• Medlem
  • Boden
  • 2008-10-19 17:40

Ja, jag har då en MacBook inköpt 1 oktober förra året som nu har börjat strula rejält.
Allt började igår kväll, jag är uppe på övervåningen, sitter och arbetar lite med datorn, vid middagen stänger jag bara locket och den går i vila. Hämtar den, går ner ochnär jag öppnar den igen startar den upp som den ska, men när adium loggar in igen och jag för första medelandet så slutar först musen att reagera både på styrplattan och den trådlösa. Skärmen dimmar av och ljusstyrkan går ner som den ska när man inte använder den på ett tag. I alla fall, jag stänger locket igen, den går inte i vänt läge förens efter kanske 5 min när väl äpplet slutar lysa.

Jag öppnar upp locket igen och den verkar nu starta upp, men ack så fel jag hade, samma sak igen när jag får ett meddelande i adium, den slutar reagera.
Så jag gör en tvingad omstart helt enkelt och håller ner powerknappen och slåt sen på den igen, allt fungerade igen som vanligt, skönt!

Men så idag slår jag på den, arbetar lite och sen stänger locket, samma sak igen, fast värre, nu kommer jag inte förbi den blåaskärmen som kommer efter äpplet, fuck tänker jag givetvis, googlar runt lite och här på forumet, hittar ett kommando alt+cmd+p+r innan uppstart. De gör susen, jag kommer in igen i os x loggar in börjar surfa lite och är allmänt glad att jag är up and going igen.

Lyckan blev kortvarig, efter 15 mins användande händer det igen, musen slutar funka, den slutar reagera på tangentbordet och jag kan inget annat göra än att starta om igen, denna gång utan kommandot, samma sak kommer inte förbi blåskärmen. Happ, provar med kommandot, samma sak, blåskärm, provar ytterligare en gång, kommer in i os x men samma sak efter ett tag. Men nu har jag i alla fall tack vara detta kommando lyckats komma in i os x. Kör en timemachine just nu, verkar funka men jag vågar inte röra den förens TM är klart.

Vad fan kan problemet vara? Stötte på en liknande sak vid användande av transmission , då var de som att hårddisken helt enkelt slutade regera på kommandon, jag kunde inte gå in i mappar eller starta program, men jag kunde använda musen, men detta slutade direkt efter omstart och har aldrig varit med om det när jag inte haft transmission igång. Sitter och håller tummarna nu att den ska funka och vara "frisk" igen, har alla de senaste uppdateringarna också.

En tänkbar orsak jag som jag tyvärr tror kan ha med detta att göra är att i slutet av september så lämnade jag in den för byte av topcase, tog en vecka, haft den hemma lite mer än 2 veckor nu, men att de hände nå i samband med reparationen eller transporten? Hårddisken kan ju ha fått en smäll eller vad vet jag......

Finns det någon hjälp där ute? Någon som upplevt liknande saker?:tveksam: