Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacICX mot Telia ADSL med USB-modem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med ett tradigt usb-modem (D-Link 200) som Telia prånglade på mig istället för ethernet-modem (lååång historia). Sedan jag uppgraderade till X lyckas jag inte logga in från X. Har installerat MacIC X och drivisar(?) från D-Link.

D-Links support var inte mycket att hänga i granen, och Telias tänker jag inte ens utsätta mig för.

Nån som varit med om nåt liknande? Tips? Idéer?
Alla uppslag mottages tacksamt.
/jonaz

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-13 19:49

Det spelar nog ingen större roll vad du än gör, ditt modem har inget stöd för OS X:
D-link drivare
Så vitt jag vet har inga usb-modem det och så vitt jag vet så är usb-modem alrig något att rekommendera, oavsett system. Tyvärr...

Vad göra? Gå tillbaka till OS 9 eller köp ett ethernetmodem och sälj det gamla.

EDIT: lite tillägg

[ 13. mars 2003, 19:51: Meddelandet ändrat av: iMats ]

• Medlem
  • 2003-03-13 21:00

D-Link har skrivit till mig att de ska göra en drivare till dsl-200 för OSX, men det var ett halvår sedan. När jag har försökt kontakta dem senare har jag aldrig fått svar.
Min brorsa sitter i samma gistna eka som du, jonazv, och jag har letat efter drivare en gång i veckan för min brors räkning - utan resultat.

öööh, jaha... jag rotade fram en drivis här:
ftp://ftp.dlink.co.uk/pub/broadband/dsl-200/apple%20mac%20driver/
som jag trodde skulle funka (den är ju i alla fall europeisk och det finns väl nån gemensam eurostandard...?)

Supporten på D-Link kunde då i alla fall inte svara på om det var den eller vilken av installtionsalternativen som skulle användas...) så jag antar att det kanske var galet då.

/j

• Oregistrerad
  • 2003-03-13 22:23

Varför begär du inte att få ett ethernetmodem istället? Hur länge sedan är det du skaffade adsl med det modemet?

Martin

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-13 22:24

öööö jaaa, det ser ju uppenbarligen ut som en drivis för ditt modem. Jag antar att det inte funkade och jag har själv ett annat modem, mao kan tyvärr inte hjälpa dig.

Det var precis i skarven när de övergick till "öppen modempolicy". Jag (som varit kontaktperson för BRF-föreningens upphandling av gruppanslutning) fick vänta flera månader innan de upptäckte att NÄ VI HAR INTE FÅTT NÅGRA PAPPER, och jag ordnar då en ny beställning precis innan jul 2001.

Vis av skadan undrar jag om jag ska faxa in nåt... "Nä det räcker så här per telefon, så står grejjerna och väntar när fu kommer tillbaka från julsemestern".

Tjoflöjt! jag får ringa och påminna dem om att skicka grejjerna (liksom mobiltelefonen som var bonus och som jag skulle ge bort). Telefonen var slut (tills jag tjafsade tillräckligt länge...). Sen när jag fick modemet så var det ett USB-modem, jag skulle fått ett ethernet-modem.

"Vår nya policy... eftersom du beställt efter 1 januari..."
"HÖÖRUDU JAG BESTÄLLDE I APRIL FÖRSTA GÅNGEN OCH 19/12 SENAST,,,,"

"Ja men här på min data står det 24 januari och då får du inget ethernetmodem... jadadada"

(infoga tjafs om att 24 janauri var när jag ringde och påpekade att INGET hade kommit)

"Ja men på min data står det bara 24 januari och då..."

Ja sa "GLÖM DET, skit i det. Jag tar USB-skiten och säljer den och nästa gång vänder jag mig nån annanstans med hela föreningens upphandlig tack så mycket för ingenting ärthjärna."

Såå - jag har inte kommit till skott med att "uppgradera" till ethernet-modem. Använder iofs inte den anslutningen så mycket, men det vore ju trevligt om den FUNKADE.

På kontoret har jag Bostream. Tji Felia.

/upprörd j

1
Bevaka tråden