IANAME (I Am Not A Midi Expert ) men det kan också vara värt att notera här att den ena metoden är hanteringsmässigt enklare än den andra (patchändring vs sysex) men den senare har fördelen att den bevarar patchen i låten så att om ett år när du ändrat ljuden i din Virus (och speciellt på plats 31 i bank B där du nu har ditt superleadljud) så kommer Cubase att se till att Virusen får rätt ljud igen som hör till låten (dvs det där underbara Jarre-padljudet som tog två timmar att skruva fram).
Själv har jag aldrig riktigt orkat gräva ner mig i det här riktigt bra så jag är rätt rudis på allt vad sysex anbelangar men om jag förstår det rätt så brukar de som använder sysex ofta lägga allt sådant i början av låten på några tomma takter så att alla syntar man har får sina rätta inställningar för just den låten. Jag antar dock att det lär ta en liten stund att skjuta över sysexen till varje synt så det är kanske inget man vill göra varenda gång man startar projektet.
Dessutom så kan jag tänka mig att man också då behöver lite disciplin att alltid uppdatera sysexen i Cubase om man ändrar något på synten så man inte blåser över med gamla grejer.
Om jag är helt ute å cyklar på hal is med ballarna i kläm så kan ju någon bättre vetande hoppa in och korrigera mig.