Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompaktkamera + extern blixt med sladd

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på jakt efter en bättre kompaktkamera, dvs en g9, gx200, dp1(2?), leica d-lux 3/4 etc. Tänkte kombinera den med en extern blixt med möjlighet att använda sladd till blixten. Detta för att kunna få lite mer intressanta bilder O:-)

Vad är det egentligen man ska ställa in sig på? Prestanda går före pris!

Lite OT men kanske det hälper andra med liknande funderingar: Varför inte en slavtändare till den externa blixten? Om den har inbyggd automatik (dvs ofta lite äldre) är det bara att ansluta med sladd eller direkt på "hot-shoe" för att sedan triggas av kompaktkamerans blixt.

Jag har inte testat själv, men eftersom jag kan använda min g9 tillsammans med 580 ex antar jag att det även fungerar med flera blixtar. Du kan då använda 580 för att styra dem (och antingen ha 580 som blixt eller bara styrning) och få till det du vill. Till att börja med kommer du märka stor skillnad mellan interna blixten och 580, det är förstås som två olika världar.

Ps. Det lär se en del leenden när du använder g9 tillsammans med 580 (som ser tre gånger så stor ut), men det är ju kanske bara bra Ds

Tack för tipsen!

Skulle hellre vilja ha en mindre blixt Tänkte nämligen att jag skulle ta med mig uppsättningen rätt ofta. Vill helst slippa att använda den interna blixten.

Finns det någon uppsättning som fungerar med "automatik" (läs TTL)?

Har läst att DMC-LX3 och en FL20 fungerar bra. Kan någon bekräfta detta? Vill att den skall fungera med sladd off-camera!

Ytterligare en fråga: Kör Nikon vanligtvis. Har en D700 och använder till den en SB600. Hur skulle den vara att köra med en P6000? Dvs, hur står en Nikon P6000 sig mot toppskiktet om man ser till bildkvalitet/funktionalitet? Den verkar spela in dålig film och ha en sämre LCD än t.ex. LX3. Hur är brusnivåer?

Senast redigerat 2008-10-12 09:57
1
Bevaka tråden