Hej! Jag ska testa göra pdf fakturor. Jag har fakturaunderlaget i en excel-fil. Det är ungefär 12000 fakturor som skall göras. Jag har hört att importera xml data är the way to go om man vill ha med variabler.
Har problem med att dels importera .xls direkt från excel (vilket är rätt uppenbart när indesign importerar xml...) men om jag gör om .xls till en excel xml blir det även fel. Den importerar filen med i panelen för dataettiketter blir det bara en massa "lappskojs", inte så mycket att ha med andra ord.
Sedan finns det en funktion som heter data merge som gör nästan likadant som XML importen. Där finns det möjlighet att använda komma-eller tabseparerad data vilket excel klarar av (dock ej kommaseparerad, kommatecknen blir till semikolon
Tydligen är XML varianten bättre när man har större data att behandla.
När ska man använda vad och vad är skillnaden mellan dem två funktionerna?
Finns det något insticksprogram för excel som gör riktig XML kod av exceldokument?
/H