Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor om midi-klav samt MPC

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Finns en hel del fenor på detta forumet så jag kollar mo någon kan svara på mina frågor...

Har proddat i reason ett par år, men ska nu byta till hårdvara vid skapande, främst för att jag sitter vid dator i jobbet hela dagen och är inte ett dugg sugen på att sitta vid en skärm när jag kommer hem, jag drar mig nästan i nuläget för att sätta på datorn hemma när jag kommer hem på vardagarna...

Har nu bestämt mig för en mpc 2500 alternativt 1000. samt att jag ska köra ett midi-klaviatur till denna...

Nu till frågan. Vilken program rekkomenderar ni att köra ljud ifrån till midiklvaiaturen?
Ingen sequenser behövs utan just massa ljud / synthar m.m och en appregiator om det finns hade varit uppskattat...

finns det någon standard till detta? eller är det någon "ljudprogram" till midiklav som är populärast? hoppas att min fråga inte vart för luddig...

Tack på förhand.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-10-19 16:29

Hajar inte riktigt... du kan ju koppla in klaveret i mpc'n och lira på ljuden däri?

Jo, det vet jag... att man kan trigga ljuden på MPC´n med klaviaturen... Men om det fanns något program som folk använde sig av med ljud av piano, orgel, blås-instrument m.m till datorn som triggas av midiklaviaturen.... Som en ljudbank och inget mer...

är jag för luddig i min fråga?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-20 09:57

Om du verkligen måste använda dig av datorn fungerar väl NN-19/NN-XT i Reason utmärkt för detta? På så vis slipper du dessutom köpa/lära dig ytterligare mjukvara.

Hallo,

Jo, fast jag har sålt mitt reason för att sponsra mitt MPC köp, ( ska köpas i helgen ) och att köpa om det bara för att få tag i ljuden känns lite dyrt...

Finns det något, någon kan rekkomendera?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-20 14:49

det följer alltid med ett par programm på ett cf-kortet.
kolla igenom dem hur de är uppbyggda först.
(oftast bara en sampling som är pitchas efter varje pad)

varför köpa ljud när det finns mängder med gratis på internet ?
(ok, stråkar och pianon är det sällan man orkar sampla men resten...)

• Medlem
  • 2008-10-20 14:54

Varför skall du ha ett program i datorn då du har en mpc?
om jag förstått dig rätt så vill du ha en mjukvarusampler? eller pluggar som efterlinkar de ovannämnda instrumenten.

Har du någon sequenser alls nu utöver mpc:n? eller kommer du endast att arbeta med din mpc?

annars finns ju miljarders med ljudbanker som du kan lägga in i din mpc.
Akai MPC Forums - Akai MPC Forums - Forum For MPC 1000, MPC 2500, MPC 500, MPC 2000XL, MPC 4000 and MPC3000/60 Users
Där hittar du en hel del bra samplingsbanker som du kan köpa.
sedan spelar du in det i cubase, logic, sonar, pro tools eller någon annan sequnser alternativt spelar in det i din mpc:s sequenser.

Men lär dig din mpc, den är grym. Du kan göra allt i den.

värme

Leare / Gazt:

Yo,

tack för svar.

Så att tex få ett tex: sjysst grand piano att låta sjysst från MPC´n genom att trigga med ett 49tangenters midi klav är inga problem?

Jag kommer att sequenca allt i MPC´n för att sen lägga final mixen / tighta till div ljud i pro tools.

Antar att ni båda kör MPC.. Vad tycker ni om MPC´ns sequencer? ( JJ OS2 skall naturligtvis införskaffas )

Och japp, den ska läras utantill, jag ogillar folk som inte lär sig grejjerna och sen klagar på sitt resultat eller maksinen, hur fann ni inlärningskurvan? hög eller låg?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-21 13:59

soulman: det borde inte vara några problem så länge du
mappar ut dem över padsen och ställer notnummren korrekt.

har haft 2 mpc1000 men använder mpc3000 numera.
gillar sequensen i dem båda. men vad är det för mening
att använda mpc om du skall använda protool för att
tighta till ljuden ? mpc:ns sequenser är ju svängig i grunden
(men det går iofs att att få till X0X-programering på den också)

inlärningskurvorna på mpc är lätt. ge den några dagar sen kan du grunderna.

Tjo leere,

Nej inte tighta till "svänget" utan lägga kompressor m.m...

Effekterna i MPC´n kan väl bara göra så mycket.?

• Medlem
  • 2008-10-21 15:41

Förslagsvis kör du väl midiklavet till MPCN, sequencar allt där, sen midi ut från mpcn för att styra nån vst om det behövs. Då blir ju vstn som vilken extern synth somhelst, bara via MPCn.

Frågan är lite suddig somsagt.

1
Bevaka tråden