Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är ADSL 0,5? Jobbigt logga in?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-13 11:41

Är det någon som har erfarenhet av 0,5 ADSL-abonemangen? Är det en jobbig procedur att logga in varje gång man slår på datorn?

Har du en AirPort eller en Router så behöver du inte logga in hela tiden. De flesta routrar håller uppkopplingen vid liv. Jag har varit konstant inloggad i ett halvår nu.

/M

Inga problem. Använd MacICX (alt. MacIC om du kör mac OS 9)

Då slipper man inloggningssida, bara starta det lilla programmet och tryck "Logga In". Klart.

MacICX

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-13 11:48

Så gott som alla använder ett program som sköter inloggningen. Jag har inte loggat in en enda gång manuellt, utan det sköts helt automatiskt.

Edit: Vad alla var snabba här då

[ 13. mars 2003, 11:48: Meddelandet ändrat av: Linus ]

Det finns program som gör det åt dig, bl.a. MacIC.

Edit: Ja, djävlar vad snabbt det gick.

[ 13. mars 2003, 11:49: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Förmodligen för att ADSL-användandet är tämligen utbrett nu för tiden...

Jag har märkt att min Airportstation ibland tappar anslutningen mot Telia. Oftast när jag inte "använt" Airport på några dagar. Så då kommer MacICX till pass.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-13 12:01

Tack för alla snabba svar.
Någon som har erfarenhet av Tiscalis ADSL? D-link-modem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-13 20:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tobbe Sunesson:
Inga problem. Använd MacICX (alt. MacIC om du kör mac OS 9)

Då slipper man inloggningssida, bara starta det lilla programmet och tryck "Logga In". Klart.

MacICX

Om man lägger programmet som startobjekt och kryssar i Göm och så ställer man in programmet på att ansluta var femte minut, så kopplar den upp helt automatiskt utan att man någonsin behöver bry sig igen!

• Oregistrerad
  • 2003-03-13 22:39

För egen del kan jag bara säga att jag inte behöver använda någon programvara för att vara/bli uppkopplad. Bara modemkabeln sitter i datorn så är jag uppkopplad då den startar.

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2003-03-13 22:50

Logga in... ? Vad är det?

Nä, det sköter routern åt mig, bara starta en av båda datorerna så sköts inloggningen av sig själv (har telenordias ADSL - och en Netgear RP114 router).

Mitt tips är att du kollar in Bostreams iStream om du ska ha 0,5 Mbits ADSL. Du slipper inloggningen helt och behöver inte ens tänka på den.

Annars måste jag pusha för Bostream 2,5 - om du kan få det. Orsaken är att du för 449 kronor/månad (Telia tar som alla vet 375 kronor/månad) får 5 - 6 gånger högre hastighet, ingen inloggning och ett smidigare handhavande. Extrakostaden vägs upp av den högre prestandan.

Annars är det iStream som kan rekommenderas.

Däremot:

USB-modem är rena skrotet och bör undvikas! Det är bl.a trassel med sådana i OS X, det är knöligt om man vill bygga ett nätverk etc.

Köp ett Ethernetmodem istället om du ska ha 0,5.

Jag har erfarenhet om att logga in varje gång jag sätter på dator och tycker inte att det är särskilt jobbigt.

1
Bevaka tråden