Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Carl Bildt om sitt byte till Mac OS X.

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Att säga att jag inte ångrar det steget är månadens understatement.
Min enda kritik av mej själv är varför jag väntade så länge med att ta steget."

Utrikesminister Carl Bildt på sin blogg om att han är minst sagt nöjd över att ha bytt från Windows till Mac OS X.

(Källa: Metro Teknik)

Ja, det finns som sagt redan två trådar om detta. Den ena stängdes för att det var dubblett, och den andra fick stängas för att den spårade ur.

Ska vi ge denna nya tråd en chans, och se om vi kan hålla oss till ämnet den här gången...?

Jag är lika sent ute som Metro Teknik.
Fast den kommer ju bara på onsdagar.
Jo jag kollade efter trådar om Carl Bildt men såg ingen.
(Ska jag vara ärlig så använde jag inte sökfunktionen heller.)
Men jag tyckte det var en nyhet i sig att det stod i Metro Teknik.
DET är jag väl först med ändå?!

Hoppas han kommer hit.

Det skulle vara roligt att få hjälpa till.
han har säkert funderingar och småsaker som han undrar över.

Ursprungligen av Goflorp:

Hoppas han kommer hit.

Det skulle vara roligt att få hjälpa till.
han har säkert funderingar och småsaker som han undrar över.

Det vore ju otroligt coolt att kunna säga att: "Tja, på fritiden brukar jag hjälpa utrikesministern med olika problem han har."

Nu har jag i o f s en polare som är precis så cool.
Han jobbar nämligen på UD som nätverkstekniker och har diplomatpass.

Tror ni han kan något om Mac? Nä.
Tror ni han kan hjälpa vår utrikesminister med Macproblem? Nä.

Ändå är det våra skattepengar som betalar hans lön.

Ursprungligen av Goflorp:

Hoppas han kommer hit.

Det skulle vara roligt att få hjälpa till.
han har säkert funderingar och småsaker som han undrar över.

Visst, det skulle vara kul, men det känns som att det är mer troligt att han kommer till MacWorlds forum.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-10 11:56
Ursprungligen av ztaafen:

Visst, det skulle vara kul, men det känns som att det är mer troligt att han kommer till MacWorlds forum.

Varför? Här får man snabbare svar. Det här är också mycket av en klubb. MacWorld känns mer anonymt.

Sweden's Foreign Minister calls his new Mac 'a new world' - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

Låt oss INTE prata politik utan endast hur roligt det är att herr Bildt tagit detta steget!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-08 23:43
Ursprungligen av henkebarn:

Sweden's Foreign Minister calls his new Mac 'a new world' - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

Låt oss INTE prata politik utan endast hur roligt det är att herr Bildt tagit detta steget!

Absolut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 21:19

Jag skulle gärna ha hit honom och hjälpa honom att bli en bättre Mac-användare. Att en man med så mycket makt kan bara vara bra för mac-plattformen spridning.

Carl, kom hit och bli en power-user!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-08 23:45
Ursprungligen av acke:

Jag skulle gärna ha hit honom och hjälpa honom att bli en bättre Mac-användare. Att en man med så mycket makt kan bara vara bra för mac-plattformen spridning.

Carl, kom hit och bli en power-user!

Vore ju otroligt cool om han får hjälp här och refererar till sina erfarenheter från 99.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 22:03

Har raderat några OFF-topic inlägg. Håll er till ämnet. Annars måste vi stänga denna tråd också.

  • Medlem
  • 2008-10-08 23:38

Raderar några metainlägg om vad som är on topic.

Blanda inte ihop censur med städning.

Admin

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-08 23:58

Är dock inte vidare troligt att Bildt skulle gå ut med sina åsikter eller frågor på ett publikt forum som detta.

Inte heller kan han tycka till om datoranvändningen på landets skolor/universitet i egenskap av just utrikesminister, och därtill finns ju frågan om jäv, fast jag är inte säker på hur detta skulle kunna tillämpas här.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-09 00:01
Ursprungligen av boris91:

Är dock inte vidare troligt att Bildt skulle gå ut med sina åsikter eller frågor på ett publikt forum som detta.

Inte heller kan han tycka till om datoranvändningen på landets skolor/universitet i egenskap av just utrikesminister, och därtill finns ju frågan om jäv, fast jag är inte säker på hur detta skulle kunna tillämpas här.

Han kan ju vara anonym bakom en cool avatar och ett fräckt nick
Han kanske kan heta "MacPolitical"

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-09 00:02
Ursprungligen av Macsimal:

Han kan ju vara anonym bakom en cool avatar och ett fräckt nick
Han kanske kan heta "MacPolitical"

Eller varför inte "MacBuildt"

ROFL!

Ursprungligen av Macsimal:

Eller varför inte "MacBuildt"

ROFL!

Eller varför inte "calle_halmstad"

Brrrr....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-09 07:42
Ursprungligen av Macsimal:

Eller varför inte "MacBuildt"

ROFL!

Macsimal!
Du träffade så mitt i prick. I like. – BTW. "MacBilt"is the correct spelling.
Ursäkta utflippningen i engelskan. Stavningen återfinns tex i lastbilsmärket "Peterbilt".
Per

Ursprungligen av boris91:

Är dock inte vidare troligt att Bildt skulle gå ut med sina åsikter eller frågor på ett publikt forum som detta.

Det har du nog rätt i.

Citat:

Inte heller kan han tycka till om datoranvändningen på landets skolor/universitet i egenskap av just utrikesminister, och därtill finns ju frågan om jäv, fast jag är inte säker på hur detta skulle kunna tillämpas här.

Visst kan han tycka till om det, men det skulle se bra löjligt ut eftersom det inte är hans ansvarsområde. Antagligen skulle Björklund och Leijonborg tycka att han trampar dem på tårna.

Vad han inte får göra är att gå och försöka påverka en myndighet i enskilt ärende (tex en upphandling av datorer till en högskola) vilket hade varit ministerstyre. Jäv hade väl varit om UD plötsligt börjar krylla av Macar och det visar sig Bildt har en massa aktier hos Apple.

Hmm... jag vill ha hans root-lösenord, say no more

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-10-09 09:31

Om "Gösta Bohman" loggar på så är det säkert Calle.

Ursprungligen av Macus:

Om "Gösta Bohman" loggar på så är det säkert Calle.

Det betvivlar jag, han var gift med Bomans dotter ett bra tag.
Men efter skillsmässan där och omgiftet med en italienska så undrar jag .

Jag umgås inte med ex föräldrar, eller utger mig för att vara dem

Tyck vad ni vill om hans politik men han är inte dum.
Han vet säkert vem han skall fråga för att komma i kontakt med oss eller MacWorlds forum.

Hmm, kanske han redan är här...
Undrar under vilket namn isf ?
Kanske finfilms som skriver på engelska ?
För att kunna vara lite inkognito.
Fast det egentligen drar det bara uppmärksamheten till sig.:tveksam:
Något namn med bilar tror jag, eftersom han heter Carl Bildt.
Nä, det är inte jag KaRo ! Lövar och svär.

  • Medlem
  • 2008-10-09 11:33

Det är en rolig nyhet eftersom det markerar hur mycket medvetenheten om Apple ökat de senaste åren. Bildt är en medelålders man, politiker och affärsman. Alltså kan man tänka sig att han har många saker att tänka på som han anser är viktigare än vilket märke av dator han har. Han blev känd som en av de första att använda sig av internet i större utsträckning, men jag har svårt att föreställa mig några nördtendenser hos honom (exempelvis att vilja visa Exposé för en arbetskamrat eller pipa av glädje under en stevenote, vilket många av oss kan göra). Att han väljer en Mac och dessutom är mycket nöjd med bytet verkar ta många av hans kommentatörer på sängen. Det blir svårt för flera av dem att välja läger när det finns mer än en dimension.

När inte bara unga artister, utan också äldre makthavare väljer Mac, då kan man tala om ett annorlunda "systemskifte"...

  • Medlem
  • 2008-10-09 13:10

Nytt namn på gammalt subforum: Bildtskärmar och grafikkort?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-09 14:07
Ursprungligen av Baron:

Nytt namn på gammalt subforum: Bildtskärmar och grafikkort?

Jepp, bildtskärmar behöver ju carlibreras, så det är bra med ett eget forum

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-09 14:19
Ursprungligen av Macsimal:

Jepp, bildtskärmar behöver ju carlibreras, så det är bra med ett eget forum

Forumet för gubbskämt?

Kanske ett annat subforum för moder(at)kort?

Bevaka tråden