Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dela ljudfiler en masse

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-23 22:58

kan man med tex script dela upp en flera timmar lång mp3-fil, tex ett radioprogram, i tex 5-minuterssnuttar utan att själv behöva sitta och klippa och klistra? Gärna i Audion.

• Medlem
  • 2003-06-25 10:57

hmm... har du testat den? Den får inga vidare betyg på VT. Och jag får inte hem den.

• Medlem
  • 2003-06-25 19:29

Har inte testat den. Den kräver förmodligen en cue-fil, alltså en text-fil som berättar var det ska klippas. En sån kan man säkert tillverka själv.

Har inte testat eller kollat närmare, men ha för mig att Applescript-stödet är ganska bra i QuickTime Player (den fulla professionella varianten allts) och man borde därför kunna markera 5-minuterssnuttar och spara dem i nya dokument.

/Ola

• Medlem
  • 2003-06-25 22:52

är det komplicerat? Jag kan zilts om script men funderar på om man skulle lära sig just för det här ändamålet. Eller sitter det någon hugad stackare där ute utan något att göra med sin tid, som vill ge det ett försök?

Allt är enkelt om man kan det...

Applescript kan uppfattas som krångligt då man inte har fått vissa grundläggande termer och begrepp förklarade för sig. En annan sak som förvirrar nybörjaren är hur man adresserar objekt, håller ordning på datatyper och förstås en hel del annat. Men trots detta är Applescript en av de absolut enklaste scriptmiljöerna i mina ögon.

Vill du kolla på lite exempel-filer så börja här:

http://www.apple.com/applescript/quicktime/

Det finns script här som innehåller delar av vad du vill göra där, det bör gå att utifrån exemplen där sätta samman ett script som gör det du vill.

Att öppna QuickTime Players ordlista är en annat sätt att komma igång. Dra programsymbolen för programmet på ScriptEditor-ikonen (eller ett alias av den eller en ScriptEditor-ikon du lagt i dockan), så öppnas ordlistan. Där ser du datatyper och kommandon som QuickTime Player förstår.

Jag laddar hem dem exemplen ovan nu och kollar lite.

/Ola
P.S. Om jag hade mera tid så skulle jag försöka, men det har jag inte.

1
Bevaka tråden