Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publicera flashvideo på min hemsida!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har nu lagt flertalet timmar på att söka i forum och liknande för att lära mig att lägga upp filmer på min hemsida, men jag blir inte klok.

-Behöver man en inbyggd flashplayer i sin sida?

-Ska man skriva in en kod i sin html för att få till filmen? Hur hittar hemsidan till källfilen?

-En önskan jag har är att jag vill kunna ha filmen i en så kallad "Videobox" som gör att ett "separat fönster" öppnas och hemsidan i bakgrunden mörkläggs, varpå filmen spelas. Hur gör man det?

-Vad är skilnaden på flv-filer och sfw-filer?

Jag vill inte lägga upp youtubefilmer eller liknande på min sida utan vill visa mina egna filmer i min egna spelare helt enkelt.

Hjälp mig gärna! Jag sitter på en ny iMac, har Adobe Production Premium och har knåpat ihop hemsidan i iWeb. Min förhoppning är att kunna peta in filmen/flashkoden i "HTML-stycke" under "Webbwidgetar" i iWeb.

Tack på förhand!

Det enklaste är att lägga in video på youtube och sedan lägga ut en länk på hemsidan till youtube - tror jag. Fungerar perfekt!

Som sagt vill jag inte använda youtube och liknande, jag vill att det ser mer proffesionellt ut... Det behöver inte vara enkelt.

Du vill att det skall se professionellt ut, men samtidigt känner du inte till de mest grundläggande detaljerna, samtidigt som du inte vill välja en färdig lösning...

Det är inget fel med att inte kunna, alla börjar ju från början....

Men det är samtidigt att kräva rätt mycket att nån skall sammanfatta det i en forumpost med kodexempel och allt. Framförallt om det skall förklaras, vilket jag alltid föredrar, så att du kan jobba vidare sen.

.flv är ett rent videoformat som du får när du t ex kodar med vissa Adobe-verktyg. Du kan jämföra .flv med .mov .divx .avi och andra videokontainers.

.swf är flashfiler som kan innehålla videofiler som .flv, men även andra element som är skapade i flash med timeline, actionscript och allt.

Videoboxen du är ute efter kallas lite olika: Lightbox, Shadowbox mm. Googla på det så hittar du lite färdig kod att ladda ner och många bra guider.

Men ärligt talat... Fundera på att regga dig på Vimeo om du inte redan gjort det. Där kan du lägga upp video ända upp till 1280x720p. Sen kan du länka till filen som det rekommenderades ovan- då får du färdig kod att klistra in på din sida.

Du kan även styra över spelarens färg och hur mycket information/länkning till Vimeo som skall synas. Fördelarna med detta är att du utnyttjar Vimeos bandbredd och inte din egen och du får mycket plats hos dem. Dina besökare får säkert också bättre driv från deras server.

Jag förstår din vilja att skapa en "proffsig" sajt. Men alltså... och nu kliar jag mig i huvudet... ingen bryr sig. Ärligt talat. Har du bra innehåll så är du kung.

Att du inte kör svart bakgrund med neonfärgad centrerad text i olika storlekar utgår jag liksom ifrån...

• Avstängd
  • International user
  • 2008-10-12 02:14

Om du ändå sitter på Adobe sviten, så skulle jag rekommendera dig att använda Dreamveawer istället för iWeb, då får du atuomagiskt rätt kod inlagd när du lägger in flash på din sida.

Lite högre tröskel, men ger ett mer professionellt intryck, helt klart värt det att ta steget. Det finns bra guider i den innbyggda hjälpen för att koma igång.

Shadowbox/Lightbox får dock konfa manuellt, men det skall inte vara några större problem, finns bra gudier på nätet.

/M

Tack för alla tips, jag ska ge mig ut och leta mer helt enkelt. Varför jag vill att det ska se proffesionellt ut är helt enkelt för att jag sysslar med videoproduktion till vardags och känner att jag kommit ganska långt utan webdesigners och flashgurus, hade vart gött att få till även filmvisningen utan att behöva anlita någon!

Tack igen!

1
Bevaka tråden