- pme
- Medlem ●
- Järfälla
Var det ingen som kunde fixa fram lite skön sysexdata?
Edit: Å så dök jag på en hyfsad länk;
dx7_p01 finns bara i hqx format. Bussar man en modern mac på den så packar
den upp en dx7_p01.sea, sedan vill den inte göra något mer med sea filen.
Vad är det för något?
[ATTACH]18927[/ATTACH]
I kultsyntarnas tidevarv gjorde jag här en liten lätt sufflé med gamla ljud i ny mojäng.
Nog spöar Encores hårda pryl denna mjuka pryl men det var liksom mest på kul va!
Snyggt!
Herregud, jag var tvungen att lägga huvudet lite på sned och knäcka en 3,5a när jag hörde PF-smeket. Den där magiska känslan av att ha hört varje ljud tidigare i ett annat samhang infann sig, lite som någon slags familjeåterförening (fast utan fylla och bråk på småtimmarna)
Gott att höra! Den där harpan är jag helt knäckt på, absolut favoritljud; under många år undrade jag hur sjutton man skulle göra den, sedan dök jag på en DX7 och hittade den. Ljudet som används på en asgrym Phil Collins-låt & på Chess-temat, spelad av Benny Andersson.
Gott att höra! Den där harpan är jag helt knäckt på, absolut favoritljud; under många år undrade jag hur sjutton man skulle göra den, sedan dök jag på en DX7 och hittade den. Ljudet som används på en asgrym Phil Collins-låt & på Chess-temat, spelad av Benny Andersson.
Vard heter patchen, går den att hitta på nätet?
Jaså? Nej, det tror jag inte. Patchen finns i en av fabriksbankerna till DX7 och heter Harp 2. Jag har då inte hittat något snarlikt ljud med namnet Rubberband i alla fall. I och för sig gör Benny i Chess en pitchbendgrej på en oktav som är vrålsnygg, vet inte hur det är gjort, om det är så simpelt som att PB range är ökad eller om man även gjort något med envelopen på ljudet. Klangen (i Chess-temat) är dock överensstämmande med den i Harp 2.
HARP 2
Så blev man då sittandes med den här diskussionen i skallen, med ett glas vitt vin och ett 88-tangenters klaviatur. Ni bortser så klart från en och annan grav miss i protokollet å uppskattar ändå att jag tog en isbit formad till Benny Anderssons glada leende å lade i glaset, lät smälta och inmundigade sedan till dessa toner:
- men det är då fan att mp3-konverteringen blir så kefft dålig, rackarns Audacity.
Bara för att jag lyssnade på ditt vitvinsplink (intet ont om spelet!) så kom jag på varför jag har svårt för FM-ljud som ska låta "på riktigt": de har en läskig biklang som påminner om den förhatliga Autotuneeffekten. Det gnisslar som frigolit mot glas i mina öron.
FM är bäst när det är straight up syntetiskt. Tycker jag.
Så blev man då sittandes med den här diskussionen i skallen, med ett glas vitt vin och ett 88-tangenters klaviatur. Ni bortser så klart från en och annan grav miss i protokollet å uppskattar ändå att jag tog en isbit formad till Benny Anderssons glada leende å lade i glaset, lät smälta och inmundigade sedan till dessa toner: [ATTACH]18948[/ATTACH] - men det är då fan att mp3-konverteringen blir så kefft dålig, rackarns Audacity.
Jaså? Nej, det tror jag inte. Patchen finns i en av fabriksbankerna till DX7 och heter Harp 2. Jag har då inte hittat något snarlikt ljud med namnet Rubberband i alla fall.
Jag citerar bara vad min musiklärare påstod - han hette Egon men alla kallade honom alltid ego eftersom han var så självcentrerad och alltid hade rätt. Kan tänka mig att ljudet kanske heter "Rubberband" på DX1an som väl användes i Polar-studion på Chess-tiden...?
Jag citerar bara vad min musiklärare påstod - han hette Egon men alla kallade honom alltid ego eftersom han var så självcentrerad och alltid hade rätt. Kan tänka mig att ljudet kanske heter "Rubberband" på DX1an som väl användes i Polar-studion på Chess-tiden...?
Vad kan en DX1:a som inte FM7/8 kan?
Dra ström!
DX1 är 2 x DX7 i en. Men på Chess-videon är det en DX7:a om jag minns rätt. Var det en DX1? Kanske var det annars en DX5. Samma synt som DX1 men i lite mindre format (76 istf 88).
Har letat lite, men kan inte hitta nån Rubberband-patch. Anyone?
Har absolut inga belägg för att ljudet verkligen heter "Rubberband"...tänkte bara att det kanske finns som preset på DX1 eftersom min lärare var så säker...:) Har en gammal "ljud & bild" från 1984 med reportage från inspelningen av Chess och där står det att DX1an är "main workhorse". Kan lägga upp lite bilder på reportaget sen...;)
PME: Låter i så fall som om musikläraren hade tillgång till en DX100 och tyckte det lät snarlikt. Man gjorde det på den tiden... ; ))) DX100 är ju bara 4-op och har inte heller anslagskänslighet, även om den kanske tar emot det via MIDI. Men den kan garanterat inte låta Chess-tema. Åtminstone inte utan multitrackning och extremt noggrann patchprogrammering.
>Bara för att jag lyssnade på ditt vitvinsplink (intet ont om spelet!) så kom jag på varför jag har >svårt för FM-ljud som ska låta "på riktigt": de har en läskig biklang som påminner om den >förhatliga Autotuneeffekten. Det gnisslar som frigolit mot glas i mina öron.
>FM är bäst när det är straight up syntetiskt. Tycker jag.
?
Är det inte alasi'inget som du upplever vara själva frigolit gnisslet?
Rubberband är ju också ett av fabriksljuden på DX27....synthbas.
Tankade in det ljudet i FM7 för inte så länge sedan, men liksom med TX81Z "latelybasen" så kan inte FM7 fixa ljudet helt autentiskt. Nått saknas.
VAD(!)! är det då som saknas........ Snart får jag köpa och prova.
Kan ingen lägga upp två olika ljudexempel? Ett från FM7/8 och ett från en "hård" synth. Varför inte Lately basen som det pratas ganska mycket om.
Rubberband är f ö ett toppenljud som kan användas till...........hmm.......:confused:
Andy
TX81Z-hypen byggs upp sakta men säkert.
Vilken tur att man har sitt på det torra...;)