Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone tömmer batteriet under natten

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 11:00

Hej,

Jag har två iPhones (2G), ja den ena är min sambos, men det spelar ingen roll.

Efter uppgraderingen till 2.0 så började båda telefonerna upvisa ett märkligt problem. Ibland tömmer de batteriet totalt över natten, dvs när man går och lägger sig visar batterimätaren fullt och på morgonen går inte telefonen att väcka, kopplar man in den i datorn så visar den den röda batterisymbolen. Detta händer ca en gång i veckan och är otroligt störande då det bland annat innebär att larmet inte går igång och man försover sig.

Problemet har fortsatt trots uppgradering till 2.1.

Telefonerna är jailbreakade/upplåsta med pwnage tool. Push är avstängt.

Är det någon som har samma problem? Jag har hittat en del trådar på nätet, men ingen verkar veta vad detta beteende beror på...

Ett par tips att kolla:
- Stänga av även hämtning av data till "manuell".
- Se till att lokaliseringsknappen under kartor inte är blå(påslagen).
- Wifi avslaget när det inte används(ska väl inte dra ssåååå mycket batterier när den bara ligger men ändå.
- Inte ett tips kanske, men ett konstaterande(efter rätt mycket sökningar ang batterianvändning):
det som verkar dra absolut mest batteri är surfning/nedladdning/hämtning/användning via EDGE/GPRS, så har du det igång eller några processer/funktioner som misstänks använda detta borde du se till att stoppa detta.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 12:29
Ursprungligen av theplague:

Ett par tips att kolla:
- Stänga av även hämtning av data till "manuell".
- Se till att lokaliseringsknappen under kartor inte är blå(påslagen).
- Wifi avslaget när det inte används(ska väl inte dra ssåååå mycket batterier när den bara ligger men ändå.
- Inte ett tips kanske, men ett konstaterande(efter rätt mycket sökningar ang batterianvändning):
det som verkar dra absolut mest batteri är surfning/nedladdning/hämtning/användning via EDGE/GPRS, så har du det igång eller några processer/funktioner som misstänks använda detta borde du se till att stoppa detta.

+ Hämtning av data är på manuell
+ Lokaliseringknappen är av
- Wifi är förvisso på, men jag har provat stänga av det utan resultat.

Antagligen är det någon process som slumpmässigt drar igång de nätter batteriet töms men frågan är vilken? Jag kan inte se några direkta mönster i när det inträffar. Jag har provat nolla dataräknaren innan jag lägger mig och den har inte tickat upp något under natten.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-10-08 12:42
Ursprungligen av rhesus:

Antagligen är det någon process som slumpmässigt drar igång de nätter batteriet töms men frågan är vilken? Jag kan inte se några direkta mönster i när det inträffar. Jag har provat nolla dataräknaren innan jag lägger mig och den har inte tickat upp något under natten.

Jag har råkat ut för det ett par gånger på en G3.
Se till att du alltid går till hemskärmen och släcker den med powerknappen på kvällen. Då "ska" inga program ligga kvar....

Edit: ska vara G2 förstås....

Senast redigerat 2008-10-08 14:13
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 12:57
Ursprungligen av kenjon:

Jag har råkat ut för det ett par gånger på en G3.
Se till att du alltid går till hemskärmen och släcker den med powerknappen på kvällen. Då "ska" inga program ligga kvar....

Första gångerna så trodde jag att jag glömt musikspelaren eller safari igång eller något sådant, men numera är jag alltid noga med att först gå tillbaka till home och sedan låsa den med knappen. Min sambo likaså.

De enda programmen som ska kunna köra i bakgrunden är väl apples program (mail, safari, phone, ipod), alltså borde det vara något av dessa som ställer till det?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-12 08:59
Ursprungligen av rhesus:

De enda programmen som ska kunna köra i bakgrunden är väl apples program (mail, safari, phone, ipod), alltså borde det vara något av dessa som ställer till det?

Du hade väl jailbreak-at din telefon? Då kan ju andra program också ligga i bakgrunden.

Ursprungligen av rhesus:

Ett annat allmänt tips är att göra soft reset nån gång i veckan för att döda alla processer som ligger och körs utan att de ska vara igång.

• Medlem
  • 2008-10-08 12:41

Det har hänt mig en gång med min ipod Touch som kör FW2.1, så det är inte nödvändigtvis ett iPhone-unikt problem.

Jag trodde då att jag kanske lämnat musikspelaren igång under natten, men jag är inte säker på att det verkligen var så.

Jag har märkt att min telefon ibland "vaknar till", displayen tänds, ibland skymtar man till den där "Det här tillbehöret är inte..."-dialogen lite snabbt. Och sedan ligger telefonen där med displayen tänd tills strömspar-funktionen kickar in...

Gör den så här många gånger i timmen så drar det helt klart på batteriet...

Rehsus, har du sett något liknande beteende?

Oförklarliga urladdningar (3G)

Har haft min iPhone 3G 16Gb sedan i september 08. Har funkat fint ända tills nu i vår, då den vid flera tillfällen laddat ur alldeles för snabbt, i viloläge. Ett par tillfällen har det hänt under natten, då den gått från ca 80-100% ned till noll (vilket bl a inneburit att jag inte haft larm på morgonen).

Ett par gånger har det hänt då jag släckt den med "strömknappen" (inte hemknappen), lagt den i skjortfickan och efter nån timme upptäckt att den känts ovanligt varm. Har tagit upp den för att då upptäcka att den gått ned från ca 70-80% till 10-20%, för att sedan dö helt inom en halvtimme (i fortsatt viloläge).

Vid alla tillfällen har det alltså handlat om rent viloläge. Har läst flera trådar här om detta, som tipsar om att stänga av så många tjänster som möjligt. Vid mina missöden, har jag kört med avstängd Wifi och BT. Däremot har 3G varit igång samt Push/hämta manuellt för ett mejlkonto via Mobile Me.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-04-14 22:24
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Har haft min iPhone 3G 16Gb sedan i september 08. Har funkat fint ända tills nu i vår, då den vid flera tillfällen laddat ur alldeles för snabbt, i viloläge. Ett par tillfällen har det hänt under natten, då den gått från ca 80-100% ned till noll (vilket bl a inneburit att jag inte haft larm på morgonen).

Ett par gånger har det hänt då jag släckt den med "strömknappen" (inte hemknappen), lagt den i skjortfickan och efter nån timme upptäckt att den känts ovanligt varm. Har tagit upp den för att då upptäcka att den gått ned från ca 70-80% till 10-20%, för att sedan dö helt inom en halvtimme (i fortsatt viloläge).

Vid alla tillfällen har det alltså handlat om rent viloläge. Har läst flera trådar här om detta, som tipsar om att stänga av så många tjänster som möjligt. Vid mina missöden, har jag kört med avstängd Wifi och BT. Däremot har 3G varit igång samt Push/hämta manuellt för ett mejlkonto via Mobile Me.

Trycker du inte på Hemknappen först kan program ligga aktivt i bakgrunden och dra ström.
Tryck först på Hemknappen, sedan på Strömknappen för att släcka skärmen/låsa telefonen, då ska du vara av med problemet.

• Medlem
  • Täby
  • 2009-04-14 18:30

Slog ihop trådarna då de handlar om samma problem.
/mod

1
Bevaka tråden