Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

arpregio på nord modular ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-04 02:56

har länge funderat på hur man gör en arpreggior
på nord modular men utan att lyckats göra en bra sådan.

hittade denna men det känns lite overkill.
(förövrigt vill inte patchen funka i clavias editor till osx)

så min fråga är då: finns det något enklare sätt att göra en arpreggior till modularen ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-04 10:22

Jag vet att jag har en patch liggande som är något enklare och som känner igen tre toner, men summa summarum så är detta en av NMs svagheter...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-03 07:43
Ursprungligen av kroffe:

Jag vet att jag har en patch liggande som är något enklare och som känner igen tre toner, men summa summarum så är detta en av NMs svagheter...

Kom ihåg detta igår när jag tog hem nordmodularen från studion och dumpade över patchen till datorn igen:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/nordmodular/fejkarp.pch

"Minnes-funktionen" för de tre tonerna togglas av och på genom knappen "Transp/Progr" längst upp till vänster i patchen. Har för mig att den är mappad mot CC#1 modulation också. O:-)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-04 13:54

Du kan göra oldschool-arpeggiatorer på nörden rätt lätt dock.

Använd midisyncad lfo (fyrkantsvåg) på pitchen. Gör så att lfo-depth blir en oktav precis. Blanda in antalet lfo'er för antal oktaver du vill ha allting att hoppa runt. Sedan använder du en gate-sequecer på amp-envelope och möjligtvis på lfo'erna också för att få mer avancerad rytmik och tonhöjds ändringar.

Låter knepigare än vad det är.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-04 14:52

kroffe: kan man få testa O:-)
(skulle iofs vara bättre om man lärde sig bygga en själv)

clase: det är oldschool jag försöker med. rättare sagt
göra en liknande man kan få tll med sh101:an lfo
(ostabil men effektiv )

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-10-04 14:59

Hade jag haft min Nördmodular här så hade jag skickat lite patchar till dig så du kan se hur jag gjort, men synten är i Göteborg och jag är i Skövde.

Sh-101 är ju jättejättejätte basic att jobba med ju. Men där har du principen.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-04 10:32

tackar. skall testa den här idag
(av någon andledning kan den inte öppnas i osX-editorn men i noman, som inte fungerar för mig)

1
Bevaka tråden