Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera bildinformation

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej.

Första inlägget på 99.

Jag hoppas någon har lust att svara på det här.
Hur gör jag för att ta bort bildinformationen som kameror brukar lämna i bild filer.
(den info som man når via cmd + i och sen i spalten "mer info" med värden som visar ex kameramodell/fabrikat, datum, tid, bländare etc.

Det gick tydligen inte bara att radera informationen från listan. Hur gör jag ? inte kan jag behöva något tredjepartsprogram till det här ?.

Tacksam för ett svar.

Mvh Pontus.

Vet inte om det finns ett bättre sätt, men vad händer om du väljer hela bilden <cmd><a> och skapar en ny bild med urklippet, <cmd><n> i Preview eller <cmd><j> i Graphic Converter. Då följer väl inte XIF informationen med...

Välkommen hit Pontus !
Hoppas du ska trivas och få bra svar på dina frågor. Du kan ju också försöka svara på andras frågor när det gäller saker som du känner till.
Skriv gärna en presentation här: Personliga presentationer - 99.se. Det är alltid trevligt och så kanske du hittar folk med samma intressen som du och även andra västeråsare !;)

• Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-30 13:46

Vad jag vet så finns det inget bättre sätt än att kopiera bilden och klistra in den i ett ny tom bild i exempelvis PS. Det är det sättet Scott Kelby beskriver i sina foto- och Photoshopböcker. Jag provade att öppna i preview, kopiera och klistra in, men då följde informationen med, provade då att öppna bilden i safari kopiera bilden, och sedan klistra in den i preview och spara. Då fungerar det.

Det går att göra via Automator men antar att det blir en degradering av bildkvalitén. Man ändrar typen av bilden till en tiff och sedan tillbaka till jpeg så borde EXIF-datan försvinna. Kan lägga upp det senare ifall det är så att du vill ha det (annars kan det vara bra att sätta sig in i det).

/Adam

1
Bevaka tråden