Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippa NTSC gör Macen tokig!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-22 18:15

Hej hå.
Har 2 filmer på DVD i NTSC-format som jag försöker rippa med Handbreak. Jag kör in skivan i Macbooken och väljer den som source i Handbreak. Det börjar scanna och samtidigt så snurrar det som satan om dvd-läsaren, hela macen vibrerar mer än en rejäl massagestav och Handbreak står bara och tuggar. Hade gärna velat lägga in filmerna i iTunes men ... Något tips?

Hmm.. jag vet iaf att när man ska läsa eller skriva skivor och lutar datorn eller liknande samtidigt så låter det som f*n och skivan skadas etc.
Så om du haft datorn i knät ställ den på skrivbordet.
Wilhelmsson

Är de köpskivor är de antagligen krypterade, kör över dem till hårddisken med MacTheRipper först, sen i Handbreak med VIDEO-TS-mappen på hårddisken.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 06:28

Aha ... tackar tackar. Ska testas...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 19:33

Funkade bra med MacTheRipper, tills skivan var klar. Då medelade programmet att det var "bad sectors". Försökte sedan köra med VLC men där funkade det väldigt dålig, kunde se en av filerna, resten var svarta eller kraschade hela VLC.

Fler tips?

Bad sectors innebär fysiska skador på skivan, som gör att det är svårt att läsa av. Kolla så att skivan är fri från smuts och prova igen.

VLC är inte felfritt vad gäller DVD-uppspelning, öppna VIDEO_TS-mappen direkt i Apples egna DVD-spelare via Arkiv-menyn i DVD-spelare och kolla om det funkar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 23:09

Skvorna funkar inte i DVDspelaren, varken direkt från skiva eller Video_TS. Däremot är det inga problem att se dem på min gamla dvd-spelare...

Vissa filmbolag lägger tydligen in "bad sectors" för att stoppa just detta.

Min dotter har en del Barbie (urk!) filmer och vissa av dessa funkar helt ok men går ej att rippa, meddelande just "bad sectors".

Hm... det finns en utvecklingsversion av MacTheRipper, version 3.0 - R14m, som jag tror klarar "bad sector"-kopieringsskyddet, dock går den inte att få tag på lagligt ifall man inte är medlem i "teamet"... men den flyter omkring på nätet.

Om det "bara" är en fysiskt skadad skiva kan Toast komma till undsättning. Toast har en funktion som läser extra noga vid kopiering, och i princip klarar alla skador så länge skivan går att lägga på skrivbordet. Man kan kopiera till en skivavbild så man behöver inte ens bränna en ny fysisk skiva innan man rippar den.

Känns onödigt att starta en ny tråd då jag har något liknande problem. Köpte ett album m cd o dvd efter en konsert i onsdag, tyckte 200kr var ett kap för båda, iaf tills jag såg att dvd'n var märkt med NTSC.

Jag har startat Toast o stoppat in skivan - inget händer o sedan spottas skivan ut

Jag har startat Mac DVDRipper Pro o stoppat in skivan - samma resultat som ovan

Har också testat med MacTheRipper o stoppat i skivan. Den varvar upp några gånger men inget annat händer o efter en stund spottas den ut

Någon idé om vad jag kan göra? Kan möjligen försöka vända mig till förlaget fast jag tror inte det ger så värst mkt resultat men som sagt försöka duger...

Jag har Parallels i datorn så om det finns något win-only (gud förbjude) program som kan fixa problemet så kan jag testa det också

Senast redigerat 2012-04-22 18:18
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-22 22:26

Det har inget med NTSC att göra, Det låter mer som om skivan är dålig. Testat i en annan dator/DVDspelare?

Ursprungligen av kenjon:

Det har inget med NTSC att göra, Det låter mer som om skivan är dålig. Testat i en annan dator/DVDspelare?

Enda egna alternativet jag har är PS3an. Funkar inte det får jag försöka m nån kompis' prylar

Yay den funkade i PS3an. Kanske skulle ha testat innan jag skrev här...o till bolaget om att den inte funkade...:">

Senast redigerat 2012-04-23 21:54
1
Bevaka tråden