Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kostnadsfritt att surfa wifi utomlands?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 15:48

Åker till Barcelona imorgon och läste att det kostar 85 kr / mb för datatrafik. Darn.. hade vart klockrent att använda gps:en under stadsvandring annars..

Men allt jag behöver göra för att inte behöva betala för datatrafik är väl att stänga av roaming eller?

Men jag kan väl fortfarande surfa kostnadsfritt om jag hittar wifi?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 15:53

Stäng av mobil data-roaming så är det lugnt.

WiFi har inget med mobilnätet att göra. Du kan lugnt surfa på WiFi utan att oroa dig för mobilräkningen. Däremot är det ju långt i från alla WiFi som är gratis men betalning sker genom att man löser kuponger med koder eller anger sitt kreditkortsnummer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 15:55

Tack, då var det som jag trodde då. Hoppas det är tätt med fria nätverk i Barca!

• Medlem
  • Salem
  • 2008-10-10 22:42

Räcker det att stänga av data roaming? Måste man inte stänga av 3G helt?

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-11 11:42
Ursprungligen av iDan:

Räcker det att stänga av data roaming? Måste man inte stänga av 3G helt?

Nej och om du läser under funktionen för att stänga av data-roaming så förstår du.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-25 22:14

Jag glömde bort att stänga av roamingen nu när jag åkte bil genom Tyskland till Österike, kostar mig nästan 7000:- När det kom ett SMS från Telia om att 80% av 5000:- var spenderat så stängde jag av, men det är fördröjning på det hela så det blev riktigt dyrt. Vad skall man ha roaming till egentligen?

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-26 09:45
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag glömde bort att stänga av roamingen nu när jag åkte bil genom Tyskland till Österike, kostar mig nästan 7000:- När det kom ett SMS från Telia om att 80% av 5000:- var spenderat så stängde jag av, men det är fördröjning på det hela så det blev riktigt dyrt. Vad skall man ha roaming till egentligen?

Vilken applikation kunde få kostnaderna att rusa iväg så mycket? Fr a vore det bra att veta hur mkt Googlemaps drar.

Ursprungligen av jonasolof:

Vilken applikation kunde få kostnaderna att rusa iväg så mycket? Fr a vore det bra att veta hur mkt Googlemaps drar.

Det hela handlar ju om att du kopplar upp på/skiftar till nytt mobilnät(operatör) hela tiden igen och igen.
Och som det ofta är upplagt betalar man typ 70:- för varje påbörjad nedladdning.
Det handlar alltså främst inte hur mycket du totalt laddar ner, utan hur många nätverk du roamar över.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-02 10:15
Ursprungligen av jonasolof:

Har ingen aning, har just fått räkningen från Telia och där står det bara att det är för GPRS/3G tjänster. Kom att tänka på ordet ocker och hittade detta på nätet.

Citat:

Ocker, i svensk rätt ett brott som innebär att någon utnyttjat någon annans nödsituation eller oförstånd för att få till stånd oskäliga ekonomiska avtal, till exempel lån med oskäligt hög ränta.
I 9 kap 5 § brottsbalken föreskrivs:
"Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."

Skall kolla med Telia exakt vad dom skall ha betalt för och sedan kontaktar jag en jurist.

Edit: Det var bara en operatör som skulle ha pengarna. T-Mobile Österrike.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-07 19:05

Har ingen aning, har just fått räkningen från Telia och där står det bara att det är för GPRS/3G tjänster. Kom att tänka på ordet ocker och hittade detta på nätet.

Skall kolla med Telia exakt vad dom skall ha betalt för och sedan kontaktar jag en jurist.

Edit: Det var bara en operatör som skulle ha pengarna. T-Mobile Österrike.

Vad tror du att du ska vinna på det?
Inte en chans att de blir fällda, det är inte direkt okänt att det är dyrt att surfa utomlands.
Din enda chans är nog en snyfthistoria i AB.

Ursprungligen av zappee:

Vad tror du att du ska vinna på det?
Inte en chans att de blir fällda, det är inte direkt okänt att det är dyrt att surfa utomlands.
Din enda chans är nog en snyfthistoria i AB.

Precis!
Och det står väl tom som tips i manualen att man bör stänga av roaming utomlands, annars kan det bli väldigt dyrt?
Vad mer ska de göra?

Edit:
Ok det står:
"Viktigt: Avgifter för roaming kan tillkomma. Vill du undvika avgifter för roaming måste data-roaming vara avaktiverat."
Så nästan.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 16:05
Ursprungligen av theplague:

Precis!
Och det står väl tom som tips i manualen att man bör stänga av roaming utomlands, annars kan det bli väldigt dyrt?
Vad mer ska de göra?

Edit:
Ok det står:
"Viktigt: Avgifter för roaming kan tillkomma. Vill du undvika avgifter för roaming måste data-roaming vara avaktiverat."
Så nästan.

Ja, de flesta borde väl förstå det tycker man... utom amerikaner då som stämmer för allt.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-18 13:29

Precis!
Vad mer ska de göra?

Edit:
Ok det står:
Så nästan.

Och med lätt dyslektik så läste jag aktiverat :/ Men jag ser också orden "kan tillkomma" När jag läser det noggrant.

Hm. Är detta något som kan drabba mig, som har en Sony Ericsson med Turbo3G hos Telenor, eller är detta något iPhone-specifikt?

• Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-25 22:26

Detta (data roaming) drabbar alla mobiler som har kontakt med Internet med jämna mellanrum

Ursprungligen av sjovall:

Hm. Är detta något som kan drabba mig, som har en Sony Ericsson med Turbo3G hos Telenor, eller är detta något iPhone-specifikt?

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-26 20:47
Ursprungligen av sjovall:

Det kan drabba vem som helst, ta och läs lite på http://sv.wikipedia.org/wiki/Roaming

7000 känns ändå saftigt, vad har du gjort egentligen?

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-26 21:35

MIna ursäkter till båda herrarna för namnförväxlingen! Ibland är det zappee, ibland är det theplague som kommer med de vassa inläggen.

Tänkte inte på det...theplague nämner en viktig grej. I och med att iphone luren rör sig hela tiden mellan olika operatörers nät kan öka kostnaderna öka väsentligt utöver vad nedladdningen av data skulle kostat om man vore stationär utomlands.

Mitt eget personsämsta är tiotusen kronor för en veckas surfande över 3G i Schweiz för 3 år sedan, läste lite tidning, kollade snö och väder, lite forumtitt. Detta med laptop och 3G telefon som modem. Kostnaden visade sig i efterhand ligga på 140 kr/MB. (det var inte dumhet utan nonchalans, jag hade råd- tyckte jag då - dessutom fanns wifi bara på ett ynka ställe på den skidorten). Enklast är att ha en vanlig lur för samtal och sedan sätta på iPhone (alt gå ur flygplansläge) när det är läge.

Här lite amerikanska synpunkter:

http://boingboing.net/2007/07/31/att-iphone-intl-roam.html

http://www.portfolio.com/views/blogs/market-movers/2007/07/22/using-the-iphone-abroad

Europakommissionen vill sänka även dataroamíngkostnader och undrar varför det ska kosta 1310 USD per MB för att skicka SMS.:

http://arstechnica.com/tech-policy/news/2008/11/european-commission-seeks-caps-on-roaming-sms-data-calls.ars

Möjligheten att hitta öppna wifinät varierar starkt i Europa. I Frankrike hittar man knappt några för routrarna säljs ofta färdigprogrammerade av tele-internet-operatörerna, mest med WAP.

Inget problem i Barcelona. På Ramblan finns gott om internetkafeer och alla hotell har wifi. Gud och hela världen samt Vicky och Christina drar ju till Barca.

Bottom line är att iPhone är gjord för den amerikanska marknaden där man kan få en flat data rate över en hel kontinent med ATT. För oss som inte bor där - tant piss som man säger på franska. You're a fringe market. Skönt med en olåst belgisk telefon. Men numer bör man kunna hitta hyggliga prepaidkort för enbart data i de flesta länder, kort som räcker för någon veckas surfande. Kolla operatörerna som ingår i Mobilechallengers.eu. Tre í Sverige, Base i Belgien

Man kan ju också delta VON-wifinätet och få gratis wifi mot att man själv bjuder på det hemmavid. Idén är ju spansk och bör vara spridd där.

Senast redigerat 2009-01-26 23:21
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-18 13:25

Snackat med Telia och även dom tycker att ca 6.600:- för 7,16 MB är i mesta laget, får se vad dom kommer fram till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 14:28

Roaming är oslagbart för de som behöver det, det är ett aber för privatpersoner som inte läser på.
Helt enkelt får man väl se till att veta vad man håller på med.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-18 15:44

Fick just svar från Felia. Om telefonen kopplar upp sig och hämtar hem 1 Kb så blir minimidebiteringen 50 Kb, alltså 50 dubblas priset, därav den höga kostnaden.

Och tydligen så kopplar iPhone upp sig vid push, jag trodde att det var mailservern som skickade ut mail till telefonen vid push, just för att man skulle slippa ha telefonen till att hela tiden koppla upp sig och därigenom slippa onödiga kostnader.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-18 22:10

Fick just svar från Felia. Om telefonen kopplar upp sig och hämtar hem 1 Kb så blir minimidebiteringen 50 Kb, alltså 50 dubblas priset, därav den höga kostnaden.

Och tydligen så kopplar iPhone upp sig vid push, jag trodde att det var mailservern som skickade ut mail till telefonen vid push, just för att man skulle slippa ha telefonen till att hela tiden koppla upp sig och därigenom slippa onödiga kostnader.

Hur ska mailservern veta var den ska skicka?

Ursprungligen av zappee:

Hur ska mailservern veta var den ska skicka?

Framförallt, hur ska datan tas emot? Om inte en datauppkoppling genereras?

Har precis laddat hem X-gps till min jailbreakad telefon vilket i för sej är förutsättningen för detta men där kan du välja att gps:a via 3G eller offline, om man ska till Barcelona tex. kan du ladda hem detta innan du åker o sedan gps:a offline. Funkar skitbra.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-19 09:14

Vad är då vitsen med push om telefonen ändå skall koppla upp sig varannan sekund? Hur vet din mobil vart min är?

Ni ser, hur skall en dödlig veta sånt här?

Vad är då vitsen med push om telefonen ändå skall koppla upp sig varannan sekund? Hur vet din mobil vart min är?

Ni ser, hur skall en dödlig veta sånt här?

Pushen kopplar inte upp sig, den skickar information till iPhonen och för detta krävs att du har en datauppkoppling. Inte så svårt, eller?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-19 13:56

Pushen kopplar inte upp sig, den skickar information till iPhonen och för detta krävs att du har en datauppkoppling. Inte så svårt, eller?

Ja, och varför skall då min iPhone koppla upp sig varannan sek?

Ja, och varför skall då min iPhone koppla upp sig varannan sek?

Varannan sekund? Det låter lite väl mycket.
Men vart efter du roamar mellan olika nätverk som din leverantör har avtal med att du får koppla upp dig på måste iPhonen ju bekräfta att du faktiskt finns på ett sådant nätverk, för att Pushen ska fungera.
Det är detta som är roaming.

1
Bevaka tråden