Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac som hem-PC, del [skriv tal här]

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick just följande mail från upphandlaren av hem-PC inom Västra Götalandsregionen:

Hej Mikael!

1. Vi håller just nu på att försöka få med ett Macalternativ till hösterbjudandet.

2. Förfrågningsunderlaget bifogas. Det är alltså steg 2 där företagen inbjuds att komma med anbud. i Steg ett som är ansökningsfasen har man lämnat uppgifter om företagen och tidigare åtaganden etc.

Hälsningar
Bengt Petersson

Efter att ha studerat beslutsunderlag, anbudsförfrågningar, förfrågningsunderlag och andra dokument och därefter argumenterat utifrån vad som faktiskt sagts/bestämts/avhandlats, så verkar det som att VG-regionen mjuknar och "självmant" kommer erbjuda Mac inför nästa upphandling. Den upphandlingen sker till hösten, vilket gör att beslutsproceduren börjar under sommaren.

Apple och diverse återförsäljare har ingen förtjänst i detta, utan den ligger helt hos några enskilda macanvändare. Snarare har Apple och ett par återförsäljare (och därmed potentiella leverantörer) motarbetat initiativen genom att fullständigt ignorera frågor om hjälp och stöd.

Särkilt tråkigt är att jag skickade mail till Apple, MacForum och Trifolium innan anbudstiden gick ut för att de skulle kunna få med ett erbjudande (eftersom förfrågningsunderlaget formellt de facto inte utslöt ett Macalternativ). Men som sagt, de svarade inte ens.

Tråkigt är också att Apple verkar vara helt ointresserad av dessa upphandlingar; de bevakar dem inte och de svarar inte på dem. Att Apple sedan dessutom gjort det svårt att ta kontakt med dem gör inte det hela lättare.

//Mikael

”Lär känna Din fiende och Dig själv så kommer Du att överleva hundra slag.
Om Du inte bryr Dig om att lära känna Din fiende utan bara Dig själv så är
chansen att segra liten. Om Du heller icke känner Din egen förmåga så kan
Du vara säker på att gå Din undergång till mötes.”

Sun - Tzu, omkring 500 f. kr.

[ 26 April 2002, 09:29: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

Som Andres Käärik (fp) sa gällande Stockholms Landstings hem-PC upphandling. Självklart skall individen själv få välja dator.

Stod faktiskt en artikel i Metro imorse om just detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-26 11:49
Citat:

quote: Som Andres Käärik (fp) sa gällande Stockholms Landstings hem-PC upphandling. Självklart skall individen själv få välja dator.

Stod faktiskt en artikel i Metro imorse om just detta.

Ja, särskilt som han eller hon själv får betala grejorna, och i synnerhet som utrustningen ska användas i hemmet, inte på arbetet.

Jaja, det håller väl alla med om här på 99mac ...

Men det jag försöker uttrycka i meddelandet är att

1) dels går det att genom ett strikt resonemang slå hål på de förutfattade meningar som råder och därmed möjligen bereda väg för ett Macerbjudande,

2) dels gör Apple alldeles för lite för att stödja de som behöver slåss mot de förutfattade meningarna.

Det är tämligen enkelt att lyckas om man antingen har personer som är signifikant viktiga (t.ex. toppolitiker/topptjänstemän i en "politisk" organisation) eller om Apple ger sitt stöd.

Det är betydligt svårare, men inte omöjligt, om man inte har något av de båda stöden. Det verkar helt enkelt som om goda argument biter ;-). Sedan är det tacksamt att ta strid mot tokiga beslut i offentliga organisationer, det går nästan alltid att hitta logiska luckor eller felaktigheter.

En motståndare som man lyckats göra lite irriterad är en bra motståndare, ty han tenderar att göra fatala misstag ;-).

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Tråkigt är också att Apple verkar vara helt ointresserad av dessa upphandlingar; de bevakar dem inte och de svarar inte på dem. Att Apple sedan dessutom gjort det svårt att ta kontakt med dem gör inte det hela lättare.

Härom har vi olika ingångar. Jag skrev till Oscar Bjers på Apple i ett tidigt skede och blev faktiskt uppringd av honom, vi pratade om vilka inom företaget han kunde snacka med för att hjälpa till. OM han gjorde det vet jag inte men jag har förståelse för att företag inte pratar lika vilt och högt som vi gärna gör.Jag är faktiskt beredd att tro att en del påtryckningar sker utan att vi informeras om alla turerna - kanske är jag naiv. I morrse fick jag faktiskt ett mail från Oscar Bjers där han grattade till min framgång och ställde även frågan vilka han kunde skriva till och tacka... så det går faktiskt att få Apple att lyssna.

Mvh,
Olle Jonsson

Min grundläggande kritik mot Apple kvarstår:

Det är lättare att komma med i en upphandling om man visar intresse redan från början. Det är svårare om man kommer in under processens gång och skall försöka ändra ett beslut. Jag påstår att Apple inte följer de offentliga upphandlingar avseende hem-PC som görs (vilket man mycket enkelt kan se i de underlag som kommer in till kommuner och landsting m.fl.), och det gör att de inte kommer i fråga.

Jag tror inte att problemet är så stort hos upphandlarna i dessa stora organisationer; man förbiser Macalternativet som det lilla nischalternativ det faktiskt är. Många argument mot ett Macalternativ bygger på rena missuppfattningar (både om Macen och hem-PC i allmänhet). Att detta beror på okunskap är klart, men förmodligen inte på illvilja. Man kan helt enkelt inte ha koll på alla faktorer. Alltså måste Apple agera, inte reagera. Apple måste vara först, det duger inte med att vara tvåa.

Att Apple kan få stöd av lojala macanvändare är bra, men hjälper det så värst mycket (annat än i ett fåtal fall)? Hur många anställda vet egentligen var i beslutsprocessen man befinner sig? Jag tror inte att det är speciellt många. Inte förrän man får prospektet i handen och då har man kommit ganska långt och verkställt tämligen många beslut, vilket innebär att ändringar inte är helt enkla. Även om man skulle lyckas få med ett Macalternativ i ett sent skede förlorar man de potentiella macköpare som redan gjort sitt val och bestämt sig för ett PC-alternativ. (Att ändra tagna beslut är svårt.)

Några som borde ha "lokal koll" på vad som händer och sker är återförsäljarna, men jag är inte helt säker på att de har det.

Vi har väl åtminstone 500 offentliga organisationer (av typen verk, landsting, kommuner) i Sverige. Tack vare att dessa organisationer lyder under offentlighet är det mycket lätt att kartlägga hur de tänkt agera inför nästa hem-PC-upphandling och bevaka anbudsförfrågningar.

Sammanfattningsvis: det är bättre att göra rätt från början än att ändra ett fel. Det senare alternativet kostar pengar och tid och leder inte till fullgott resultat. Speciellt gäller detta i organisationer med 10.000-tals anställda. Det är helt enkelt inte lätt att ändra kurs när processen väl är i gång.

//Mikael

Som bakgrund till denna tråd så skrev jag till Oscar Bjers, VD Apple Computer - så här skrev jag - sedan får vi se om något svar kommer:

Hej igen Oscar, ( f.k Mikael Svensson )

Tänkte att du som Apples VD och tillika företrädare i Sverige skulle vilja vara intreserad av att bemöta en del om hur svenska mac-användare upplever Apples engagemang då det gäller upphandlig i personalköpsärenden. I länken från www.99mac.com så hittar jag följande rörande Västra Götalands tänkta upphandling:

http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001222

".....Apple och diverse återförsäljare har ingen förtjänst i detta, utan den ligger helt hos några enskilda macanvändare. Snarare har Apple och ett par återförsäljare (och därmed potentiella leverantörer) motarbetat initiativen genom att fullständigt ignorera frågor om hjälp och stöd.

Särkilt tråkigt är att jag skickade mail till Apple, MacForum och Trifolium innan anbudstiden gick ut för att de skulle kunna få med ett erbjudande (eftersom förfrågningsunderlaget formellt de facto inte utslöt ett Macalternativ). Men som sagt, de svarade inte ens.

Vi har väl åtminstone 500 offentliga organisationer (av typen verk, landsting, kommuner) i Sverige. Tack vare att dessa organisationer lyder under offentlighet är det mycket lätt att kartlägga hur de tänkt agera inför nästa hem-PC-upphandling och bevaka anbudsförfrågningar....."

99Mac fyller snart 1 år och vi är nu ca: 1.400 medlemmar - där kommer ständigt upp diskusioner om svenska Apple - om du vill så är det ett bra ställe att kunna pejla stämningarna bland oss mac-användare, och emellanåt kan du säkert hitta en del bra tips som är svåra att ignorera. Kanske kan du lära något av oss och vi förstå Apple bättre. Kanske det rent utav skulle vara bra för svenska Apple att göra en mindre omorganisation och där kontakten mot användarna ökade.

OM du tycker att det är olämpligt att svara i ett öppet forum så kan jag agera mellanhand och på det sättet ge din synpunkt på de citat jag återgav.

Mvh,
Olle Jonsson ( SVT-Väst... fast denna gång privat )
+++

1
Bevaka tråden