Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minsta font i Safari 1.0 - oläsbar text

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om ni märkt att en del text blev oläsbar (eller mycket aliasfel) under nya Safari 1.0 så beror det tydligen på att man tidigare hade en minsta fontstorlek.

Man kan lägga till detta själv i com.apple.Safari.plist, addera

<key>WebKitMinimumFixedFontSize</key> 
         <integer>9</integer> 
         <key>WebKitMinimumFontSize</key> 
         <integer>9</integer> 

innanför dict taggarna.

funkar fint för mig.

från: http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.4aaafdc9

• Medlem
  • 2003-06-25 12:49

Har du ett exempel på en sida där texten blivit oläslig?

Ja, tex denna! Eller aftonbladet.se.

Det beror givetvis på vilken textstorlek man använder, men om man i aftonbladets fall inte vill ha GIGANTISKA rubruker, så ser brödtexten kantig ut och oläslig. I detta forum så ser tex "directory" pathen kantig ut om jag använder en fontstorlek som jag tycker känns lämplig för min 14 tums 1024x768 skärm. Ska allt vara kantutjämnat och snyggt, blir textstorleken löjligt stor. Jag har på minsta fontstorlekts-kantutjämning i systeminställningarna (8), och LCD.

Kanon.
WebKitMinimumFixedFontSize fanns redan i min fil, men den stod på 8 (inte kantutjämnad), så jag ändrade den till 9 och nu slipper man riskera taggig liten text.

Min står på 10. Ändå får jag mikroskopisk text på vissa sidor. Hmm ändrar till elva om testar.
Oj stor text!
Ändrar tillbaka till 10.

Nuså. Snyggt!

Tydligen kan man tvinga kantutjämning för mindre storlekar också. Här är ett tips som funkar utmärkt för mig:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030625004356264

Citat:

Enter this at a Terminal command line:

defaults write com.apple.Safari AppleAntiAliasingThreshold 5

Then restart Safari, and tiny fonts (5 point and above) will be smoothed.

Senast redigerat 2003-07-08 00:12
1
Bevaka tråden