Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill byta - men priserna är ju hutlösa!

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 23:12

Jag har en polare som gärna vill köpa en ny bärbar dator, och då helst en Mac. Men jag har svårt att övertyga honom om att det är värt att betala nästan det dubbla, i princip bara för att få tillgång till OS X.

Vad har ni för argument?

http://www.inet.se/?page=product&stockid=1968414&a=1968414&

VS

Apple Store (Sverige) - Konfigurera

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-10-14 23:24

varför köper han inte nya macbook pron istället, behöver han verkligen så stor skärm. Hp är billigare för samma prestanda hårdvarumässigt, men det är väl inte bara det som spelar roll, själv tycker jag design, ergonomi, detaljer osv. är 100% genomtänkt på mac medans andra inte lyckas alls. kolla bara på tjockleken på Hp:n eller ställ dem bredvid varann och försök få honom att motså mac då;) hehe annars kommer väl 17" tummaren med upptaderad design snart sägs det. jag tycker de pengar extra man lägger på en mac är motiverade, utan tvekan:D

Here we go again...

Om man på allvar bara tror att det enda man får för pengarna är Mac OS X ska man nog ta sig en funderare på om man vill byta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 00:49

Jo, visst, det är ju lite godis här och var. Men dubbla priset?

Ursprungligen av Philip:

Jo, visst, det är ju lite godis här och var. Men dubbla priset?

Dom är ju byggda helt olika, PC:n du länkar till är en 17-tummare som väger ett kilo mer och är nästan dubbelt så tjock. Man kan ju prioritera olika saker, välj den billigare MacBook Pro t.ex., det är 18.500 kr + kostnaden för minne (för man bör öka till 4 GB). Är alla finesserna viktiga på PC och storlek, design, känsla osv inte spelar lika stor roll så ska man nog ta PC:n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 04:43
Ursprungligen av Philip:

Jo, visst, det är ju lite godis här och var. Men dubbla priset?

Väldigt enkelt, låt honom köpa vilken PC som han vill, sedan då han klagar på taskig plast, spyware eller risig passform, säger du endast "vad var det jag sa.."

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.

Jag förslår att du kollar lite i Switcherforumet och söker lite efter alla de diskussioner som redan tar upp det här ämnet. Det har inte framkommit så många nya argument över åren.

  • Medlem
  • 2008-10-15 11:34

Man får ju helt klart mer dator för pengarna om man köper HP:n. Den väger mer, är dubbelt så tjock och lite större åt alla håll! More is more, n'est pas?

Jag citerar min svåger, när han såg min Powerbook 17" första gången: "Varför är inte alla datorer så tunna och snygga?"

Blir nog en av dom nya MB för mig.
Dock måste jag ner och gräva rätt mycket i plånboken, såhär mitt i den torra-delen av året haha

För att förstå Apple som företag och varför priset aldrig blir på bekostnad av kvalitén rekommenderar jag varmt den här artikeln:

Daring Fireball: Listen to Tim Cook

Jag upplever att det är väldigt få där ute av de som kommenterar Apple som fattar hur Apple fungerar som företag, hur det kommer sig att det går så bra för Apple och vad Apples ambitioner är. John Gruber har förståelsen och är bra på att förklara det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 09:17

Jag skulle betala för att slippa sitta på Vista här på jobbet ex. Är en macanvändare sedan så länge jag kan minnas och jag ångrar inte en sekund att jag kör os x och sitter på en macdator. Att bara få sitta i ett system som fungerar. Inga spywares som ständigt sänker datorn. Alla dessa oj nu släppte nvidia nya drivers måste ladda ner, systemet slutar fungera oj drivers till moderkortet behövdes visst också uppdateras då lägger Vista av. Eller den underbara funktionen att man sitter i Photoshop och jobbar, plötsligt hänger sig programmet och därefter dör hela systemet istället för programmet så tvingar man omstarta och vips har allt försvunnit som man suttit och arbetat med. Nej, tack. Skulle aldrig ens tveka till att köpa en mac ... även om de nya är hemskt fula (macbook/macbook pron) :/

MacBook och MacBook Pro är byggd av ett stycke aluminium som utfrästs för att ge utrymme för tangentbord och andra ingående delar. Detta är en dyr tillverkningsprocess, men innebär färre delar och dessutom en ökad vridstyvhet. Lägg därtill den högre kostnaden som materialet aluminium i sig betyder och du får redan här svaret på varför den är dyrare.

Det som många missar när de jämför Apple vs Windows-världen, det är tillverkningsmetoder och använda material. Om Apple byggde sina datorer med samma material och tillverkningsmetoder som Windows-världen använder så skulle det givetvis inte finnas den prisskillnad som finns idag.

Skälet till att aluminium används är för att det är enklare att återvinna. Dessutom tar man om hand av det spill som uppstår när man fräser ut och formar aluminiumbiten, så allt återvinns.

Den här hänsynen om miljön i tillverkning och design, är Apple än så länge rätt ensamma om bland dagens datortillverkare. HP är inte ens i närheten.

Tyvärr är det billigare att tillverka datorer där man ej tagit hänsyn till miljön, än där man har tagit hänsyn till miljön.

Ursprungligen av Raphael:

MacBook och MacBook Pro är byggd av ett stycke aluminium som utfrästs för att ge utrymme för tangentbord och andra ingående delar. Detta är en dyr tillverkningsprocess, men innebär färre delar och dessutom en ökad vridstyvhet. Lägg därtill den högre kostnaden som materialet aluminium i sig betyder och du får redan här svaret på varför den är dyrare.

Och det förklarar varför en plast vit/svart MacBook är nästan dubbelt så dyr som en Acer, HP eller liknande budget PC laptop med SAMMA SPEC. som macBooken HUR ?!?

Du behöver inte förklara varför Mac är dyrare än budget PC, för det vet jag, men svara gärna på min specifika fråga.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Och det förklarar varför en plast vit/svart MacBook är nästan dubbelt så dyr som en Acer, HP eller liknande budget PC laptop med SAMMA SPEC. som macBooken HUR ?!?

Du behöver inte förklara varför Mac är dyrare än budget PC, för det vet jag, men svara gärna på min specifika fråga.

Först gör du (i form av en fråga) en jämförelse mellan MacBook och olika budget-PC-laptopar.

Sen säger du att han inte behöver svara på den frågan.

Och sen vill du svar på en specifik fråga.

Och då undrar jag - vilken specifik fråga menar du att han ska svara på?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-22 12:59

Jag tror inte produktionen är så dyr som alla tror. Färre delar gör att det blir snabbare att montera och färre delar att beställa så jag tror inte det skiljer mycket i slutändan.

Apple vill inte sänka priset för att de inte vill det. Visst skulle Apple sälja fler maskiner men det är inte bara marknadsdelar som räknas, för Apple produkter är det imagen som är viktigt och när Apple börjar gå in i billig pris så försvinner den exklusiva känslan. Det är ungefär som att jämföra Dolce & Gabbana och H&M.

Om det är någon som tycker det är för dyrt och tycker inte det är värt att köpa en laptop för 19000 kr så finns det 1000 andra datorer som är billigare. Men om man jämför en "märkes" dator så är Apples datorer inte så mycket dyrare.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror inte produktionen är så dyr som alla tror. Färre delar gör att det blir snabbare att montera och färre delar att beställa så jag tror inte det skiljer mycket i slutändan.

Man kan inte riktigt räkna på det sättet. Det handlar egentligen inte om antalet delar, utan om vad tillverkningsprocessen kostar och hur lång tid det tar. Tillverkar man något av flera stansade delar och gjuten plast, som en robot sedan pillar ihop till ett chassi på ingen tid alls, blir det billigt. Nu går i stället en enda bit aluminium genom avancerade fräsar med lägre kapacitet samt förmodligen även högre driftskostnader, så även om det bara blir en enda del som kommer ut ur maskineriet blir den delen ganska dyr.

Som du vet är kostnaden för datorköpet bara början. Hur mycket måste din polare pröjsa innan han kan börja använda sin pc till något vettigt. Och hur mycket tid måste han investera innan han får igång den. Vad kostar den per år i antivirusprogramvara och underhållstid. Hur driftsäker är den?
Jag har varit där och jag går aldrig tillbaka.
En mac funkar från ruta ett. Schyst programvara och schysta funktioner rätt ut ur lådan. Om man gör sig besväret att ta reda på hur de funkar klarar man sig väldigt långt med äppels basic-programvaror.
Lägg ihop vad han skulle betala under datorns livstid med hur han värderar sin arbetstid. Ovanpå det kan han ju försöka uppskatta värdet av att få frustration utbytt mot (arbets)glädje.
You do the math!
Nej förresten, det är nån (i Amerika?) som redan har räknat på allt det här. Gissa vilken burk som var billigast? Just det!
När sen din kompis dragit den enda rimliga slutsatsen, så kan du ge honom den här boken som välkomstpresent:
Amazon.com: Switching to the Mac: The Missing Manual, Leopard Edition (Missing Manual): David Pogue: Books
Då kan han undvika det vanliga nybörjarfelet att försöka använda macen som pc, dvs. att göra saker och ting på ett onödigt krångligt sätt. Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-25 05:12
Ursprungligen av Samuel K:

Man kan inte riktigt räkna på det sättet. Det handlar egentligen inte om antalet delar, utan om vad tillverkningsprocessen kostar och hur lång tid det tar. Tillverkar man något av flera stansade delar och gjuten plast, som en robot sedan pillar ihop till ett chassi på ingen tid alls, blir det billigt. Nu går i stället en enda bit aluminium genom avancerade fräsar med lägre kapacitet samt förmodligen även högre driftskostnader, så även om det bara blir en enda del som kommer ut ur maskineriet blir den delen ganska dyr.

Poängen är att det är inte endast produktionen som jag räknade med utan också sätta ihop datorn går mycket snabbare samt det kommer gå snabbare att reparera den om något skulle bytas ut. Så i slutändan är nog unicase billigare även om det tar längre tid att producera top stycket.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-25 08:06

Om man tittar i de stora annonsbladen från Mediamarkt, Elgiganten och andra vimlar det av bärbara för 4000-10000. Det klart att Apple har ett svårt läge om de skall övertyga någon att lägga ut mycket mer än så. Det är inte alla som orkar gå bakom priserna och se på specsen.

Ursprungligen av planB:

Om man tittar i de stora annonsbladen från Mediamarkt, Elgiganten och andra vimlar det av bärbara för 4000-10000. Det klart att Apple har ett svårt läge om de skall övertyga någon att lägga ut mycket mer än så. Det är inte alla som orkar gå bakom priserna och se på specsen.

Det spelar ingen roll, Apple traktar inte efter de kunderna. Billigt "skräp" håller andra på med, och har svårt att få bra ekonomi i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 18:28
Ursprungligen av akerstrom:

Det spelar ingen roll, Apple traktar inte efter de kunderna. Billigt "skräp" håller andra på med, och har svårt att få bra ekonomi i.

Precis, inte som att HP, Dell och de andra vill harva i bottenträsket bara för att vara snälla mot kunderna. De har själva satt sig i den sitsen pga deras priskrig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-25 19:52
Ursprungligen av akerstrom:

Billigt "skräp" håller andra på med, och har svårt att få bra ekonomi i.

Det finns flera här på forumet som riskerade att sitta med drygt ett år gammalt dyrt skräp om inte Apple till sist förlängde garantin med 1 år.

Jag tycker inte Apple skall vara så stöddiga. Vad hjälper det att ha världens bästa finish, chassi i ett stycke, de glansigaste skärmen och snabbaste processorn om någon komponent pajar efter 14 månader och det är för dyrt att reparera?

Finns det något som tyder på att Mac'arnas innanmäte håller bättre än andra datorer? Jag tror faktiskt inte det. Tyvärr är det inte så att Mercedes, BMW eller Bentley klarar sig bäst på bilprovningen och är mest problemfria. Alla vet att riskokarna härskar där.

Ursprungligen av planB:

Det finns flera här på forumet som riskerade att sitta med drygt ett år gammalt dyrt skräp om inte Apple till sist förlängde garantin med 1 år.

Jag tycker inte Apple skall vara så stöddiga. Vad hjälper det att ha världens bästa finish, chassi i ett stycke, de glansigaste skärmen och snabbaste processorn om någon komponent pajar efter 14 månader och det är för dyrt att reparera?

Finns det något som tyder på att Mac'arnas innanmäte håller bättre än andra datorer? Jag tror faktiskt inte det. Tyvärr är det inte så att Mercedes, BMW eller Bentley klarar sig bäst på bilprovningen och är mest problemfria. Alla vet att riskokarna härskar där.

Så du blev inte sittande med något skräp och argumentet försvann?

Ok, du tror inte att Apple gör bättre datorer än andra tillverkar. Min erfarenhet är den motsatta. Men det spelar inte någon roll, vi får ju tycka olika. Sen får du gärna åka runt i din Toyota Corolla och känna dig fetnöjd medan jag glider runt i min Bentley och lider.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-28 14:53
Ursprungligen av akerstrom:

. Sen får du gärna åka runt i din Toyota Corolla och känna dig fetnöjd medan jag glider runt i min Bentley och lider.

Toyota Corolla går ju aldrig sönder... Däremot är den rätt trist, men det kanske var det du menade?

Ursprungligen av rhesus:

Toyota Corolla går ju aldrig sönder... Däremot är den rätt trist, men det kanske var det du menade?

Ja, det var lite så jag tänkte

Ursprungligen av rhesus:

Toyota Corolla går ju aldrig sönder..

Antar att du inte är bilmek...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-29 16:48
Ursprungligen av SkrotNisse:

Antar att du inte är bilmek...

Det var naturligtvis en överdrift, ALLA bilar går sönder. Faktum är dock att Corollan väldigt sällan går sönder. Jag baserar det dels på det jag läst i bilpress, på nätet mm, det handfull som bekanta till mig haft och som jag ibland servat åt dem, samt en nära bekant som är bilmek som påstår att han aldrig behövt öppna en motor på en Toyota.

Jag skulle aldrig köpa en själv dock, de har ingen själ...

Nåja, nog med OT

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-25 21:18

Orka.

Jag har packat upp och konfat en Toshiba laptop till vårt dagis (föräldradrivet) idag.

Det tog hela seneftermiddagen och en del av kvällen!
Fullt med trista extraprogram och annat tjafs som vi inte vill ha, Google desktop, bla bla bla.

Och en strömdosa från 80-talet med tillhörande tjock sladd, en undersida med en miljon luckor, skruvskallar, gummifötter som ska lossna, fläktutblås och en jäkla massa symboler och skyltar som talar om att här finns minsann en hårddisk.

Toshiba-loggan ditmålad snett (!) under skärmen, tre - fyra dekaler som talar om att det faktiskt sitter en processor från Intel i datorn (intressant!) och att den stöder någon form av Dolby-ljud. Men den dekalen satt också snett.
Och en skärm som blöder hårt i kanterna. (svärtan är inte svart) och musknappar (två) som är så tröga så jag fick hämta en extern mus för att kunna arbeta vid den.

Men den kostar 4000 kr mindre än en Macbook.
Och det är pengar det också, helt klart. (det är alltså en rätt så billig dator, inte någon premium-modell, men ändå! Snett och fult och trögt.)
Kände bara att jag måste gnälla av mig!

I detta fallet är det inte aktuellt med en Mac - dagispersonalen vill ha "något de kan". Orkar inte ta den diskussionen. Men jag antar att man i vanlig ordning får vad man betalar för: Billig dator - risig finish. Dyrare dator - bättre finish. Men jag fattar inte hur många kan tycka att "Apple är ju bara design". Det är ju precis det man betalar för - en dator som är konstruerad och DESIGNAD för att inte reta gallfeber på användaren!

Och extra kul att de skickar med XP - försäljaren sa gång på gång att vi "måste installera xp för att den ska gå att använda". Fantastiskt. Men jag kör vidare på Vista, det är ju 2008 nu.

Ha det.

Varför tänker jag direkt på Toyotareklamen om flytvästarna i Buffelskinn när folk börjar skryta om sina bärbara PC-datorer ?

"Öh ja, om man impregnerar dem så skall de ju stå emot viss väta..."

Bevaka tråden