte lika mkt höst som era då den inte hunnit så långt när jag var hemma, men iaf:P

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-11 14:32
Ursprungligen av Minto0:

nu kommer här en bild då är ju inte lika mkt höst som era då den inte hunnit så långt när jag var hemma, men iaf:P

Nä, det där ser det ju ut att var högsommar.

Fin skärpa och bra exponerat, men kanske lite tråkig? Ett bra tips om man vill göra spännande bilder är att fota på ett sådant sätt som man vanligtvis inte ser världen. Det kan vara med ett annorlunda perspektiv, t.ex. väldigt lågt eller väldigt högt. Eller att gå nära och bara ta med en enda sak.

Min fru tipsade om promenaden från hennes jobb in till stan så jag stack dit nu på eftermiddagen för att försöka fånga lite höstfärger i det låga eftermiddagsljuset... Tajmade det dock dåligt och var där lite för sent så det blev stressigt och lite so-so.

Jag är inte supernöjd själv, vad tycker ni, är det någon som funkar?

Hade också tänkt testa mitt nyinköpta Sigma EX 70/2.8 Macro men då hade ljuset försvunnit alldeles för mycket... Där får man för att man inte orkar släpa med sig stativet överallt...

Edit: Läge att uppgradera till LR 2.0 så man kan dra nytta av de FEM steg extra dynamiskt omfång som DPReview talar om kanske...?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-11 14:45
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag är inte supernöjd själv, vad tycker ni, är det någon som funkar?

Edit: Läge att uppgradera till LR 2.0 så man kan dra nytta av de FEM steg extra dynamiskt omfång som DPReview talar om kanske...?

Den tycker åtminstone jag funkar. Det blir ju så häftiga propotioner om man går nära med en vidvinkel och stammen på trädet verkar bara försvinna iväg. Det hade blivit ännu häftigare om du ställt dig närmare stammen och försökt kommit nära en av grenarna med löv som hänger ner.

Med Lightroom eller Aperture (eller PS) kan du pumpa upp färgerna rejält med saturation/vibrancy så att bilderna får riktigt tryck och dra isär/trycka ihop histogrammet så att du bäst utnyttjar hela det dynamiska omfånget.

Lite brutal behandling av jpeggar i Photoshop kan ibland göra fina bilder bättre. Åtminstone annorlunda.;) Själv gillar jag Shadow/Highlight på den här typen av bilder för att lyfta fram de lite murriga skuggorna som gärna uppstår när solen sjunkit lite för lågt. Sedan är det bara att vräka på med lite kontrast och färgmättnad.

Ännu roligare blir det med PS-pluggen Extensis Intellihance som jag har i burken på jobbet. Drag är bara förnamnet. Inget för den som vill vara originalet trogen men perfekt om man skall göra slagkraftiga affischer och annat som skall synas på lite håll. Och små webbilder ibland. Lite grand som att sälja datorskärmar och platt-tv med andra ord - de flesta dras till och uppskattar det med mycket färg och kontrast som står ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-11 14:48

Inte alls dumt. Var den verkligen lila eller har du lekt med färgtemperaturen? Tycker mig nämligen ana blåstick i högdagrarna i bakgrunden...

Kanonfina bilder! Kunde heller inte låta bli att leka lite med ett par. Hoppas det är ok. Håller på att lära mig Capture NX2. Det blev inte bättre men iallafall lite annorlunda.:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-10 20:01
Ursprungligen av benganj:

Kunde heller inte låta bli att leka lite med ett par. Hoppas det är ok.

Haha, redigera någons bilder först och fråga sedan... Ojojoj...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-10 20:04

Är detta vad man kan kallar för kreativ beskärning...?

Fick överexponerad himmel, men räddade det hyfsat i efterhand.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-10 20:07

Nä nu får det vara nog med röd-gul-brun-grön-höstbilder för min del...

...Okay, en till då, eftersom ni tjatar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-11 14:59
Ursprungligen av Reisan:

Nä nu får det vara nog med röd-gul-brun-grön-höstbilder för min del...

...Okay, en till då, eftersom ni tjatar!

Lite kaotisk, eller..? Hade varit perfekt om du lyckats få solen att belysa de främsta löven framifrån, så att man hade fått tonvikten på huvudmotivet. Återigen en väldigt härlig himmel!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-11 17:09
Ursprungligen av dala:

Lite kaotisk, eller..? Hade varit perfekt om du lyckats få solen att belysa de främsta löven framifrån, så att man hade fått tonvikten på huvudmotivet. Återigen en väldigt härlig himmel!

Mm, denna försökte jag faktiskt göra lite annorlunda med ljuset. Inte köra vanligt ljussättning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-11 14:56
Ursprungligen av Reisan:

Är detta vad man kan kallar för kreativ beskärning...?

Fick överexponerad himmel, men räddade det hyfsat i efterhand.

Vet inte om jag tycker att den kompositionen funkar som en bild för sig själv. Kanske för ett omslag eller liknande?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-11 16:55
Ursprungligen av dala:

Vet inte om jag tycker att den kompositionen funkar som en bild för sig själv. Kanske för ett omslag eller liknande?

Mm, men håll med om att det var en kreativ beskärning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-11 14:53
Ursprungligen av benganj:

Kanonfina bilder! Kunde heller inte låta bli att leka lite med ett par. Hoppas det är ok. Håller på att lära mig Capture NX2. Det blev inte bättre men iallafall lite annorlunda.:)

Den första har alldeles för mycket kontrast och den andra alldeles för lite kontrast för min smak.

Träna på vetja, men kom ihåg att respektera upphovsrätten och den konstnärliga integriteten när du publicerar bilderna.

Bild nr 1 absolut snyggast. Nr 2 lite för rörig. Men tycker att du nog kan dra på ännu mer vad gäller färgmättnad, kontrast och skärpa för at få fram hur det "känns", inte hur det "egentligen var". Tog mig friheten att leka någon minut i PS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-11 08:40
Ursprungligen av johan_tanying:

Bild nr 1 absolut snyggast. Nr 2 lite för rörig. Men tycker att du nog kan dra på ännu mer vad gäller färgmättnad, kontrast och skärpa för at få fram hur det "känns", inte hur det "egentligen var". Tog mig friheten att leka någon minut i PS.

Jag valde att inte förstärka färgerna denna gång för att variera mig.

Men visst ser din första variant (tv) där du har förstärkt färgmättnaden, mer tilltalande ut. Din andra variant (th) gilla jag mindre, men det betyder inte att det är mindre kreativt.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-11 10:59

Jaha jag slänger väl också upp lite fler bilder

Snyggt ledin !
Är själv mycket förtjust i att se hur ljuset faller och utforska intressanta skuggor.

Thomas Weigle: Gillar den första bäst. Så fina färger i den och bra komposition.

Bevaka tråden