Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Circuit Bending

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallo!

Någon som har några bendade prylar som inte har brunnit upp?

Skulle va kul o ha någon leksaks keyboard, younameit som låter skoj helt enkelt.

Man vill ju lixom inte släppa sina förgyllda leksaker, knata iväg på loppis och attackera själv istället.

Jo det är ju klart att det är roligare. Tyvärr har jag ingen bra koll på komponenter och framförallt var man ska löda utan att skiten brinner upp. Har sett att det varit lite workshops men inte på ett tag. Någon som vet om det är något pågång i sthlm? Visst gick det nån doku på tv om det, har för mig det?? Länkar eller tipssidor kanske?

• Medlem
  • Avesta
  • 2008-10-30 02:10

äsch löd fast några kablar på de där ic-kretsarna och fixa något sätt att kontrollera eländet. att veta man man gör är bara tråkigt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-30 03:41

Hela meningen med bending är ju att man inte ska ha nån aning om vad som händer Så länge som det går på batterier är det väl ingen större fara.

Jo jag håller med det är kul med lite grunder också så håll utkik efter workshops.. finns ett par 99or i Norrköping som haft workshop vid ett par tillfällen vilket varit väldigt uppskattat och skoj.

Har haft lite funderingar på bending också, är det något specifikt som är bra att börja benda på? trummisar? gamla leksaks-synthar?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-30 11:19

1. Köp en elektronisk leksak på myrorna/loppis.
2. Skruva isär.
3. Slicka på fingrarna och peta på kretskortet medans den låter.
4. Notera vart du petar när ljudet förändras som mest/låter roligast.
5. Testa att kortslut punkterna med motstånd/potentiometer.
6. Löd ihop med ev knapp/strömställare. klart!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-30 12:29

Hur gör man med en liten leksaksflygel som har det mesta inkapslat i epoxyklump?

Man samplar den med en bendad SK-1:a.

Ursprungligen av kroffe:

Hur gör man med en liten leksaksflygel som har det mesta inkapslat i epoxyklump?

Finns det några mekare i göteborgstrakten? Jag har byggt om en hel del och sitter just nu och kopplar ihop en tr505 och ett trasigt gameboy. När jag kommer hem efter jul blir det att ge sig på ett par effektpedaler.

Få höra vad ni har på gång. Behöver dela lite idéer.

Ursprungligen av påmomangen:

Hallo!

Någon som har några bendade prylar som inte har brunnit upp?

Skulle va kul o ha någon leksaks keyboard, younameit som låter skoj helt enkelt.

jag äger för tillfället nedanstående prylar, som är circuitbendade och inte har brunnit;
roland tr505
roland tr626
roland tb303
roland tr606
yamaha rx15
yamaha rx5
yamaha dd10
yamaha vss 200
TI speak&read
TI speak&maths
casio rz1
ett antal NES
alto alpha mictube

det enda som någonsin gått fel, under de 5-6 åren jag sysslat med detta är att en tr505 blev knäpp, och inte kunde låta normalt efter våldtäkten. den var i indigos ägo ett tag sen, men jag vet inte om han blev av med den.

mao, har man bara lite koll på var matningsspänningen finns, så borde man kunna böja det mesta utan att elda upp det.

satt och mekade med en tr505 i fyra timmar och avslutade med att droppa riktigt stor droppe tenn rakt ner på kortet. Den dog, men jag försöker koppla den till ett Gameboy med föga framgång.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-28 23:36

Jag har en böjd 505:a som funkar fint, ett tag vägrade den synka över midi och jag trodde jag hade bränt nåt men efter en "factory reset" så funkade den igen. Har en speak & spell och lite andra leksaker också.

Mitt tips är att löda ihop en liten kabelbit med ett motstånd på 1-200 ohm och använda den för att peta i leksaken och kortsluta olika punkter. Motståndet skyddar mot allt för stora strömmar (som skulle kunna bränna komponenter) om man skulle råka kortsluta fel punkter.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 01:05

Jag har förmodligen en Casio HT-6000 på ingång som jag är lite sugen på att förstöra på ett användbart sätt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-29 01:12

Hihi... min 505 har nånting gått fel i, den låter lite lätt bitcrushad hela tiden nu Skönt när den blir permanent bättre!

bendade en "mister magister" här om dan. det är han/hon som snackar skit i denhär låten:
http://www.finurligaljud.se/stuf/salkinitzor_-_hitta_hundra.mp3

den glitchar ur rätt hårt när man aktiverar bendpunkterna o när man avaktiverar dom så snackar den en massa random goja. bra grejjer!

Jag öppnade min Casio Rapman när jag var typ 15 och satte olika kontakter här och var i den. Helt plötsligt så flippade den ut helt och började spela upp alla möjliga ljud man inte trodde fanns i den, loopade oregelbundet. Jag spelade in allt på ett kassettband tills det luktade bränt och slutade låta

1
Bevaka tråden