Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara patchar i låtarna

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-18 13:38

Hej!

Säg att man vill ha en speciell patch (Från Virus C), och vill att Cubase ska leta fram just den patchen (eller de patcharna) när man öppnar projektet igen vid ett senare tillfälle.

Hur gör man det/Går det göra?

Sysexdumpar är ett sätt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-18 15:55

Ställ in vilken bank och program ljudet ligger på, så får du den funktionen.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-20 15:14

Nu är ju jag ny med detta... Gör man det i cubase eller på synten?

I cubase. Du har en bank och patch-väljare i vänsterkolumnen på varje MIDI-spår.

Du kan också "recorda" midicontrollvärlderna. Spela in "bytet till ljudet" så ser du vilka kontrollvärlden som ändras.

I cubase ska man se till att sysex inte är filtrerat bort, om man vill göra såna saker.
Sysex är bortfitrerat per default.

• Medlem
  • 2008-10-20 22:49

IANAME (I Am Not A Midi Expert ) men det kan också vara värt att notera här att den ena metoden är hanteringsmässigt enklare än den andra (patchändring vs sysex) men den senare har fördelen att den bevarar patchen i låten så att om ett år när du ändrat ljuden i din Virus (och speciellt på plats 31 i bank B där du nu har ditt superleadljud) så kommer Cubase att se till att Virusen får rätt ljud igen som hör till låten (dvs det där underbara Jarre-padljudet som tog två timmar att skruva fram).

Själv har jag aldrig riktigt orkat gräva ner mig i det här riktigt bra så jag är rätt rudis på allt vad sysex anbelangar men om jag förstår det rätt så brukar de som använder sysex ofta lägga allt sådant i början av låten på några tomma takter så att alla syntar man har får sina rätta inställningar för just den låten. Jag antar dock att det lär ta en liten stund att skjuta över sysexen till varje synt så det är kanske inget man vill göra varenda gång man startar projektet.

Dessutom så kan jag tänka mig att man också då behöver lite disciplin att alltid uppdatera sysexen i Cubase om man ändrar något på synten så man inte blåser över med gamla grejer.

Om jag är helt ute å cyklar på hal is med ballarna i kläm så kan ju någon bättre vetande hoppa in och korrigera mig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-21 11:37

Stämmer korrekt. Så ibland kan man råka skriva över padljudet som det tog 9 timmar att få fram med fabriks-Oboe-ljudet som lät sk*t! Jag rekommenderar absolut enbart Program Change & Bank Change till nybörjare.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-21 18:56

Tack för all hjälp!:)

Jag testade att ställa in i midi-tabben just den patchen i just den banken, sen stängde jag ner cubase och tappade bort patchen med mening bara för att testa igen. Så startade jag cubase, och såg att virusen började byta patch när låten öppnades... Men till en helt annan patch

Detta gjorde jag faktiskt ett par gånger med flera olika patchar, men varje gång bytte den till bara en specifik... B 37, eller något.

Skumt!...?

1
Bevaka tråden