Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musar

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-12 16:38

Hmm med tanke på att just nu är 62% på www.macnytt.com som vill ha två knappar på musen så undrar jag inte om apple borde få höra det och införa det. Hmm jag hade älskat att se apples transparanta look med två knappar och ett scroll hjul. Borde det inte vara möjligt att sätta två knappar under den stora knappen och i mjukvaro inställningar ställa in ifall det skulle vara en eller två knappar :), då hade det inte synts att det var två knappar och alla hade kunnat få det som de ville ha det :).
Dock vet jag inte hur man skulle lösa det med hjul utan att det syntes att där var två knappar.

Känns faktiskt som om Apple minsann vill ha som det alltid har varit med detta, typ bättre förr...
Nä, det borde komma en snygg lösning.

• Oregistrerad
  • 2001-08-12 23:08

Jo men med min lösning så borde de kunna ha det som innan med. Alltså det skulle inte synas att det var två knappar juh. Och i macosx ändra man bara inställningar till fler knappar.

Det kommer att bli svårt att lägga till ett scrollhjul utan att ändra utseendet på musen om de inte fixar till någon sorts mus som är tryckkänslig eller dylikt. Personligen tycker jag dock att varje knapp ska vara markerad så man ser var den börjar och slutar. Skulle kännas opålitligt med en mus med en knapp fast ändå två.

snackade en gång med en försäljare på nån mac-shop i Uppsala som envist hänvisade till någon ´undersökning´ som sagt att det är mer naturligt att kombinera musklick med tangent (ctrl-klick etc) än att ha fler knappar på musen.
Om så är fallet är jag onormal. Jag älskar fler knappar på musen.
Nu använder jag MS IntelliMouse (4 knappar + scrollhjul)
- klick
- ctrl-klick
- dubbelklick
- bakåt i browsern

Såååå bra!
Alltså, varför envisas Apple med en-knapps mus?

/ Anders

• Oregistrerad
  • 2001-08-13 10:30
Citat:

snackade en gång med en försäljare på nån mac-shop i Uppsala som envist hänvisade till någon ´undersökning´ som sagt att det är mer naturligt att kombinera musklick med tangent (ctrl-klick etc) än att ha fler knappar på musen.

Det är ju någon sådan undersökning som ligger till grund för Apples beslut. Och den var säkert rätt på sin tid, när de flesta var ovana vid datorer. Så hade också Nintendos första handkontroll ett kors samt A och B knapp. De nya kontrollerna har kors, analog spak, samt åtminstone fyra digitala och två analoga knappar... Go figure...

Den arrogans som ligger bakom Apples nuvarande hållning har jag väldigt svårt att förstå. På en stationär burk är det självklart att musen ska ha flera knappar. På bärbara, å andra sidan kanske man ska utnyttja det utrymmet till något smart hjul för snabbkommandon eller dylikt...

Jag använde länge Microsoft Intellimouse Explorer och Wheel Mouse Optical - båda två är riktigt bra.

När jag fick min G4/733 så följde den nya Apple musen med - nu kör jag med den och har inte saknat Microsoft musen. (konstigt egentligen men jag har inte ens tänkt på det förrän jag läste ditt inlägg)

Det där med CTRL-klickandet sitter ju i ryggraden så det är inte någon jättestor förlust egentligen...

Kan inte annat än instämma när det gäller två knappar och scrollhjulet och kritiken mot Apple. Speciellt scrollhjulet måste vara den bästa uppfinningen för användbarhet på mycket länge.

Det första man gör nu när man skaffar en ny mac är ju att köpa en ny mus också. Apple borde snegla lite på hur bra Microsofts enkla möss är (t.ex. Wheel Mouse Optical - bara två knappar och scrollhjul).

• Oregistrerad
  • 2001-08-13 18:22

Hmm är det någon som kommit på sig själv eller kompisar som sitter vid en pc som inte har hjul på musen och användaren är van vid hjulet, då händer det att man försöker scrolla med musen men kommer ingen värt :). Det börjar bli ett klassiskt problem.

• Oregistrerad
  • 2001-08-13 18:39

Ni kan ju inte köp M$ möss ju!

Köpen Logitech Wheel Man istället, har två, dom regerar!

Skitsamma vilken mus som följer med datorn.. Om man är pro användare vill man säkert byta upp sig ändå.. och för nya användare kan det kännas mycket enklare med en knapp. Det är nog så Apple tänker också.

• Oregistrerad
  • 2001-08-13 20:50

vadå mera mus knappar??
som seriös användare så är det snabb komandon med tangenterna som gäller. Jag lovar att jag är tio gånger snabbare med tangenterna i Word, cubase och photoshop än någon med tusen mus knappar och tio scroll hjul.

Vill man ha fler knappar så finns det på tangentbordet.
så för mig är en enknapps mus tillräcklig.

• Medlem
  • 2001-08-13 21:09

en pro mus utan knapp med tryckkänslig yta ala styrplatta där den tryckkänsliga ytan är programeringsbar i storlek och funktion . skulle vara ganska kul, justdet ett
klick ljud måste finnas iform av en liten högtalare

Tryckkänslig i flera nivåer ja, och fullt konfigurerbar över hela musen, så man kan ha 100 knappar om man vill, och så scollar man genom att smeka han längst fram
vore suvve

• Oregistrerad
  • 2001-08-14 01:07

Man kanske kunde göra musen optisk uppåt också så att musen kände av när man smekde den(som scrollning) fast kamran känner av det istället för hjulet.

När vi ändå snackar möss och dylikt så tycker jag banne mig att Apple borde fixa trådlösa tangentbord och möss. Det skulle tex. passat otroligt bra till kuben och är ju inte någon egentlig nackdel till de andra datorerna heller.

Ge mig trådlöst tangentbord och trådlös, optisk, tvåknapparsmus med scrollhjul så slipper jag köpa en massa extra skräp som antagligen ändå inte passar ihop rent designmässigt med datorn. Inte så schysst mot Kensington, Logitech osv. men ett rejält plus för kunderna, och de måste väl ändå vara viktigast.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Inte så schysst mot Kensington, Logitech osv. men ett rejält plus för kunderna, och de måste väl ändå vara viktigast.

Logitech gör främst möss och tangentbord för PC-datorerna.

En inbyggt musport vore trevligt. Det är lite bökigt att ta med "IR-dosan" på resande fot när man har bärbart.

• Oregistrerad
  • 2001-08-14 11:49

Äntligen ett bra förslag i denna debatt. Sladlöst tangent bord och mus, det vore toppen. Får man önska mer så skulle jag vilja ha sladlös bildskärm, skrivare, hårddiskar m.m.
Att kunna slippa alla dessa kaplar som ligger som råttbon överallt och ska man flytta någon så ska det kopplas ur o i.

Nää ALLT borde vara sladdlöst.

• Oregistrerad
  • 2001-08-14 12:32

Att ha alla komponenter till datorn sladdlösa vore ju fint, men lite orealistiskt kanske. Någonstans måste de ju ta ström ifrån, och batteri kanske inte är så lyckat i en bildskärm t.ex. Däremot vore det fint om man kunde köra med en strömsladd till datorn och sen köra med t.ex. firewire från datorn till allting annat. skulle spara in på en hel del sladdar. Sen skulle man ju inte behöva bry sig om man tagit rätt sladdar med sig om man ska någonstans.

NEEEEEEEI!
ikke trådløst!!!
ingen ting er mindre presist i Photoshop og Quake 3 enn trådløst!

1
Bevaka tråden