Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 16:55
Ursprungligen av LCR:

Inget jag har påstått, jag bara reagerar på den anda av Spotify löser allt
som verkar råda...

Det finns mer som inte finns. T ex Bob Hund. De fanns innan det försvann en massa musik från Spotify, men nu är de borta.

"Skandal!", skulle man ju kunna tänka sig att jag skulle brista ut. Varför skulle jag tycka att Spotify är bra när inte ens det bästa bandet som någonsin ploppat upp i gamla Svedala finns att lyssna på?

Inte heller finns det mer än en (1) låt med The Smiths att förtära. Damn!

Å andra sidan är det inte så svårt att räkna ut att det finns luckor att fylla än så länge och när det gäller gammal musik tror jag aldrig att det kommer att bli helt komplett. Det är såklart i princip omöjligt.

Om man letar efter musik som inte finns så kommer man att hitta en hel del som inte gör det. Det säger sig självt och man bevisar ingenting med att göra det. Det är väl väldigt få människor som sagt att Spotify, åtminstone på kort sikt, skulle ersätta ALL lyssning?

Det här är början på något som kommer att bli väldigt stort och som är framtiden. Vi kommer att lagra allt mindre media själva och det är bra. Det är dags för musikindustrin att sluta sälja plast, för att spetsa till det. Jag är också ganska lyrisk över att det äntligen händer något som gör att människor vill betala för musik igen (antingen med pengar eller genom att exponeras för reklam).

Redan nu tillgodoser Spotify mig med kanske 80% av all ny musik jag vill lyssna på. Skitbra! Visst hittar jag inte allt, men det kräver inte speciellt mycket av mig att starta upp iTunes, CD- eller vinylspelaren då och då. Det är definitivt inte jobbigare att göra det nu jämfört med tiden innan Spotify och därmed innebär Spotify bara bra saker. Det är bara plus i mitt liv. Inget har blivit sämre för att jag använder Spotify.

Jag förstår verkligen inte hur man tänker när man sågar Spotifys sortiment. Det går inte att göra ännu. Dels finns det helt galet mycket musik och dels är det helt nytt. Dessutom finns det väl ingen större anledning att gå igenom sin egen CD-samling och dissa för att inte den finns komplett på Spotify. Den har man ju redan... eller?

Det finns ett område där Spotify inte är något vidare bra alls, nämligen när det gäller att ta med sig musik i sin bärbara mp3-spelare. Det kommer säkert att funka fint om ett antal år, men inte ännu.

Så, vem har påstått att Spotify löser allt? Jag förstår inte ens resonemanget.

Men okej, en hel del saker saknas ännu i Spotify (Beatles, AC/DC med flera) på grund utav skivbolagens kontrakt med artister och avsaknandet utav sådant med Spotify. Det är jättesynd, för jag ville till exempel lyssna på Songs from a 2 room chapel med Christian Kjellvander igår utan framgång. Men även om dessa saknas så finns det mycket annat som jag hittar på Spotify som jag aldrig hittat annars. Jag som dessutom inte är särskilt känslig för ljudkvaliteten kan definitivt köpa kvaliteten de ger mig med tanke på att man inte behöver sitta och vänta på buffring.

LCR: På vilka sätt påverkar Spotify dig på ett negativt sätt?

Du behöver ju inte använda tjänsten och om du tycker att den är undermålig så håll dig bara iväg från den. Du behöver inte tjafsa med oss som faktiskt uppskattar den, bara för att du vill tjafsa. Den attityden är inte uppskattad.

Ursprungligen av LCR:

Stor hylla, och bra smak... Jo, det borde gå bra

Det är jättefint att du tycker om dig själv och din smak, men det innebär inte att vi andra har slutat leta efter ny musik, eller för den delen inte uppskattar det bekväma i tjänsten Spotify.

Ursprungligen av LCR:

nga AC/DC låtar alls, bara en massa pseudo AC/DC. Är detta vad vi
strävar efter ? Alternativa kopior och billiga versioner ?

Givetvis inte. Vi strävar efter att en dag kunna få tag i all musik på ett lagligt sätt som gagnar både artist och skivbolag. Fram tills vi bevisat detta för aktörer som AC/DC, Beatles med flera kommer det dock vara lite tomt emellanåt. Men genom att nyttja tjänsten bevisar man ju för dem att det är fullt möjligt.

LCR, kan du inte ge ett ordentligt argument emot Spotify istället för att tjafsa om småsaker?

Kanske bättre att du blundar för min ironi så slipper du ta illa upp...

  • Medlem
  • 2009-02-23 16:32

LCR: Dagens tips; ironi fungerar extremt dåligt som kommunikationsform när det bara är i skriven form man tar emot det som sägs.

Ursprungligen av jgb:

LCR: Dagens tips; ironi fungerar extremt dåligt som kommunikationsform när det bara är i skriven form man tar emot det som sägs.

Precis. Man riskerar att framstå som en dryg 99mac-typ om man inte använder tillräckligt många smileys. :kaaaka!:

Hm, jo, du/ni har helt rätt. Ber om ursäkt.

  • Medlem
  • 2009-02-23 16:40

spotify har iallafall uteslutit mig. eller får man blåskärmar och död dator som bonus?

för sambo funkar det bra på hennes burk men efter "sorteringen" försvann minst 90% av all musik i våra playlists. helt ärligt har det i det fallet mycket liten betydelse om utbudet är "..extremt mycket mer och varierat än i någon enskild användares CD-samling" om inte musiken JAG vill lyssna på finns kvar alls...

Det är när detta inträffar som Spotify blir väldigt intressant för min del.
http://www.youtube.com/watch?v=1oNXBCmHtko (Spotify i iPhone)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 17:28
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det är när detta inträffar som Spotify blir väldigt intressant för min del.
http://www.youtube.com/watch?v=1oNXBCmHtko (Spotify i iPhone)

Finns den applikationen redan?

Ursprungligen av Skilling:

Finns den applikationen redan?

Nej. I kommentaren till videon står det att den håller på att utvecklas.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det är när detta inträffar som Spotify blir väldigt intressant för min del.
http://www.youtube.com/watch?v=1oNXBCmHtko (Spotify i iPhone)

Du sköna nya värld.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 17:00
Ursprungligen av syked:

...men efter "sorteringen" försvann minst 90% av all musik i våra playlists. helt ärligt har det i det fallet mycket liten betydelse om utbudet är "..extremt mycket mer och varierat än i någon enskild användares CD-samling" om inte musiken JAG vill lyssna på finns kvar alls...

Självklart.

Jag vet ju inte vad ni lyssnar på, men jag har t ex märkt att de som lyssnar på musik som ligger på små nischade bolag har svårare att hitta det mesta de vill lyssna på. T ex om man lyssnar på smal dansmusik osv.

Naturligt, eftersom Spotify har en del förhandlande att göra innan de är klara... minst sagt. Känner man att inget man vill lyssna på finns där, är det ju rätt naturligt att man inte använder Spotify heller.

Det innebär inte att Spotify suger ankfett eller att det kommer att se ut på det viset i all framtid. Ge det några år, innan dess är det svårt att få hela det här jätteprojektet i hamn.

Tills dess finns det ju en massa andra alternativ.

Senast redigerat 2009-02-23 17:23
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 17:17

För övrigt kan jag inflika att jag kollade hur många av albumen som jag sparat i en mapp (gah... så gör jag för att kunna bläddra i skivorna när jag inte riktigt vet vad jag vill lyssna på) som försvann när det försvann musik.

Av 324 skivor var det 32 som försvann. Jag lyssnar kanske inte på den konstigaste experimentmusiken, men är knappast speciellt mainstream heller. Så det är inte alla det har försvunnit 90% för.

För att göra ett possitivt inlägg så måste jag säga att Spotify är bra om man
vill leta efter versioner av en låt (covers verkar vara deras grej, mer tributes
än original ibland) samt att leta lite nytt, provlyssna och om man inte har en
stereo till hands...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-23 17:38

Säga vad man vill, men med Skilling här så behöver Spotify inte köpa reklamplats

Nej, jag tycker inte man bör lasta Spotify alltför mycket för alla låtar som har försvunnit. Snarare konservativa skivbolag som sätter sig på tvären. Däremot så tror jag nog att det har blivit en rejäl stötesten för spotify, lite av iden med en sån tjänst går ju förlorad om de inte har all musik som folk vill lyssna på. Och folk har definitivt blivit kräsnare och breddat sin musiksmak sen internet kom till byn. Så om de vill klara sig så tror jag att de får jobba på sitt utbud, för folk tycker uppenbarligen att det är ett problem.

Jag vet inte om elektronisk musik är speciellt drabbad, men att varken Autechre, Aphex Twin eller Squarepusher finns känns inte som ett digert utbud. Radiohead har bara ett album och en best of-samling, Inte ens Beatles finns (de finns kanske inte ens på itunes iofs?). Så det är definitivt inte bara smal musik som har försvunnit. Sen går kanske åsikterna isär om vad man kan förvänta sig, men tex. alla skivor som går att köpa på cdon.com borde väl inte vara orimligt? Och där är de inte idag.

Vidare så har ju så klart musikindustrin en reell möjlighet att sabba för spotify om de skulle vilja det, och det är kanske inte helt otroligt att de inte är helt glada över utvecklingen och inte direkt springer benen av sig för att skynda på den. De har ju inte direkt varit så pigga på att ändra på en inkörd affärsmodell tidigare.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 18:11

Haha, nja, jag är nog mer positiv till idén bakom Spotify än själva Spotify.

T ex tycker jag visst att man kan lasta Spotify för att det har försvunnit musik och i det här fallet tycker jag inte att bolagen har gjort fel. Spotify agerade rent ut sagt korkat när de byggde upp en bas med egna fulkopierade filer som de inte hade rättigheterna till. Jag har tjatat om det innan och ska inte dra det i långbänk igen, men om Spotify hade hållit sig till material de faktiskt har rättigheterna till så hade de sluppit nesan med material de tvingades ta bort.

Jag förväntar mig faktiskt också att Spotify får konkurrens och tycker det bara är bra. Vad händer om Apple eller Google skapar en liknande tjänst?

Det är tekniken som är spännande, snarare än Spotify.

Och tekniken är ju helt lysande. Fantastiskt att man kan göra en streamande spelare som är snabbare än iTunes... kan man tycka det utan att vara för reklamig?

Senast redigerat 2009-02-23 18:23

Nackdel att Spotify tar för mycket av min bandbredd.. Lysande idé men det går inte att göra annat då nätet blir segare än sirap

Nån som mer som får "Update failed" och inte kan logga in? Har tankat ner senaste version via länken, men det funkar ändå inte. Och de gånger jag har kommit in har det strulat som f*n rent ut sagt.

Är det Spotifys subtila sätt att säga att det är dags att skaffa premium?

  • Medlem
  • 2009-02-25 15:15

PeterH: Känner igen det där från deras FAQ, kolla där.

Mjo, fast svaret var väl sådär:

What should I do if something goes wrong while Spotify tries to update itself?
Probably the easiest thing to do is to download and reinstall Spotify!

3 gånger på två dagar är lite väl ofta att hålla på att installera om... fast just nu funkar det faktiskt.

Ursprungligen av PeterH:

3 gånger på två dagar är lite väl ofta att hålla på att installera om... fast just nu funkar det faktiskt.

Samma skit idag... Är det bara jag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-25 22:17

Jaha, nu vet jag vad de uppdaterade iaf. Om man drar ner volymen till nästan noll under reklamen så stannar den och startar inte förrän man höjt volymen igen. Attans...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 23:18
Ursprungligen av makari:

Jaha, nu vet jag vad de uppdaterade iaf. Om man drar ner volymen till nästan noll under reklamen så stannar den och startar inte förrän man höjt volymen igen. Attans...

Great feature!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-27 09:12

lyssnade på black metall på kontoret igår ... det har funkat bra med spottan på den pcn hela tiden...

Jag har aldrig haft några problems på någon av mina burkar (Mac)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-27 09:22

Jag betalade just för en månad och har testkört lite . Måste säga att det känns väldigt trevligt även om inte all musik finns där. Just att de har valt att hålla allt så enkelt och rent som möjligt gillar jag! Snabbt och smidigt helt enkelt. Jag skulle iofs kunna tänka mig lite mer info om varje skiva.

  • Medlem
  • 2009-02-27 10:03

Önskar verkligen att de hittade ett bättre UI så man lättare kan bläddra runt bland all musik som finns, att bara söka gör inte att man hittar oväntade saker på det sättet som jag vill.

Ursprungligen av jgb:

Önskar verkligen att de hittade ett bättre UI så man lättare kan bläddra runt bland all musik som finns........

Det verkar vara på gång om inte annat.
http://despotify.se/

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det verkar vara på gång om inte annat.
http://despotify.se/

Jag satt precis och tittade på detta, har någon provat despotify?

Kan man inte slippa att det ord (artist/låt) som man sökt på står kvar i vänsterfältet? Om jag hittar det jag söker så drar jag ju in det i nån playlist, så det är helt onödigt att sökordet sparas.

Bevaka tråden