Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga mjuka pluggar på hårda syntar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-09 15:22

Hej!

Ja, titeln säger väl det mesta. Jag vill lägga reverb och grejer på slingor som kommer in från min virus. Just nu kan jag bara lägga på midi-effekter.

Går det göra detta?

/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-09 15:28

Du får ju ta in ljudet från den på en kanal och lägga effekterna påden kanalen.

Si claro. Lägg effekterna som inserts på den audiokanal du tar in ljudet på i din DAW. Eller så lägger du dem som send/return på den buss du routat ingångarna till. Precis som på en hårdvarumixer.

Tänk bara på att det blir en viss latency beroende på vilken audiobuffert du ställt in.

Ableton Live har en smidig grej som heter external instrument. Du ställer in midi till och ljud från, och sen kan du lägga midifilter som om det vore en vsti, och ljudeffekter efter som om det vore en vsti.

Mer info:
wire to the ear Use the Ableton Live External Instrument Device

Och just ja, du kan använda Reason precis såhär med, med Rewire. Mkt mkt smidigt!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-10 14:49

Löste det! Tack ska ni ha.

Dock har jag nu hoppat in i det andra problemet; Latency...

Jag har alltid kört i 20 ms fördröjning, och är ju van att vst-instrumenten inte påverkas av detta vid uppspelning (men såklart vid INspelning).

Virusen ligger efter 20 ms vid UPPspelning. Får man komplettera där, eller finns det någon smart lösning?

(Har själv upptäckt att man kan frysa spåret, och lägga det på en ny audiokanal för att få det syncat, men finns det andra lösningar?)

mvh:)

Enklaste lösningen är att spela på synthen och ratta effekterna till önskat ljud, spara inställningen och spela in utan effekter. Sedan kan du rendera/frysa spåret med effekterna påslagna. Det har dessutom fördelen att du kan ångra dig ifall du märker att mixen inte funkar.

Ursprungligen av Dana:

Löste det! Tack ska ni ha.

Dock har jag nu hoppat in i det andra problemet; Latency...

Jag har alltid kört i 20 ms fördröjning, och är ju van att vst-instrumenten inte påverkas av detta vid uppspelning (men såklart vid INspelning).

Virusen ligger efter 20 ms vid UPPspelning. Får man komplettera där, eller finns det någon smart lösning?

(Har själv upptäckt att man kan frysa spåret, och lägga det på en ny audiokanal för att få det syncat, men finns det andra lösningar?)

mvh:)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-11 22:23

Tack för svar!

Har testat att dra mer till bara ett par ms, men datorn pallar inte länge då.

Det var som fan, kan man aldrig få det riktigt synkat, altså?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-10 14:53

Fördröjningen är ju pga av att datorn måste få tid att processa spåret.Men du kan ju förskjuta enskilda spår i live för att kompensera. Kommer inte ihåg vad den heter riktigt, delay compensation eller nåt. Finns en knapp man kan trycka på för att få fram det vid varje spår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 11:50

Njaa, om du vill kunna monitorera igenom programmet å spela "live" s a s,så är enda sättet att fördröja alla andra spår med så mycket som du har latency genom datorn. Spelar du up ett midispår via extern synth kan du alltid lägga en negativ ördröjning på midispåret på motsvarande sätt, så det hamnar i sync ut. Men latency ör ett av problemen med blandat mjuk/hårdvara...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-12 12:07

I see!

Finns det nåt sätt att dra bak ett gäng midi noter precis 20 ms i Cubase (sx 3), eller får man försöka pricka in det med gehör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 13:11

Delay på spåret. Vill du spela upp tidigare lägger du in ett negativt värde. (finns i inspectorn eller vafanken den heter, till vänster om kanalerna, där man kan ställa volym å pan å sånt för midispåren)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-12 15:00

Precis, här:

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-13 12:02

Aha! Vad smart. Tack för illustrationen.

Ska testas så fort jag kommer hem:)

1
Bevaka tråden