Som redan nämnts så är ett pages-dokument egentligen en mapp, eller ännu mer rätt: ett paket. Om du högerklickar på ett pages-dokument och väljer "Visa paketets innehåll" så kan du se vad som finns i det. Där kommer du hitta bilder, mapparna Contents och QuickLook (med en mini-bild av dokumentet) samt själva dokumentet i en index.xml.gz-fil.
Här finns mer information.
Desktop Confidential - File Formats - Why Your Pages Document Won't Attach to E-Mail (at Least the Regular Way)
Lösningen är att högerklicka på "dokumentet" och välja "Skapa arkiv".
Då samlas mappen och dess filer till ett komprimerat filarkiv i ett så kallat zip-format. Detta är en fil, ingen mapp längre. Detta kan du skicka.
När du har skickat detta så kan mottagaren packa upp den och då skapas ett pages "dokument" av det.
Mac OS X har inbyggd komprimering och uppackning av zip-arkiv, precis som Windows XP.
Open Document Format använder en liknande idé, men skillnaden där är att ODF redan från början skapar det komprimerade filarkivet - nackdelen är att det tar längre tid att öppna och spara ett sådant "dokument" eftersom det måste packas och uppackas varje gång.