Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macnytt.com nere

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

www.macnytt.com är nere.
Vet inte varför men så här står det på sidan:

<MacNytt

är tillfälligt nere!

Återkommer upp snarast.>

MacNytt

Björnström har just tagit upp det i den här tråden också. Med skärmdump.

Vart tydligen för mycket...

Ibland är det bra med fyra processorer istället för bara två

Nu är de uppe igen, men det går segt.

ha ha, han nån läsa min inläg innan det funkade igen *s*

Nere igen, med samma medelande. Fast nu med en första raport. Dessutom fortsätter de raportera med endast första sidan som bas.

ha ha, vissa raporterar från wwcd.

Jag raporterar om MacNytts status.
Får va bra nu, stänger ner den har tabben.

• Medlem
  • 2003-06-23 20:44

Macnytts WWDC-rapportering är betydligt snabbare än 99mac's grafiktunga sida. Förvirrande inlägg om någon form av grillfest ackompanjerade av stora tunga bilder på detsamma. Oväsentligt?

Sant, beroende på hur man ser på det hela.
99mac, fungerade utmärkt första halvtimmen. Då hade inte MacNytt ett skit. Däremot då de gjorde en begränsad version av webbsidan så flöt det hela på bra. MacNytt har gjort ett riktigt bra jobb faktiskt.

Jag hade inte kunnat drömma om att 99mac skulle få så hög belastning att servern gick segt som den gjorde.

Vi kommer utvärdera loggarna för att se vad som orsakade CPU-load 100% under så lång tid. Cluster nästa gång?

Lastbalansering med webswitch och en serverside-cache är nog vad både Macnytt och 99mac behöver...

Hör av er när ni vill handla...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Lastbalansering med webswitch och en serverside-cache är nog vad både Macnytt och 99mac behöver...

Hör av er när ni vill handla...

Jag tror att tre webbservrar och en feting-MySQL skulle göra susen - med Apache (PHP som modul) - och lastbalansering.

Ska försöka fixa det när jag flyttat webbservrarna till fetare lina.

Var bandbredden ett problem idag? (Vad är det för bandbredd?)

Det påverkar servrarna åt ett håll man kanske inte tror, eftersom alla sessioner pågår längre, och det således blir fler parallella sessioner för servern att ta hand om.

Det är t.ex. kraftigt märkbart om man sätter upp en cacheserver vid en "modempool" med inringande klienter.

Bandbredden var inte ett problem utan CPU-load var 100% - det regnade in requests helt enkelt.

Vi har en felinställning som jag känner till sedan tidigare och ett avsiktligt val som påverkar prestanda:

- Vi använder inte zlib-kompression (caching) vilket naturligtvis påverkar prestanda

- Vi kör IIS5 istället för Apache (med PHP som separat program istället för som modul)

Halva 99mac är flyttat till Apache och det är troligt att vi flyttar alltihopa till Apache efter serverflytten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström Vi kommer utvärdera loggarna för att se vad som orsakade CPU-load 100% under så lång tid. Cluster nästa gång?

Som jag skrev någon annanstans:

Powermac G5 nästa gång

1
Bevaka tråden