Du vill att det skall se professionellt ut, men samtidigt känner du inte till de mest grundläggande detaljerna, samtidigt som du inte vill välja en färdig lösning...
Det är inget fel med att inte kunna, alla börjar ju från början....
Men det är samtidigt att kräva rätt mycket att nån skall sammanfatta det i en forumpost med kodexempel och allt. Framförallt om det skall förklaras, vilket jag alltid föredrar, så att du kan jobba vidare sen.
.flv är ett rent videoformat som du får när du t ex kodar med vissa Adobe-verktyg. Du kan jämföra .flv med .mov .divx .avi och andra videokontainers.
.swf är flashfiler som kan innehålla videofiler som .flv, men även andra element som är skapade i flash med timeline, actionscript och allt.
Videoboxen du är ute efter kallas lite olika: Lightbox, Shadowbox mm. Googla på det så hittar du lite färdig kod att ladda ner och många bra guider.
Men ärligt talat... Fundera på att regga dig på Vimeo om du inte redan gjort det. Där kan du lägga upp video ända upp till 1280x720p. Sen kan du länka till filen som det rekommenderades ovan- då får du färdig kod att klistra in på din sida.
Du kan även styra över spelarens färg och hur mycket information/länkning till Vimeo som skall synas. Fördelarna med detta är att du utnyttjar Vimeos bandbredd och inte din egen och du får mycket plats hos dem. Dina besökare får säkert också bättre driv från deras server.
Jag förstår din vilja att skapa en "proffsig" sajt. Men alltså... och nu kliar jag mig i huvudet... ingen bryr sig. Ärligt talat. Har du bra innehåll så är du kung.
Att du inte kör svart bakgrund med neonfärgad centrerad text i olika storlekar utgår jag liksom ifrån...