Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad saknar ni hos de nya G5 Macarna?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Det är det enda jag verkligen stör mig på G5:an. Visst, Apple tanke är nog att många grafiker köper typ 1.8 Ghz modellen. Då räcker nog GeForce FX 5200. Det presterar rent ut sagt värdelöst i 3D och har bara 64MB VRAM, men det är "okej" för många.

Dock tror jag många skulle tjäna på 128MB kort som standard när/om programutvecklar börjar använda Quartz Extreme fullt ut.

Detta är en STOR STOR miss av Apple till en för övrigt grym burk.

Jag tror du missuppfattat lite hur pass mycket QE faktiskt behöver för att fungera bra. Funktionen Exposé i 10.3 t ex, som ändå kan åstadkomma en del, fungerar perfekt med 16MB. 128MB är bra, men relativt onödigt i sammanhanget. Däremot behövs det till spel. Men, jag kan hålla med om att toppmodellen skulle haft ett 128MB-kort ändå som standard.

Apples tanke och vilja är att folk ska köpa toppmodellen på dual 2GHz, där gör företaget förmodligen mest pengar. Mest troligt kommer också den sälja bäst (samma sak gällde för nya iMacen när den lanserades).

Angående externa Bluetooth-/AirPortanterner så finns det ingen annan praktisk lösning, då aluchassit skulle hindra all kommunikation.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 15:11

I begg to differ på alla dina påståenden

"Jag tror du missuppfattat lite hur pass mycket QE faktiskt behöver för att fungera bra. Funktionen Exposé i 10.3 t ex, som ändå kan åstadkomma en del, fungerar perfekt med 16MB. 128MB är bra, men relativt onödigt i sammanhanget. Däremot behövs det till spel. Men, jag kan hålla med om att toppmodellen skulle haft ett 128MB-kort ändå som standard."

Quartz Extream fungerar med 16MB VRAM ja, det fungerar bra med 32MB och fungerar klockrent med 64MB. Detta är vad QE används till idag. Men Apple har bl.a. visat att man kan - och borde - ladda över 2D-grafik till GPU:n genom QE för maximal prestanda. Detta innebär att man ex. ha hela sin Photoshop-bild på grafikkortets minne/datorns RAM-minne utan att CPU:n måste göra mycket åt uppritning. Så är det inte idag. Dock kräver detta mycket minne - väldigt mycket minne. Jobbar man med riktigt stora bilder så håller inte det med lite minne.

Panther kommer ge bättre QE prestanda också, det har jag sett själv. Dock sitter jag idag med ett Radeon 8500 med 64MB minne och märker direkt skillnad när jag kör med två skärmar (dvs 32MB per skärm). Ett 128MB kort ger 64MB minne per skärm vilket ökar prestandan helt klart och ger möjlighet att många andra användsområden för QE.

Med QE får vi ju lixom flera steg av prestandaförluster.

1. Allt körs från GPU
2. Allt körs från GPU och RAM via AGP Memory
3. CPU:n måste in och hjälpa till för att det inte fungerar som det ska/ramminnet är fullt med annat
4. Hårddisken kommer in i bilden (troligen väldigt ovanligt)

Alt. 1 ger ju överläget bäst prestanda. I de nya G5:orna så har du i och för sig grymt bra bandbredd över AGP bussen till minnet, men inte i närheten så hög bandbredd som GPU:n har internt. Mer minne på GPU:n ger bättre prestanda.

Ett program som anävnder sig av QE för bra effekter är ju Final Cut Pro 4. Här kan man faktiskt få riktigt dålig prestanda om man VRAM:et tar slut. 16MB per skärm för RT Extreame är typ minimum utifrån det jag läst.

Exposé fungerar otroligt bra med mitt kort också, där blev jag impad. Ändå, bara för att det fungerar på en lowend burk så behvöer inte Apple slänga in ett lowend kort i maskinerna. Det gjorde samma misstag med nya PowerBöckerna där ex. PowerBook 12" har ett ganska begränsat chip på grafiksidan. I spel så klarar det av mycket mycket mindre än mitt Radeon 8500, det har inte alls stöd för pixel och vertex shaders m.m.m

Jag skulle helt klart velat ha sett:

INGÅNG: Radeon 9000 Pro 64MB
MEDIUM: Radeon 9600 Pro 128MB
HIGHEND: Radeon 9700 Pro 128MB

Tillval: Radeon 9800 Pro 256 MB

Datorn i övrigt är av highenst end, varför är inte grafikkorten det? Det är det jag stör mig på som sagt. Men maskinerna är bra annars.

Angående externa Bluetooth-/AirPortanterner så finns det ingen annan praktisk lösning, då aluchassit skulle hindra all kommunikation.

Detta må vara sant, men de har ex. löst det mycket mycket snyggare på AluBöckerna med små platsdetaljer. Liten detalj som dock stör en "perfekt" dator

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 15:14

Vad gäller val av modell så är ju tyvärr Dual 2Ghz:aren roligast... Dyrast men mest prisvärd.

• Medlem
  • 2003-07-01 16:19

Kom på vad jag saknar.. DVD + bränning och dual i mittmodellen....

Bevaka tråden