Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System 6.0.8

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Äntligen fick jag igång min gamla SE/30 efter en krasch, dock hittade jag bara ett am. system, sumpade åäö, vet någon var jag hittar ett 6.0.8 svenskt?

F

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 00:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Hej

Äntligen fick jag igång min gamla SE/30 efter en krasch, dock hittade jag bara ett am. system, sumpade åäö, vet någon var jag hittar ett 6.0.8 svenskt?

F

internationellt

Hej

Menar du att detta system har sv teckenuppsättning, och är på svenska?

F

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Hej

Menar du att detta system har sv teckenuppsättning, och är på svenska?

F

Det skall fan minnas hur det var man installerade för styvt tio år sedan

Men jag vill minnas att det var intl. man körde fram tills sju...

Kom över den på aktion för ett år sedan, 210 kr inkl ett bra databord, det var ett svenskt system på den, den kraschade när jag lade in ett tillägg, jag provade att lägga in ett engelskt, nu är systemmappen en salig blandning mellan engelska och svenska, och åäö är borta

Har den bara som nostalgi, 4 mb ram hd på 40 mb, kör både pagemaker, exel, world, mac writer, startar upp snabbare än min G3 i alla program.
( jag vet programmen har inte alla funktioner som idag, pagemaker fyller hela 3,4 mb, hur stort är indesign?:) )

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Kom över den på aktion för ett år sedan, 210 kr inkl ett bra databord, det var ett svenskt system på den, den kraschade när jag lade in ett tillägg, jag provade att lägga in ett engelskt, nu är systemmappen en salig blandning mellan engelska och svenska, och åäö är borta

Har den bara som nostalgi, 4 mb ram hd på 40 mb, kör både pagemaker, exel, world, mac writer, startar upp snabbare än min G3 i alla program.
( jag vet programmen har inte alla funktioner som idag, pagemaker fyller hela 3,4 mb, hur stort är indesign?:) )

F

Hittade åäö, låg självklart under inställningar, dock kvarstår att jag under äpplet har dubbel uppsättning med språk.
Vore trevligt med ett helsvenskt system!

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Hittade åäö, låg självklart under inställningar, dock kvarstår att jag under äpplet har dubbel uppsättning med språk.
Vore trevligt med ett helsvenskt system!

F

Allt annat än engeskt system är för mesar....
(Svensk tangentbordsuppsättning går an...

Får man fråga vad du ska ha den till?
Jag tyckte de datorerna känndes antika redan för typ 8 år sedan när jag meckade kompakt-macar som mest....

  • Medlem
  • 2003-06-27 01:17

Jag brukade använda en Macintosh Classic för att göra musik - funkade kalasbra med Cubase 1.8.3, Mac OS 6.0.7, 4 mb RAM och 20 mb extern hårddisk! Min studio styrdes fint - två synthar och en sampler - de var med på noterna!:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-27 11:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Hej

Äntligen fick jag igång min gamla SE/30 efter en krasch, dock hittade jag bara ett am. system, sumpade åäö, vet någon var jag hittar ett 6.0.8 svenskt?

F

Jag har för mej att system 6.0.8 portades alldrig till svensk version.
6.0.7 finns som svensk. Eftersom system 7 kom ut nästan samtidigt som 6.0.8.

  • Medlem
  • 2003-06-27 12:40

det finns en carracho-server som heter "os6" där finns massa gamla systemprogram, kanske kan du hitta ett svenskt, jag vet att det funnits andra svenska program där iallafall...

leta servern på tracker-tracker.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Jag har för mej att system 6.0.8 portades alldrig till svensk version.
6.0.7 finns som svensk. Eftersom system 7 kom ut nästan samtidigt som 6.0.8.

Grejen är att efter min krasch så installerade jag om 6.0.8 engelskt, under äpplet finns nu dubletter av allt, både svenskt och engelskt, så det bord finnas någon svenskt 6.0.8 någonstans
Kollar vidare

F

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 10:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Grejen är att efter min krasch så installerade jag om 6.0.8 engelskt, under äpplet finns nu dubletter av allt, både svenskt och engelskt, så det bord finnas någon svenskt 6.0.8 någonstans
Kollar vidare

F

Nä... 6.0.8 fanns bara amerikansk (men det är bra). Du har nog dubbelt av massa grejjor i systemmappen bara 6.0.7 var sista svenska... F'låt: hade jag glömt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Nä... 6.0.8 fanns bara amerikansk (men det är bra). Du har nog dubbelt av massa grejjor i systemmappen bara 6.0.7 var sista svenska... F'låt: hade jag glömt...

Får väl kasta ut dom am. dubletterna

tack för hjälpen

F

PS

SE/30 startar upp på 30 sek, undrar hur mycket snabbare nya G5 är:D

DS

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Allt annat än engeskt system är för mesar....
(Svensk tangentbordsuppsättning går an...

Får man fråga vad du ska ha den till?
Jag tyckte de datorerna känndes antika redan för typ 8 år sedan när jag meckade kompakt-macar som mest....

Har den bara som ren nostalgi, kan vara kul att visa nån PC kompis en urgammal Mac som startar upp på 20 sek, och som man öppnar words och Pagemaker i på 15 sek.

F

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-07 21:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Har den bara som ren nostalgi, kan vara kul att visa nån PC kompis en urgammal Mac som startar upp på 20 sek, och som man öppnar words och Pagemaker i på 15 sek.

F

Ja visst, hypersnabb uppstart. Det borde OSX ha samma sätt. Men system 6 är inget för internet

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 21:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Ja visst, hypersnabb uppstart. Det borde OSX ha samma sätt. Men system 6 är inget för internet

Äh... går väl?
Och med en SE/30 så kan man ju till och med se GIF.ar
(Fast vart laddar man ner macweb nu för tiden? Mosaik (Internetexplorer ) var ju så segt...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Ja visst, hypersnabb uppstart. Det borde OSX ha samma sätt. Men system 6 är inget för internet

Det finns visst någon gammal webläsare som skall funka, det får bli nästa projekt, kul att se hur stabilt och snabbt det går, kanske dubbelt så snabbt och stabilare än netscape 7.1

F

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-07 22:37

Mosaic 0.92a (om jag minns rätt) funkade bra med min SE30. Körde även alla alfa-betaversionerna av System 7 på SE30. Gick klockrent. Skulle inte SE30 ha Mode32 för att kunna köra i 32-bitars läge? Mac II cx behövde den och jag tror det var samma processor och PMMU i den.

Det var många SE30 som man använde som Web, Mail och DNS- servrar. Hade en som var uppe i drygt 4 år utan att starta om.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Det finns visst någon gammal webläsare som skall funka, det får bli nästa projekt, kul att se hur stabilt och snabbt det går, kanske dubbelt så snabbt och stabilare än netscape 7.1

F

Nu har jag fått in 7.0.1 svenskt, fungerar klockrent, ett gränssnitt som man känner igen med fildelning osv.

Nu skall jag spela tetris ver. 1.0, sen skall jag lägga in "drivarna" till skrivaren Image Writer II och så smånigom skaffa ett modem.

Tack för all hjälp

F:)

1
Bevaka tråden