Skulle vilja se dem göra min morsa i 3D
Nä, Foto går mot en ljusnande framtid. Tekniken kommer förändras, antalet pixels, känslighet etc. Men BILDEN tror jag kommer bestå.
TV konkurrerade ju inte ut radio eller ?
Video/3D kommer inte konkurrera bort foto.
Fast om 15 år kanske mer kommer handla om komposition, teknik orkar nog ingen bry sig om då.
det är ju likadant som med min dator, man orkar ju inte bry sig om vilket grafikkort som sitter i ens Mac. varför? Det funkar. Jag använder det. Punkt.
Tror det blir samma sak om 15-25 år inom foto. Känslighet? ISO? pixlar? "Jag har inte en aning, jag komponerar bilder..."
Det har ju redan börjat.... Min fru tar underbara bilder men kan inte en mängd med traditionella fotokunskaper (hela analoga biten t ex med framkallare, soppor, hänga bilder på tork, förstoringsapparat...etc). Hon hajjar de digitala bitarna med bländare, ISO (man vrider på en ratt - man byter inte filmrulle) etc etc ...
Men hon tar underbara bilder med ett förhållande till kompostion och ljus som är helt underbart.
Pratatde just en arbetskamrat ifrån att satsa på en DV-kamera ("för barnens skull") och istället satsa på en stillbildskamera.
Bilder kan man göra så mkt mer med. Filmer är bara jobbigt se.
Det kräver redigering, tid att titta. Att vi sätter oss framför en TV/DVD etc...i kanske 30 min. Plus att i alla lägen komer han vara tvungen att stå lite utanför firandet med sin dyra filmkamera i näven och ta bilder. Varenda jävla jul (midsommar, födelsedag, utflykt) fast man kanske hellre ville sitta ner och käka sill... När man väl är klar är det ingen som vill se skiten ("Tita här, här kommer efterbörden!")
Nä, foto. sikta. klick!. Frugan frågar, "skall jag ta lite bilder?". Ja tack älskling, Gör det så äter jag lite sill till...