Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbaste arbetsflödet i FCP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 22:50

Jag har jobbat ganska mycket i FCP och tycker att programet är super. Har bara en del funderingar kring hur man arbetar effektivt utan att behöva vänta på långa renderingar. Har precis uppgradeat til verision 4, märker inte nån super stor skillnad mot 3. an men jag antar att det har att göra med att jag inte hunnit arbeta så mycket i det.

Finns det något sätt att arbeta med klipp utan att behöva vänta i 2h på att rendera 5 minuter med "filter" "övergångar" och en "splitscreen". Känns som att det är nåt nånstans som jag har missat. Jag vet att det finns rt kort som man kan köpa till. Hur funkar dessa, och vad blir skillnaden, såg även att Cinewave har en mjukvara som heter Cinewave RT, vad är detta, kan det vara värt att investera i.

jag vet att det finns en massa experter här så jag skulle uppskatta ett svar.

Tack.

/Erik

Ett tips:
Nu på fredag håller Apple ett kostnadsfritt seminarium på Berns:

"Följande nyckelfunktioner kommer att visas:
Hur tekniken Real Time Extreme tar bort renderingstiden för effekter, färgkorrigeringar och övergångar.
Ett helt anpassningsbart användargränssnitt som gör att arbetet går snabbare.
Nya textningsfunktioner med animerade typsnitt och mycket annat med Apple LiveType.
Lägg till din egen royaltyfria filmmusik av professionell kvalitet med hjälp av Soundtrack.
Koda arbetet i Mpeg snabbare med Apple Compressor."

Dessutom utlovar de utställningar med samarbetspartners.

Anmälan på:
http://register.euro.apple.com/cgi-bin/WebObjects/EventRegistration2

  • Medlem
  • 2004-05-19 20:22

Om du inte kör ut i en monitor så blir många av effektern RT, alltså bara kollar på datorn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-17 23:26
Ursprungligen av Erran:

Jag har jobbat ganska mycket i FCP och tycker att programet är super. Har bara en del funderingar kring hur man arbetar effektivt utan att behöva vänta på långa renderingar. Har precis uppgradeat til verision 4, märker inte nån super stor skillnad mot 3. an men jag antar att det har att göra med att jag inte hunnit arbeta så mycket i det.

Finns det något sätt att arbeta med klipp utan att behöva vänta i 2h på att rendera 5 minuter med "filter" "övergångar" och en "splitscreen". Känns som att det är nåt nånstans som jag har missat. Jag vet att det finns rt kort som man kan köpa till. Hur funkar dessa, och vad blir skillnaden, såg även att Cinewave har en mjukvara som heter Cinewave RT, vad är detta, kan det vara värt att investera i.

jag vet att det finns en massa experter här så jag skulle uppskatta ett svar.

Tack.

/Erik

Ett sätt är att sänka renderingskvalitén. Du kan rendera i "Low Res" eller "Draft" om du bara vill se resultatet lite snabbt eller se om allt synkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 17:22

Oj, det finns mycket du kan göra för att snabba upp ditt arbetsflöde. OM det är så att du lever med 2h renderingstider så bör du titta på en snabb stationär maskin. En PowerBook är enormt mycket långsammare en en G5, speciellt på realtids-arbete i Final Cut Pro.

Final Cut Pro har sedan version 4 och nu mer i version 4.5 bliv "mjukvaru-realtids baserat". Det betyder mer CPU = mer realtid. Dock gäller också att olika typer av codecs man jobbar i hanteras olika bra och ställer olika krav på datorn. Kör du med DV eller okomprimerat? I det senare fallet måste du har väldigt snabba diskar för hantera den mängd data flerströms video kräver. Kör du DV har Final Cut möjlighet att gå ner i kvalité om man så vill vid preview-visning av materielet.

RTExtreme som Apple kallar det fixar en hel del. Men på den maskin du skriver att du har här, 1Ghz PowerBook, skulle jag inte förvänta mig så mycket. Den fixar troligen en del crossfades och colorcorrection i realtid, men inte mycket mer. På en Dual 1Ghz G4 börjar det blir riktigt "befriande". En G5, ja, fixar det väldigt mycket bättre.

Det andra som finns i FCP är QUICKVIEW som ger dig "previews" snarare än realtids effekter om man vill kalla det så. Denna renderar bilden i den upplösning du väljer (1/1, 1/2 eller 1/4) inom ett givet område och kommer fortsätta loopa (och rendera) området så länge quickview:n är på. Detta ställer också rel. höga krav på datorn då disken, minnet, cpu:n mm jobbar konstant.

Frågor du bör ställa dig
- Vad kör du för dator idag?
- Hur mycket RAM har du?
- Vad har du för typ av disklösning?
- Vad har du för grafikkort?

- Har du behov av portabilitet eller snabbhet?

Den produkt du tar upp, Cinewave och Cinewave RT, är faktiskt hårdvarukort som Pinnacle gör. Dessa är tills för att dels ge in/ut koppling av bild och ljud och även vissa realtidseffekter. Till skillnad från RTExtreme så är har dessa kort "låsta" effekter till dess hårdvara. De hanterar vissa saker "perfekt" men har ingen marginal att gå utanför. Effekter som inkluderas här kan vara colorcorrection, crop, crossdissolves, grafiklager med alpha osv. De hanterar inte sådant RTExtreme hanterar på en snabb G5:a - ex. gaussian blur, rotation/scale av flera videoströmmar m.m.

1
Bevaka tråden