Som bakgrund till denna tråd så skrev jag till Oscar Bjers, VD Apple Computer - så här skrev jag - sedan får vi se om något svar kommer:
Hej igen Oscar, ( f.k Mikael Svensson )
Tänkte att du som Apples VD och tillika företrädare i Sverige skulle vilja vara intreserad av att bemöta en del om hur svenska mac-användare upplever Apples engagemang då det gäller upphandlig i personalköpsärenden. I länken från www.99mac.com så hittar jag följande rörande Västra Götalands tänkta upphandling:
http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001222
".....Apple och diverse återförsäljare har ingen förtjänst i detta, utan den ligger helt hos några enskilda macanvändare. Snarare har Apple och ett par återförsäljare (och därmed potentiella leverantörer) motarbetat initiativen genom att fullständigt ignorera frågor om hjälp och stöd.
Särkilt tråkigt är att jag skickade mail till Apple, MacForum och Trifolium innan anbudstiden gick ut för att de skulle kunna få med ett erbjudande (eftersom förfrågningsunderlaget formellt de facto inte utslöt ett Macalternativ). Men som sagt, de svarade inte ens.
Tråkigt är också att Apple verkar vara helt ointresserad av dessa upphandlingar; de bevakar dem inte och de svarar inte på dem. Att Apple sedan dessutom gjort det svårt att ta kontakt med dem gör inte det hela lättare.
Vi har väl åtminstone 500 offentliga organisationer (av typen verk, landsting, kommuner) i Sverige. Tack vare att dessa organisationer lyder under offentlighet är det mycket lätt att kartlägga hur de tänkt agera inför nästa hem-PC-upphandling och bevaka anbudsförfrågningar....."
99Mac fyller snart 1 år och vi är nu ca: 1.400 medlemmar - där kommer ständigt upp diskusioner om svenska Apple - om du vill så är det ett bra ställe att kunna pejla stämningarna bland oss mac-användare, och emellanåt kan du säkert hitta en del bra tips som är svåra att ignorera. Kanske kan du lära något av oss och vi förstå Apple bättre. Kanske det rent utav skulle vara bra för svenska Apple att göra en mindre omorganisation och där kontakten mot användarna ökade.
OM du tycker att det är olämpligt att svara i ett öppet forum så kan jag agera mellanhand och på det sättet ge din synpunkt på de citat jag återgav.
Mvh,
Olle Jonsson ( SVT-Väst... fast denna gång privat )
+++