Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya Cinema Display (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ricard:

Hej igen ... Ja, det bästa av två världar är ju en smaksak. Om man, som du, prioriterar design, vilket är helskönt, så förstår jag helt. Däremot kan väl knappats nya MBP mäta sig i kraft och kapacitet med din "hatade" iMac?

Inte ?
Är inte iMacen byggd på samma konstruktion som en bärbar!

3.06 Ghz mot 2,8
4Gb Ram men DDR 3 i MBP
Densamma systembuss 1066
Densamma diskar 7200 rpm

jag kanske har fel men iMacen är väl inte någon direkt arbetshäst på det sättet heller jag menar det är ju tillräckligt och över så man klarar sig nog med en MBP också även om den skulle vara aningen slöare så är det nog inte så märkbart

Eller någon som har en annan uppfattning?

EDIT
Såhär skriver barefeats

The Core 2 Duo processor (now available in up to 2.8GHz) has a frontside bus that's faster than the previous model (1066MHz vs 800MHz) along with a faster memory bus (1066MHz vs 667MHz). Those specs along with a fast hard drive should enable it to match rival the fastest iMac in performance.

Så det kanske inte är så jättestor skillnad till iMacens fördel, dock enligt rykten kommer ju nya iMac på intågande och då blir de ju snabbare igen, är mkt nöjd med datorns performance idag så jag klarar mig nog på den framöver också!

Senast redigerat 2008-10-18 22:43

Enligt AppleInsider kommer det INTE att gå att konvertera DVI till DisplayPort så att den nya skärmen fungerar med de gamla datorerna.

"Apple's new 24" LED Cinema Display uses Mini DisplayPort exclusively, so it can only be used by the new MacBook and MacBook Pro. There are no converter boxes for turning DVI signals from a Mac mini or Mac Pro into DisplayPort, which uses not just different physical wiring but an entirely different signaling protocol."

AppleInsider | Inside the new MacBooks: Audio and Video

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 18:51

Att man inte kan använda DP-skärmar med äldre datorer som endast har DVI, är inte konstigare än att man inte kan använda DVI-D-skärmar med äldre datorer som endast har VGA.*

Det är surt, men själv är jag mycket nöjd med just denna nyhet; Apple är nu bland de första att använda en standard som inom en snar framtid nog kommer att vara den vanligaste skärmkontakten. Precis som när de slopade ADB och Serieport till förmån för USB.

*Redigering: Vid närmare eftertanke har ju nästan alla DVI-skärmar fortfarande VGA för bakåtkompatibilitetens skull, även fast man vid användandet av den kontakten förlorar alla fördelar med att det är just en DVI-skärm. Apple borde väl lika gärna kunnat sätta in en gammal DVI också i den nya skärmen i åtminstone en generation?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-19 08:39

HÄRLIGT! Det var ju goda nyheter för alla som vill ha bärbart!
Ser fram emot att följa hur det går för dig och vad du tycker! Vet man exakt släppdatum för dessa nya skärmar?

En teori är ju att de väntar med att släppa nya standardskärmar eftersom LED tekniken fortfarande är så pass dyr, om 24 tum kostar 8000 så undrar jag hur många som är villiga att betala för en 30 tum.

Jag tror att det kommer så fort marknaden är redo :)!

Enligt en ÅF i Göteborg är Leveransstatus-rutan på Apples beställningsweb märkt med "Big Congestion".

Som en kommentar står "Delivery; December"..... vilket enligt min källa troligen innebär att det kommer finnas säkra leveranser i Januari...

Skit också, jag som tänkte beställa om två vkr....

Ursprungligen av Goflorp:

Enligt en ÅF i Göteborg är Leveransstatus-rutan på Apples beställningsweb märkt med "Big Congestion".

Som en kommentar står "Delivery; December"..... vilket enligt min källa troligen innebär att det kommer finnas säkra leveranser i Januari...

Skit också, jag som tänkte beställa om två vkr....

24" skärmen ?
Min är i alla fall beställd från Apple för 1 vecka sedan så jag hoppas den rullar in här i November

Den ja... hoppas den kommer.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-11-21 06:26

"Färdig att skickas: 7–10 arbetsdagar"

Har stått det nu några dagar!
Min är beställd så jag hoppas den kommer i nästa vecka

Så fort någon här får den får ni mer än gärna rapportera om hur de nya Macbook, ej pro, fungerar i kombination med skärmarna. Jag sitter själv på en 2.0 GHZ 2 GB ny Macbook, alu, och vill få svar på hur stor prestandaförlusten blir om man ökar upplösningen från Macbook standard till högsta möjliga för den nya skärmen.

Jag såg att skärmen stöder:

1920 by 1200 pixels
1280 by 800 pixels
1024 by 640 pixels

Men stöder en Macbooks grafikkort alla de upplösningarna? Tänker då främst på 1920x1200. Det finns ju ingen som helst poäng med att köpa skärmen om jag ändå bara kan få ut 1280x800.

Ursprungligen av Tantalos:

Jag såg att skärmen stöder:

1920 by 1200 pixels
1280 by 800 pixels
1024 by 640 pixels

Men stöder en Macbooks grafikkort alla de upplösningarna? Tänker då främst på 1920x1200. Det finns ju ingen som helst poäng med att köpa skärmen om jag ändå bara kan få ut 1280x800.

Dubbla bildskärmar och bildskärmsdubblering: hanterar samtidigt full upplösning på den inbyggda skärmen och upp till 2560 x 1600 bildpunkter på en extern bildskärm, med miljontals färger på båda

Gäller såväl Macbook som Macbook Pro

Någon som fått höra ngt i stil med ett leveransbesked än ?

12 Dec

Dags börja se fram emot Lucia ordentligt alltså...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-11-29 17:44

Tydligen har den nya H-IPS panel vilket är bra. Det jag blir tveksam mot är den glossy ytan som jag personligen inte är van vid. Dessutom hade jag önskan att kunna sänka skärmen då jag själv kör min 24" 3cm över bordet för rätt höjd.
Onekligen är den ju riktigt snygg att se på och med isight kamera inbyggt gör saker bara enklare.
Vi får se vad testerna säger senare.

Var läste du att skärmen har IPS-panel?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-11-29 17:56
Ursprungligen av Snabeldrake:

Var läste du att skärmen har IPS-panel?

TFT Central TFT Central - LCD Monitor Information, Reviews, Guides and News
Tydligen samma panel som i iMac 24"

Model Response Time Panel
Apple iMac 24" 12ms G2G 24"WS LG.Display H-IPS (LM240WU2-(SL)(B1))
Apple Alu 24" 12ms G2G 24"WS LG.Display H-IPS (LM240WU2-(SL)(B1))

Nov 26, 2008 kl. 11:46 AM GMT - Beställningsnummer XXXXX
Förberedd för avsändning
Beräknad avsändning: 7-10 arbetsdagar
Beräknad leverans: 08 Dec, 2008

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-04 08:13
Ursprungligen av motif:

/.../
Beräknad leverans: 08 Dec, 2008

Oj vad spännande!
Det börjar verkligen dra ihop sig för intressant läsning för mig och härliga tider för dig!

Nu är den ivägskeppad dock fick jag TNT och inte UPS så detta lär ju fördröja det hela, har nog inte lika mkt tur som med min MBP 2,8:a som från min beställning tills jag hade den i handen gick på 3 dagar

Ser ut som skärmen skickas från Cork kan det verkligen stämma ?!

Apples fabrik på Irland, tja, varför inte ?

CK i början av serienumret du vet

Ursprungligen av Goflorp:

Apples fabrik på Irland, tja, varför inte ?

CK i början av serienumret du vet

Trodde inte att Irland hade en fabrik utan bara callcenter, jaja inte lika lång väg till Sverige då fast biltransporten tar ju längre tid än flyg från kina så det kvittar väl

Avbeställde 3 skärmar igår!
1 från macoteket, 1 från Inwarehouse och 1 från Machuset då det tydligen är flera veckor snabbare att gå via Apple Store har jag märkt.
Inwarehouse har nu skjutit upp leveranstiden 3 gånger nu är det 18/12 som gäller, kul att få skärmen efter jul. Nej Tack!

Ursprungligen av Goflorp:

Apples fabrik på Irland, tja, varför inte ?

CK i början av serienumret du vet

Hur går det med din skärm fått den från Macforum ännu ?
Du beställde den väl rätt tidigt!

Ursprungligen av motif:

Hur går det med din skärm fått den från Macforum ännu ?
Du beställde den väl rätt tidigt!

De är rätt förbannade där nere, de har inte ens fått sina två skyltex...

Jag har leveransdatum till "runt 12:e" av Tony på MacForum

  • Oregistrerad
  • 2008-12-05 12:59

Ingen som fått den?

macrumors har testat den, lite snabbt iaf.

Jag fick min för ett par dagar sedan, beställde via apple.se. Mycket nöjd än så länge, skarp, utmärkt betraktningsvinkel och fina färger. Min MBP 2,53 har inga problem att driva både den egna och 24-tummaren i maxupplösning, men det tyngsta jag belastat den än så länge är film i 720p på stora och surfning på den lilla samtidigt. Det gick helt ryckfritt iaf, men illa vore det väl annars.
Det enda jag har att klaga på är väl högtalarna, de har inte tillstymmelse till bas, men det hade man väl knappt förväntat sig heller...

  • Oregistrerad
  • 2008-12-06 23:43
Ursprungligen av jesster73:

Jag fick min för ett par dagar sedan, beställde via apple.se. Mycket nöjd än så länge, skarp, utmärkt betraktningsvinkel och fina färger. Min MBP 2,53 har inga problem att driva både den egna och 24-tummaren i maxupplösning, men det tyngsta jag belastat den än så länge är film i 720p på stora och surfning på den lilla samtidigt. Det gick helt ryckfritt iaf, men illa vore det väl annars.
Det enda jag har att klaga på är väl högtalarna, de har inte tillstymmelse till bas, men det hade man väl knappt förväntat sig heller...

Har skärmen inbyggda högtalare? !!!

Bevaka tråden