Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bass Klaviatur (till fötterna)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-04 15:20

Hej.
Kunde inte hitta någon tidigare tråd om detta, vet ju knappt vad de kallas.
Men detta är vad jag syftar på:
KETRON K 8 MIDI-PEDAL - Svensk International Cyberstore
Finns även en dyrare variant, med 17 tangenter istället för 13:
FATAR MP 117 - Svensk International Cyberstore

Funderar på att köpa en sådan att ha hemma och spela på med förhoppningen att synthspelandet skall få en ny dimension när man inte bara spelar med två händer
utan även fötter också.

Är det någon som har någon erfarenhet av att ha spelat på sådana här?
Lite tankar och funderingar som jag har:

  1. Är det svårt att spela på, jobbigt att flytta fötterna mellan tangenterna?

  2. 13 tangenter verkar lite, då är det ju bara 1 ton man kan välja oktav på när man spelar.

  3. Kommer man kunna nyttja 17 tangenter eller blir det ändå bara för långt att flytta fötterna tvärs över?

  4. 17-tangenters modellen är dyr.

Är det möjligt att sälja en sån här begagnat om man inte vill ha den längre?
Har aldrig sett någon sådan annons och har aldrig sett någon som haft någon heller.

Är sugen på att köpa 17-tangenters varianten men jag har börjat få den farliga inställningen
att man kan lägga vad som helst för att få ett nytt instrument.
Jag har ett keyboard, en elbas, en trombon, och planerar att köpa elgitarr, samt elfiol och jag är fortfarande bara student. Har inte börjat tjäna pengar än. Kommer garanterat att vilja köpa en windsynth också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-04 19:45

Jag har för mig att det såldes en(?) sån här på forumet för ett par månader sedan...

edit: Här var det, men tyvärr redan sålda - http://www.99.se/musikprylar-s-ljes/250778-midi-baspedaler-s-ljes.html

  • Medlem
  • 2008-10-05 22:15

Det är väl mest för orgelspelande skulle jag tro. Pappsen har lirat kyrkorgel en hel del efter att ha kört vanligt piano hela sitt liv. Han tyckte det var rätt krångligt att får med fötterna på noterna (!), men efter ett tag så började det fungera bra.

Baspedaler brukar de väl ofta kallas?

Ursprungligen av tornic:

Lite tankar och funderingar som jag har:
[list="1"]
[*]Är det svårt att spela på, jobbigt att flytta fötterna mellan tangenterna?
[*]13 tangenter verkar lite, då är det ju bara 1 ton man kan välja oktav på när man spelar.
[*]Kommer man kunna nyttja 17 tangenter eller blir det ändå bara för långt att flytta fötterna tvärs över?

Jag har spelat kyrkorgel, och då använder man nästan två och en halv oktav i pedalregistret och spelar rätt så komplicerade saker, säkerligen mer komplicerat än vad många kan spela med händerna Angående att flytta fötterna - det är bara teknik. På Bachs tid använde man bara tårna, för att på 1800-talet börja använda tå/häl:

Se: YouTube - Organ Pedals BWV 532 (fragment)

YouTube - BWV 598 - fast version

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-06 21:19

wow. tack för svaren.
Ser inte helt lätt ut att spela som på videosarna.
Men är väldigt sugen på att köpa nu

1
Bevaka tråden