Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem för iTunes Music Store

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-24 08:05

Nu börjar artisterna(!) surna till...

Läs här

Stackars one-hit-wonders

Vad tjafsar de om? Singlar har väl funnits sedan... Öh, sedan alltid?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:46

Vad trött man blir!
Jag skulle aldrig köpa tex en madonna skiva, däremot kanske jag skulle kunna tänka mej köpa en låt här och där. Men problemet är nog artisterna inte tjänar tillräckligt med dollars då, för mycket vill ha mer.

• Oregistrerad
  • 2003-06-24 22:24

Dom gör väl så dåliga låtar så enda möjligheten att få dom sålda är om man blir tvungen att köpa alla Tycker inte att någon av artisterna som tas upp klarar av att framställa något som jag kallar musik. Har ingen av artisterna representerade i mitt mp3 arkiv på 2200 låtar. Eller...jo madonna har jag. Men jag skyller på att jag fått dom ofrivilligt

• Oregistrerad
  • 2003-06-25 11:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per-Olof Rupp
Dom gör väl så dåliga låtar så enda möjligheten att få dom sålda är om man blir tvungen att köpa alla

Klockren analys. Med de argument som man läste i länken från Bollmans urspringsinlägg, om de stämmer, visar ju bara hur illa ställt det är med argumentationen. Eller kan det vara så att albumen skulle börja sälja rent uruselt av dessa mindre begåvade artister då ingen nu TVINGAS att köpa ett helt album för att få EN bra låt? För egen del skulle det nog vara tvärt om. Kan jag välja en bra låt från ett annars mediokert album så gör jag det. Däremot skulle jag aldrig köpt ett helt album om det inte är bra i sin helhet. Om artister är oroliga för albumförsäljningen finns det ju bara en korrekt åtgärd. Släpp bättre produkter!

• Oregistrerad
  • 2003-06-25 12:06

ja e det inte det ena så e det det andra, suck...
först laddar folk ner låtarna gratis.
det blir ett ruskigt liv på bolag o vissa artister.
åren går...
sen bemödar sej ett företag o lägga tid o pengar på att styra upp o kontraktera en massa skivbolag.
o lyckas!
plötsligen går det o tjäna pengar på sin musik på nätet för bolag o artister.
men då va ju inte det bra heller...
varför har inte dessa artister satt press på sina bolag för typ 4-5 år sen?
men man blir aldrig förvånad när det gäller "plastvärlden"...
när det gäller radiohead så kan jag nästan förstå deras resonemang, deras plattor e ju inte upplagda som de andra "hit-artisternas" plattor.
men det håller inte...
russin i kakan o linkin park???
please...

• Oregistrerad
  • 2003-06-25 16:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
http://www.intoon.com/Keefe03/k2013.gif

Helt rätt- marknadsprissättning:D

Och vad är det som säger att alla låtar (eller album) skall ha samma pris?

• Oregistrerad
  • 2003-07-03 21:12

Metallica och Red Hot Chili Peppers samt Green Day vägrar också att sälja sin musik genom IMS.
Metallica var väl ingen överraskning, men RHCP förvånade i alla fall mig.

http://asia.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=internetNews&storyID=3029706

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 21:36

Kanske dags för artisterna att börja göra helgjutna plattor och turnera lite mer?
Känns som att de har en ganska hyffsad timlön iallafall...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-03 21:45

En idé:

Om man istället för musikaffärer hade ljudisolerade bunkrar som man fick betala 200:- för att gå in i och lyssna på ett album så slapp artisterna sälja skivor alls. Självklart skulle det vara en metalldetektor i dörren så man inte tar med någon inspelningsutrustning. Man få heller inte vara mer än en åt gången, eftersom man då skulle dela med sig av musiken till någon utan att betala extra för det.

Finns det inget att kopiera skulle ingen kunna kopiera.

Smart va!

Men tänk om någon knallar ut från bunkern och nynnar på en sång...

Ja, då får väl Metallica skicka sina jurister på honom/henne för intrång i upphovsrätten.

Korkade människor....

Om man nu vägrar ha sin musik till försäljning på Music Store så får man väl skylla sig själv. Gissa om just de artisterna/låtarna kommer att laddas ner på annat sätt utan någon form utav ersättning....

• Oregistrerad
  • 2003-07-04 09:15

Det där med att albumen ska ses som en helhet är ju bara skitsnack, alla banden säljer ju som sagt fortfarande singlar från deras otrolig "konstnärliga" album.
Jag inte tycka att varken Metallica eller RHCP har spelat in någon The Wall där man kan snacka om konstnärlig helhet.

Jag tror helt enkelt att de inte vill sälja sina låtar så billigt som 99cent.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-04 09:53

Det här var väl inte så oväntat? Inte vilka artister som protesterar heller - de som spelas mest på MTV!

En miljon barn som köper Linkande parkens nya album istället för bara den där låten de har sett på TV = mo' money!

Independent-bolagen, däremot, föredrar ju iTunes farmför de alternativ som fanns innan.

Självklart kommer band med ojämn kvalitet på sina alster att förlora inkomster; hur många gånger har jag inte önskat att jag kunde provlyssna ett album och sedan inte betala för utfyllnadsspåren! På IMS kan man både provlyssna och köpa precis det man vill ha - klart att det skrämmer byxorna av spekulanterna ovan!

1
Bevaka tråden