Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Annons/reklam-regler?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vanligtvis brukar annars inte fullt så uppenbara annonser tydligt märkas upp i tidningar med typ "detta är en annons" eller liknande. Det jag undrar är, finns det regler för detta eller är det helt upp till publikationens ansvarige utgivare, annonsören, eller någon annan att avgöra?

För att anknyta detta till en Mac-tråd som denna så var jag tidigare idag förbi på biblioteket och bläddrade igenom senaste MacWorld. Inbunden i tidningen fanns en flera sidor lång broschyr/annons från HP, men ingenting (vad jag kunde se) om att det var just en annons. Jag tyckte det var lite märkligt.

För övrigt var det ganska skoj att se HPs försök att Mac-anpassa annonsen genom att helt sonika klistra in produktbilder på olika datorer från Apple.

Faktiskt ganska bra nummer annars.

Kollade du in pagineringen? Sidorna räknas in i tidningens paginering men har samtidigt en egen. Snurrigt värre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 14:51

Du har rätt. Marknadsföringslagen ställer höga krav på reklamidentifiering. Reklam får inte vara vilseledande genom att kunna förväxlas med redaktionell text - det ska framgå att det är reklam och vem som är reklamens "avsändare".

Jag har faktiskt skrivit till chefredaktör Holmlöv i detta ämne och fick följande svar:
----------
Det är enbart HP-produkter och det har en design som är klart
avvikande från den vi använder i MacWorld. Jag bedömde det inte som
att någon kunde missta den här bilagan för att vara något annat än en
annons.

----------

Jag kritiserade att jag som prenumerant betalar för att läsa en 27 sidor lång annons från HP som inte skiljer sig jättemycket från layouten på deras egen tidning och de tester de brukar genomföra.

Var i ligger läsvärdet liksom?
Nu sitter han väl och räknar "dollar" kan jag tänka mig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Jag kritiserade att jag som prenumerant betalar för att läsa en 27 sidor lång annons från HP som inte skiljer sig jättemycket från layouten på deras egen tidning och de tester de brukar genomföra.

Jag kan bara beklaga om det är någon som har misstagit HPs annons för redaktionellt innehåll. Jag tycker att det är rätt uppenbart att det är en annons - typsnitten, färgerna, designen och bilderna skiljer sig alla från resten av tidningen. Att den är inbunden i tidningen tycker jag inte förändrar det.

Sedan är det ju faktiskt inte så att du betalar för annonserna - tvärtom subventionerar annonserna priset på tidningen med 50 - 60 procent.

Men som sagt, är det så att någon misstagit annonsen för att vara redaktionellt innehåll så har jag gjort en felbedömning och det är jag i så fall den förste att beklaga.

  • Medlem
  • 2003-06-25 19:18
1
Bevaka tråden