När jag skulle flytta till Malmö från Tyskland för några år sedan åkte jag helt sonika dit, checkade in på billigaste boendet i stan (Formula One Hotel), steg upp tidigt dagen därpå, köpte en lokaltidning (Sydsvenskan?), ringde som en galning och åkte lokaltrafik/gick runt stan och kikade på så mycket jag bara kunde. Nu minns jag inte exakt men jag hann väl med 5-10 kanske. En hel del gammalt sunk men inte bara. Lite ironiskt fastnade jag mest för den första lägenheten jag ringde och tittade på och den blev det sedan också. Mitt tips är att vara ute så tidigt som möjligt, kika så snabbt det bara går och omgående anmäla eventuellt intresse till hyresvärden. Turordning du vet.
I det aktuella fallet bodde den tidigare hyresvärden fortfarande kvar och det var dom som skötte visningen. Därmed kunde jag komma i princip omgående och därefter "hänga på låset" till hyresvärdens kontor när dom öppnade vid 9-10-snåret.
För övrigt tipsar jag gärna om hyresvärden Lifra L & B i Malmö AB av vilka jag endast har positiva erfarenheter. Bra, trevliga, snabb service, helt enligt boken. Numera vet jag att uppskatta något sådant ännu mer.
Ett tips till förresten, om du nu är en ung student utan annan inkomst än studiemedel. Utgå ifrån att hyresvärden nog vill att du har en borgensman (mamma, pappa, kompis med fast inkomst) som (också) skriver under ditt hyreskontrakt och undersök och ordna om möjligt med det I FÖRVÄG. Jag vet ju inte alls hur din situation ser ut och vet att det inte är självklart att man har någon som kan (och icke minst vill) skriva på borgensförbindelser. Tipset är hur som helst att kolla det i förväg. Om hyresvärden sedan frågar så behöver du inte be att få återkomma eller så. Åter igen det där med turordning.