Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här visste ni inte?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 19:19

SvD skriver

"Macintosh, eller Mac är en persondator som tillverkas av det amerikanska företaget Apple. Namnet kommer från den kanadensiska äppelsorten McIntosh, en av grundarnas favoritäppelsort. Den första Macen introducerades 24 januari 1984."

Den första raden kan vi glömma. Men det övriga visste jag inte.:)

Flyttade tråden till "Allt om Mac". Det är väl lite långsökt att kalla detta för ett "Nyhetstips".

/Mod

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-10-06 19:39

Har säkert tipsats 48ggr tidigare, Apple Confidential 2.0, bra läsning om Apple:
Apple Confidential 2.0 - Bokus bokhandel

Skälet till att McIntosh blev Macintosh är att Steve Jobs är lite dyslektisk, har jag för mig...

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 20:52

Jo, det visste vi.

• Medlem
  • 2008-10-06 20:53

Varför skriver SvD det nu?

Ursprungligen av Baron:

Varför skriver SvD det nu?

För att Carl Bildt köpt Mac kanske?

Ursprungligen av bossep:

...Namnet kommer från den kanadensiska äppelsorten McIntosh, en av grundarnas favoritäppelsort...

Citat:

Skälet till att McIntosh blev Macintosh är att Steve Jobs är lite dyslektisk, har jag för mig...

Aha! Kanhända smaskades det även på det anrika amerikanska äpplet Newtown Pippin, vilket kan inspirerat till namnen på två andra dock inte lika framgångsrika Appleprodukter.

Bortsett från dyslexin, kanske tyckte Apple att det räckte med en musikkonflikt med Apple Records och därför valde Macintosh för att slippa stöta sig med den kända hifi-firman McIntosh.

Usch vad nördigt det här blev...

Ursprungligen av M. Sundbom:

Bortsett från dyslexin, kanske tyckte Apple att det räckte med en musikkonflikt med Apple Records och därför valde Macintosh för att slippa stöta sig med den kända hifi-firman McIntosh.

På baksidan av gamla Macar (läs: mitten av 80-talet) finns det en disclaimer som säger något i stil med att Macintosh inte har något att göra med McIntosh, och att det i sin tur är ett registrerat varumärke av någon annan. Orkar verkligen inte springa ner i förrådet och ta reda på den exakta ordalydelsen just nu, men någon annan här kanske har en Plus lite närmare till hands?

Några offtopic-inlägg borttagna.

/Mod

1
Bevaka tråden