Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiering av stora filer till ext. usb2 hdd avbryts

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-13 20:07

Hej!

Har haft min macbook pro sen mars månad i år och är MKT nöjd!
Dock har följande problem dykt upp lite då och då när jag kopierar stora filer över 1GB till min externa iomega USB2 hårddisk.

Samma ruta som dyker upp när man rycker ut hårddisken utan att ha matat ut korrekt, dyker upp ca 2 min in i kopieringen. Följdakligen avbryts kopieringen och oavsett hur många ggr jag gör om proceduren uppstår samma problem hela tiden.

Att kopiera samma storlek av filer från Ms Vista eller XP fungerar dock utmärkt..

Vad är fel och hur kan man lösa detta?

/samuel

Hur stora är filerna? FAT32 har ju en filstorleksbegränsning på 4gb

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-13 21:26

Den är formaterad som hfs+ journalförd...
Sägas bör att en annan extern hårddisk fungerar bra att kopiera samma filer till. så egentlgen borde felet vara på iomega hdd'n...

ibland uppstår samma fel när jag kopierar 600MB filer men för det mesta fungerar det.
Kan det ha ngt att göra med rättigheter?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 18:31
Ursprungligen av SammyBoy:

ibland uppstår samma fel när jag kopierar 600MB filer men för det mesta fungerar det.
Kan det ha ngt att göra med rättigheter?

Det kan vara rättighets problem.
Ta info av extern hårddisk ikon. Gör kommando + i.
Scrolla ner så ser du en text "Bortse från ägarskap på den här enheten", kryssa in den.
Logga ut o logga in igen eller starta om dator.
Då påverkar inte rättigheterna ( det är inte 100% )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 18:20

Låter spontant som att det är diskfel.
Kan du inte plugga in disken i en annan dator och kopiera över stora filer för att utesluta antigen disken eller datorn?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-22 11:12

Tack för era olika råd. Lösningen visade sig bero på usb sladden (pinsamt men sant). Provade med en annan sladd och genast fungerade det klockrent att kopiera vad som helst och hur mkt som helst. Men skumt ändå att jag kunde kopiera med den gamla sladden men bara en viss mängd/viss tid...

Jaja, nu fungerar allt som det ska igen!

Felkorrigeringen klarade väl en del, omsändning en del. Tillsammans gjorde väl detta att det funkade till en viss gräns.

Själv sett hur en kabel för nätverk gick från 0% fel till 20% felaktiga paket genom att man bara vek den...

Vi satte på en kloss i ena änden som ekade tillbaka signalen och anslöt ett mätinstrument i andra änden. Rak kabel, inget fel. vek man kabeln två tre ggr och knäckte till började det tuta i mätinstrumentet.

Blivit lite nogrannare med vilka kablar jag har efter det.

Släng klämda, skavda kablar. Fan, nya kablar ett par stycken, vita, rätt längd och skrivbordet känns som nytt....

1
Bevaka tråden