Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra plastgjutning med en Mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-25 17:48

Jag jobbar med att gjuta i genomskinlig plast, lyktglas till bilar osv......

www.reproglas.com

ibland är det problem med luftbubblor i gjutningarna, så att jag måste bygga (eller köpa) en maskin för vaccumgjutning....

en sådan som länken visar:
http://rpt-klm.de/d_vakuum.htm

Det är några rörliga delar, och en visp.

Eftersom att olika plaster skall blandas olika länge och så på grund av härdtider etc..., så skulle jag vilja styra den här maskinen med en dator.

Finns det någon som har koll på program och hårdvara som är lämplig för detta så skulle jag vara riktigt tacksam!!!! endra blir det styrd av en Mac (självklart skall den stå synligt) , eller så går jag min vanliga väg och bygger med teknik som en telestation på 40-talet, det funkar också utmärkt....

Pc är inget alternativ för mig, då jag är fruktansvärt religös på de planet, jag kommer ihåg att jag hört en kille styra en skärmaskin med ett PCI-kort och en performa 6400, häftigt, och snyggt

Jag är Mycket tacksam för den hjälp jag kan få!!!

Om du har pengar över så kan du investera i ett PCI kort + LabVIEW från National Instruments.

Funkar hur bra som helst för styrning av alla de slag, dock är det ganska dyrt.

kort ~10000 kr
LabVIEW ~25000kr

www.ni.com

• Oregistrerad
  • 2003-06-25 18:05

Hm...
Så vitt jag kan se så verkar ju skåpen ha någon form av PLC och en sådan brukar gladeligen kommunicera externt via RS232 eller RS442 (eller liknande).

Program eller USB->RS232 converter har jag inte en susning om
Men kanhända är det sådant som apple är bra på att svara på
[ADB och RS442 (eller vad det var) var lika där gick okey att konvertera till RS232 - fanns väl någon svensk hitsoria för styra pryttlar över ADB oxå... Men numera??? Inte en susning tyvärr...]

mvh /Pär

Jag har jobbat med exakt ett sånt skåp

Tro mig, det körs bäst med känsla och rätt knappkombinationer!

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-06-25 20:43

Kanske kan du ha hjälp av denna sajt.

plc för mac

/MJ

Måste vara skitsvårt att automatisera.. Ett material kan reagera olika p.g.a. omgivande temp, komponenternas temperatur etc..

Jag skulle nöja mig med att köra analogt

1
Bevaka tråden